Waarom klinkt een plaat beter dan een CD?

Gestart door schieper, februari 08, 2012, 17:18:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zoldar

Citaat van: SB_Marantz op oktober 02, 2012, 23:19:53
De eff. resolutie is geen 16 bit en hoor jij boven de 20 Khz?
Kijk eens even naar de specs van je element..... clown1
Rumble,wow/flutter.......

Specwise ligt de cd mijlenver voor op de plaat en is er geen fysiek contact.
Neemt niet weg dat een plaatje lekker kan ''klinken'' hoor.

Het gaat altijd om de master.

Ortofon 2M Black
Frequency range at - 3dB 20-31.000 Hz   :mrgreen:
Frequency response 20-20.000 + 2 / - 0 dB

Dus nee, daar is redbook CD niet beter in.

De Bron van een CD kan net zo goed een crappy MP3 zijn als bij vinyl. Het ook niet zo zwart wit als de meeste forum-absolutisten ons willen doen geloven (CD! Vinyl! High Rez!)

Ik heb een aantal opnamen die ik veel liever op CD beluister dan vinyl of high rez. Maar vaker dan niet is de draaitafel voor mij de meest prettige en doortekenende afspeler.

Ik ben ook niet van de school dat als iet beter meet het beter moet zijn. Mijn subjectieve smaak zit daar nog tussen.

Wel een interesant topic om te volgen door hans en SB marantz's bijdragen. Hou het netjes.






Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

SB_Marantz

#106
Zolang de meetgegevens onder of boven de gehoorgrens liggen maakt het niets uit.

Om de specs van het element even aan te halen..........je weet wat die gegevens feitelijk zeggen?

Frequency range at - 3dB 20-31.000 Hz   
Frequency response 20-20.000 + 2 / - 0 dB


Ik heb het al vaker gezegd en doe het bij deze nog maar een keer.
Specs zeggen niets zolang het zoals de eerste regel is.
Binnen de gehoorgrens moet het binnen 1,5 dB zijn eer het hoorbaar gaat worden.

Bij speakers zegt het al helemaal niets want zet je 2 verschillende speakers ( met hetzelfde frequentiebereik) naast elkaar in dezelfde ruimte kan het totaal verschillend uitpakken.

Voor mij en vele anderen zal altijd gelden:  (voor een mooie weergave)
Persoonlijk smaak buiten beschouwing gelaten.  8-)

Akoestiek
Speaker
Kwaliteit van de opname.
Element ( waar dus wel grote verschillen in bestaan m.b.t. de weergave maar ook daar ben je afhankelijk van de master. ( geld ook voor de CD!)

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vinnyvinz

Eigenlijk maakt het mij niet uit welke drager het is, als het maar lekker klinkt.
Sommige cd's klinken ook waardeloos. Soms is het wel leuk om een plaatje te draaien.....

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

schieper

Als TS mag ik graag nog een keer terug komen op mijn pretentieuze stelling. Ik heb altijd met veel plezier naar de CD "horses"  van patty smit gekluisterd. daarom verheugde ik me enorm op mijn plaat. Het was een nieuwe geremasterde uitgave en een grote teleurstelling. Lang verhaal kort. Ik luister nog altijd graag platen maar zoek eigenlijk alleen "oudere" uitgaven. De charme van de plaat vind ik dat ik voor 1 euro een plaat koop. Ik luister eigenlijk bijna geen CD meer maar ontdek dus regelmatige geweldige platen. Misschien zou ik ook eens mijn cd speler moeten upgraden maar op het moment ontdek en geniet ik vooral van mooie muziek.
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

gerard

Citaat van: schieper op oktober 10, 2012, 21:53:55
.... De charme van de plaat vind ik dat ik voor 1 euro een plaat koop. Ik luister eigenlijk bijna geen CD meer maar ontdek dus regelmatige geweldige platen. Misschien zou ik ook eens mijn cd speler moeten upgraden maar op het moment ontdek en geniet ik vooral van mooie muziek.

Ik heb al 25 jaar geen platenspeler meer dus kan het niet vergelijken.
Ook cd's kun je nog zat voor 1 euro vinden bij bijvoorbeeld kringloopwinkels, used products  ed.
Zit ook best leuke muziek tussen en voor euro kun je idd al snel veel nieuwe muziek ontdekken.  :-)
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Audiotic

Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Zoldar

stuur dit door naar M. Fremer. Ik pak het bier.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Audiotic

Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

JohnWx

dat geknetter en weer opstaan dat er weer een pluisje voor de naald zitten elke keer weer Nagaoki op de naald smeren

platen wassen omdat er weer vuil in zit

nieuwe 180 grams platen besteld zit er een fout in weer omruilen en het is zo besmettelijk moeten ze weer recht dan weer staand ivm kwaliteit en houdbaarheid en kromming in de plaat

nee cd is voor mij vele malen makkelijker en daarom beter en dan mis ik maar dat ene stukje zolang de emotie in de stem er maar is en laat die nou net in het gehoor grensje liggen (wat ik nog heb ben al 43 tenslotte)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

#115
Wel grappig dat een groot merk als Spectral van Rick Freyer met een nuchtere kijk op de zaak nog steeds gewoon 44,1 aanhoud  :-o

Heb je ook wel wat voor 28000 euro

SDR-4000 SL SDR reference CD + processor
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

laten we wel wezen. 90% van wat er aan muziek is staat op red book format (cd en ook wat meer in flac download) . wel komt er steeds meer nieuwe muziek nu ook uit op vinyl. 
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op november 26, 2012, 12:15:18
laten we wel wezen. 90% van wat er aan muziek is staat op red book format (cd en ook wat meer in flac download) . wel komt er steeds meer nieuwe muziek nu ook uit op vinyl.

dus ook op cd  :wink:

je moet echt een liefhebber zijn en er een passie meehebben ik heb het ook gehad en het kan zo over een half jaar weer zijn dat ik een Denon draaitafel heb met een DL110/160 :-o


soms word je er door gegrepen en denk je ja dat wil ik ook  hello
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mountainbiker

Waarom mensen hieraan vasthouden  is mij altijd een raadsel geweest. Voor mij geen nostalgie maar meer een soort jeugdtrauma. Heb vroeger veel zakgeld en de opbrengsten van de krantenwijk gespendeerd aan die handel.Zaterdag op de fiets naar Hengelo om een lp te kopen(tussen de 20 en 25 gulden).Altijd krassen,platen die kromtrekken of iets anders mechanisch.Vrienden namen mijn platen  op die verotte kloterige ruisende cassetebandjes en ik hun platen.Heb er zelfs in 1987 een cassetedeck van Onkyo voor aan moeten schaffen van maar liefst 700 gulden.Staan tegenwoordig voor 10 euro te koop bij de kringloop.Toen kwam de eerste generatie cd's en moest de hele collectie (oa Queen) weer opnieuw aanschaffen.Bleek achteraf ook weer niets te zijn toen mp3,flac,streaming en digitale remastering etc hun intrede deden . Waarschijnlijk ben ik daarom een geflipte download freak geworden en staat die computer 365 dagen 24 uur per dag aan om muziek te downloaden in goede kwaliteit van over de hele wereld. En waarom niet streamen dan? Omdat ik het fysiek in handen wil hebben (usb stick) zonder dat iemand mij het kan afpakken,blokkeren en weer op kosten kan jagen!! Wat mij betreft: dat klote vinyl de fik erin en niks geen comeback :evil:
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Zoldar

ik lees in je hele verhaal niets over geluidskwaliteit. wel iets over gratis mp3 ed. ik dacht daar ook zo over totdat er een keer de mogelijkheid was om op een puike set een vinyl plaatje te luisteren. en dat was vele malen beter als dat ik het vroeger thuis hoorde op de paletnspeler van mijn vader. dan heb je het over een techniscs TT met Marantz reciever en marantz boxen die op een boekenkast stonden.
toen was CD vele malen beter, geen overslaan ed.
maar je zou vinyl eens moeten horen op een fatsoenlijke set. en mischien zeg je dan nog, zal me een worst wezen en wat een moeilijk gedoe...
 
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden