Waarom klinkt een plaat beter dan een CD?

Gestart door schieper, februari 08, 2012, 17:18:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marvin

Uiteindelijk gaat het om de muziek natuurlijk, waar dat nou precies vanaf komt moet iedereen zelf weten.
Toevallig net een 'nieuw' plaatje van Glenn Miller gekregen, klinkt wel lekker als ik eerlijk ben.
Als er dan één plaatje gedraaid is draai ik meestal nog wel een paar, maar dat verveeld me toch vrij snel.
Staat ook niet echt handig voor continu gebruik, dat is me eigen schuld natuurlijk.
Maar de PC wint het qua bedieningsgemak, helemaal met al die gekke Apps van tegenwoordig.
CD speler staat niet aangesloten, dvd dinges ook niet.

Maar ik weet dat er een deel van de hobby bestaat die met boekjes te maken heeft en iets vast houden...
Zolang je die zeer persoonlijke informatie lekker voor je houdt zal je mij niet horen klagen..  clown1

Marvin


Citaat van: Maus op oktober 02, 2012, 23:07:07
Ik ben ook bij RI geweest en toen heb ik niets over mp3's gehoord.

Niks van gehoord of niet gevraagd?  :schater:

Maus


Marvin

Sorry, flauw woordgrapje in een serieuze vraag....   :-D

SB_Marantz

Citaat van: Zoldar op juli 27, 2012, 17:18:13
in ider geval niet in freq bereik (brick wall filter) en resolutie (16 bit kan beter he). alle andere harde (ruis, dynamiek) parameters wel.

maar het is wel veel pielen en vooral duur tov van een prima cd speler.

De eff. resolutie is geen 16 bit en hoor jij boven de 20 Khz?
Kijk eens even naar de specs van je element..... clown1
Rumble,wow/flutter.......

Specwise ligt de cd mijlenver voor op de plaat en is er geen fysiek contact.
Neemt niet weg dat een plaatje lekker kan ''klinken'' hoor.

Het gaat altijd om de master.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin

Er staat trouwens dat het een digitaal bestand is, niet persé een mp3.

Net even terug gelezen in de Quest.

HansBeekhuyzen

#96
Citaat van: SB_Marantz op oktober 02, 2012, 23:19:53
De eff. resolutie is geen 16 bit en hoor jij boven de 20 Khz?
Kijk eens even naar de specs van je element..... clown1
Rumble,wow/flutter.......

Specwise ligt de cd mijlenver voor op de plaat en is er geen fysiek contact.
Neemt niet weg dat een plaatje lekker kan ''klinken'' hoor.

Het gaat altijd om de master.

Er zijn PU-elementen die tot 45kHz gaan. Verder heb ik al bijna 200 albums in 192/24, niet omdat ik vleermuisoren heb maar omdat timing/transientweergave en de ruimtelijke afbeelding veel beter wordt bij hoge sample rates.
Hans Beekhuyzen
theHBproject

Audiotic

Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

SB_Marantz

Dus het gaat volgens jou puur om het frequentie bereik.
M.a.w. wanneer een speaker verder doorloopt of kan lopen dan 20 Khz is het ook direct veel beter?

Het begrip transient leg je m.i. niet al te duidelijk uit.
Wat is het volgens jou?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HansBeekhuyzen

Citaat van: SB_Marantz op oktober 03, 2012, 12:19:31
Dus het gaat volgens jou puur om het frequentie bereik.
M.a.w. wanneer een speaker verder doorloopt of kan lopen dan 20 Khz is het ook direct veel beter?

Het begrip transient leg je m.i. niet al te duidelijk uit.
Wat is het volgens jou?
Het ging jou om het frequentiebereik, jij verwees naar de spec's van draaitafels. Ik gaf alleen maar aan dat het geen valide argument is omdat er draaitafels zijn die qua frequentiebereik verder gaan dan een cd-speler.

Een transiënt is een toon die heel snel van geen geluid naar hard geluid gaat. Slagwerk is een goed voorbeeld en piano. Bij versterkers wordt de capaciteit om die goed weer te geven de crest factor genoemd. Bij digitale apparatuur is de filtering de bottle neck omdat die (net als bijvoorbeeld de vering van een auto) altijd even nadeint en bij veel filtering is er zelfs een 'voordeining' wat het weergeven van die transiënten minder realistisch maakt.
Hans Beekhuyzen
theHBproject

SB_Marantz

#100
Nope dat is een ''burst.''
Bij slagwerk zou je het kunnen omschrijven als dynamiek en de snelheid daarvan wanneer het geluid zijn max amplitude bereikt heeft.

Transient kun je het beste vertalen als in hoe snel een speaker unit reageert (uitslaat en weer terug in ruststand komt.

Een beetje vergelijkbaar met de risetime van een versterker.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HansBeekhuyzen

#101
wat jij wilt (in de geluidsleer is een transiënt wel degelijk wat ik schreef. Een burst is een kunstmatige kortstondige toon voor meetdoeleinden en de rise time is het gevolg van de crest factor)
Hans Beekhuyzen
theHBproject

SB_Marantz

Ik heb niks te willen als het simpelweg zo is.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: HansBeekhuyzen op oktober 03, 2012, 12:31:23
wat jij wilt (in de geluidsleer is een transiënt wel degelijk wat ik schreef. Een burst is een kunstmatige kortstondige toon voor meetdoeleinden en de rise time is het gevolg van de crest factor)


Is een aanslag op een instrument dan niet kunstmatig?

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HansBeekhuyzen

Hans Beekhuyzen
theHBproject