Vragen over remotes C40 receiver en Model 30 amp

Gestart door jackflash, maart 04, 2024, 07:04:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jackflash

Hoi,

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van zowel een model 30 stereo amp en een Cinema 40 AVR. De M30 gebruik ik voor het afspelen van LP's, en als power amp voor de AVR bij TV kijken, netflix, etc. Naast de beide afstandsbedieningen voor deze apparaten heb ik ook een remote voor de TV, de airco, de blu-ray speler (UD7007), Apple TV. Ik heb het al een keer aangestipt in een ander topic, maar ik zou toch nog eens precies willen weten hoe het zit met het uitwisselen van Marantz afstandsbedieningen en het gebruik van triggers.

Wat er nu al gebeurt:
TV en AVR zijn via eARC met elkaar verbonden. Dat betekent dat bij het aan- en uitzetten van de tv, ook de AVR aan of uit gaat.

Wat ik wil:
- Als ik de TV aan- of uitzet, wil ik dat niet alleen de AVR reageert, maar ook de M30. De AVR is al automatisch gelinkt met de TV, maar ik wil dus dat na het aanspringen van de AVR ook de M30 aan gaat.
- Indien de M30 nog op de 'Phono' input staat, moet deze bij bovenstaande actie automatisch naar de 'Power amp' input gaan.

Als ik hiervoor een trigger kabeltje nodig heb, welke moet ik dan hebben en hoe moet ik 'm precies aansluiten (welke in / out op welk apparaat)?

Een vraag die hier enigszins los van staat (maar misschien ook niet): is het mogelijk functies van de afstandsbediening van de M30 over te hevelen naar de afstandsbediening van de Cinema40? Ik zou graag een remote minder willen om het wat ordelijk te houden. Ik zou dan graag willen dat ik met de Cinema 40 remote de M30 kan aan- uitzetten, de input veranderen en het volume kan bedienen. Is zoiets mogelijk?

Hoor graag ervaringen van anderen op dit vlak. Alvast dank!

CBdicX

Citaat van: jackflash op maart 04, 2024, 07:04:35Hoi,

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van zowel een model 30 stereo amp en een Cinema 40 AVR. De M30 gebruik ik voor het afspelen van LP's, en als power amp voor de AVR bij TV kijken, netflix, etc. Naast de beide afstandsbedieningen voor deze apparaten heb ik ook een remote voor de TV, de airco, de blu-ray speler (UD7007), Apple TV. Ik heb het al een keer aangestipt in een ander topic, maar ik zou toch nog eens precies willen weten hoe het zit met het uitwisselen van Marantz afstandsbedieningen en het gebruik van triggers.

Wat er nu al gebeurt:
TV en AVR zijn via eARC met elkaar verbonden. Dat betekent dat bij het aan- en uitzetten van de tv, ook de AVR aan of uit gaat.

Wat ik wil:
- Als ik de TV aan- of uitzet, wil ik dat niet alleen de AVR reageert, maar ook de M30. De AVR is al automatisch gelinkt met de TV, maar ik wil dus dat na het aanspringen van de AVR ook de M30 aan gaat.
- Indien de M30 nog op de 'Phono' input staat, moet deze bij bovenstaande actie automatisch naar de 'Power amp' input gaan.

Als ik hiervoor een trigger kabeltje nodig heb, welke moet ik dan hebben en hoe moet ik 'm precies aansluiten (welke in / out op welk apparaat)?

Een vraag die hier enigszins los van staat (maar misschien ook niet): is het mogelijk functies van de afstandsbediening van de M30 over te hevelen naar de afstandsbediening van de Cinema40? Ik zou graag een remote minder willen om het wat ordelijk te houden. Ik zou dan graag willen dat ik met de Cinema 40 remote de M30 kan aan- uitzetten, de input veranderen en het volume kan bedienen. Is zoiets mogelijk?

Hoor graag ervaringen van anderen op dit vlak. Alvast dank!

De m30 heeft geen trigger ingang dus trigger gebruik kan niet.

Als jij wil dat als jij de tv aanzet ook gelijktijdig de C40 en M30 aangaan, dan moet je met een Master/Slave gaan werken.
De tv is dan de Master, de C40 en M30 zijn de Slaves en gaan aan en uit als de Master (de tv) aan en uit gaat.

De Master of Slaves kan een van de 3 (of meer) apparaten zijn, dat bepaal jij.

jackflash

Maar de M30 heeft wel een remote control in en out. Waar gebruik je die dan voor?

CBdicX

Citaat van: jackflash op maart 07, 2024, 13:00:47Maar de M30 heeft wel een remote control in en out. Waar gebruik je die dan voor?

Remote control heeft een andere functie, zoals de naam al zegt, op afstand bedienen.
Het kunnen doorlussen naar een IR bediening, of met een (Marantz) afstandbediening 2 of meer apparaten bedienen die door die afstanbediening bedient kunnen worden.

Trigger is alleen in en uit schakelen, net als Master/Slave, remote control kan ook daadwerkelijk apparaten bedienen.

jackflash

Ah ok. Zo'n master / slave constructie regel je met een aparte stekkerdoos begrijp ik.
Even terugkomend op de 'remote control' in- en uitgangen. Dat betekent dus dat ik met de afstandsbediening van de Cinema 40 de M30 kan bedienen (en dus ook aan- of uitzetten). Is die afstandsbediening (van de Cinema 40) dan daarvoor te programmeren (dat ik bepaalde knoppen gebruik specifiek voor de M30)?

Jammer, had gehoopt dat ik met een simpel kabeltje de Cinema en M30 met elkaar kon verbinden, zodat na uitzetten TV BEIDE amps uit zouden gaan. Nu gaat alleen de Cinema direct uit (via eARC verbinding).

CBdicX

#5
Citaat van: jackflash op maart 07, 2024, 16:47:54Ah ok. Zo'n master / slave constructie regel je met een aparte stekkerdoos begrijp ik.

Klopt, is een M/S stekkerdoos.
Het beste is er een waarbij de gevoeligheid te regelen is, dat zijn uiteraard niet de goedkoopste, ik gebruik een Brennenstuhl Primera-Tec, die kan op "leer functie" gezet worden en dan wordt de minimale aanzet spanning eerst berekend.


Even terugkomend op de 'remote control' in- en uitgangen. Dat betekent dus dat ik met de afstandsbediening van de Cinema 40 de M30 kan bedienen (en dus ook aan- of uitzetten). Is die afstandsbediening (van de Cinema 40) dan daarvoor te programmeren (dat ik bepaalde knoppen gebruik specifiek voor de M30)?

Weet ik niet of dat zo kan werken, gewoon proberen, een kabeltje tussen de C40 en M30 remote control.

Jammer, had gehoopt dat ik met een simpel kabeltje de Cinema en M30 met elkaar kon verbinden, zodat na uitzetten TV BEIDE amps uit zouden gaan. Nu gaat alleen de Cinema direct uit (via eARC verbinding).

Een M/S regelt dat voor je, TV als Master, de C40 en M30 als Slave......
Het derde stopcontact is Main (Master) de andere 4 zijn Follow (Slaves), eerste 2 zijn Permanent.
Bij mij staat er Master en Slave, maar dat verschilt voor welk land ze geleverd worden.


Marvin

Fancy verlengsnoertje hoor!
Ga ik ook eens naar kijken...  notworthy

CBdicX

Citaat van: Marvin op maart 07, 2024, 18:04:34Fancy verlengsnoertje hoor!
Ga ik ook eens naar kijken...  notworthy

Ik gebruik die M/S stekkerdozen al jaren, en dat werkt prima.
Dit model is een digtale die de aan/uit spanning regelt per apparaat, de goedkopere doen het met een analoge draaiknop, maar die willen vaak niet laag genoeg in spanning, en dan slaan de apparaten niet aan, of uit, of blijven aan.
Deze Brennenstuhl Primera-Tec is een topper.......

dmeerpa

Andere optie is een universele afstandsbediening met macro functies. Dat gebruik ik hier. In mijn geval de Logitech Harmony Elite.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

jackflash

Nog 1 vraagje over de remote control in/out. Op mijn cinema 40 zitten ook 3 DC out ingangen. Waarvoor worden deze gebruikt en wat is het verschil met remote control in/out?

CBdicX

Citaat van: jackflash op maart 08, 2024, 07:54:34Nog 1 vraagje over de remote control in/out. Op mijn cinema 40 zitten ook 3 DC out ingangen. Waarvoor worden deze gebruikt en wat is het verschil met remote control in/out?

Dat zijn de trigger uitgangen, wordt trigger of DC genoemd.
Trigger zet een apparaat aan en uit, control bedient het apparaat.


dmeerpa

#12
Citaat van: CBdicX op maart 08, 2024, 08:16:57Dat zijn de trigger uitgangen, wordt trigger of DC genoemd.
Trigger zet een apparaat aan en uit, control bedient het apparaat.

Handige van deze triggers is dat je in de setup van de c40 bepaalt welke trigger wanneer aan of uit gaat.
Bijvoorbeeld je koopt 2 van deze stekkers (vind ik nu persoonlijk wel duur voor wat het is maar misschien zijn er goedkopere alternatieven, en zou je kunnen zelf maken met opto-koppelaars. Heb ik vroeger (ca 1990) nog gedaan om met mijn computer (via Turbo Pascal) stopcontacten te schakelen (lampen en muziek installatie). Als tiener maakte dat wel indruk op de vrienden dat je je kamer mùet de computer kon bedienen  :-D .

Op die manier kan je aan de hand van je input bepalen welke trigger actief is welke niet, om bv TV aan / uit te zetten onafhankelijk van je eindversterker.

Ondertussen deze iets goedkopere ook gevonden. Als zie ik deze niet passen voor de TV.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#13
Citaat van: dmeerpa op maart 09, 2024, 14:51:24Handige van deze triggers is dat je in de setup van de c40 bepaalt welke trigger wanneer aan of uit gaat.
Bijvoorbeeld je koopt 2 van deze stekkers (vind ik nu persoonlijk wel duur voor wat het is maar misschien zijn er goedkopere alternatieven, en zou je kunnen zelf maken met opto-koppelaars. Heb ik vroeger (ca 1990) nog gedaan om met mijn computer (via Turbo Pascal) stopcontacten te schakelen (lampen en muziek installatie). Als tiener maakte dat wel indruk op de vrienden dat je je kamer mùet de computer kon bedienen  :-D .

Op die manier kan je aan de hand van je input bepalen welke trigger actief is welke niet, om bv TV aan / uit te zetten onafhankelijk van je eindversterker.

Ondertussen deze iets goedkopere ook gevonden. Als zie ik deze niet passen voor de TV.

:gp:

Goeie tip als een apparaat geen trigger heeft, maar je deze wel aan en uit wil schakelen met trigger.
En ach, die 4 tientjes geeft mijn vrouw per dag aan makeup uit...... :-D  :-D

jackflash

Citaat van: jackflash op maart 07, 2024, 16:47:54Jammer, had gehoopt dat ik met een simpel kabeltje de Cinema en M30 met elkaar kon verbinden, zodat na uitzetten TV BEIDE amps uit zouden gaan. Nu gaat alleen de Cinema direct uit (via eARC verbinding).

Ik heb dit getest met zo'n mono jack kabeltje. Gaat in de out van de cinema 40 en de in van de model 30 en dit werkt perfect. Aangezien de tv via eArc verbonden is met de cinema 40, is het alleen de tv aanzetten en daarna gaan vanzelf ook de cinema 40 en model 30 aan. Bij uitzetten tv, hetzelfde verhaal. Andersom werkt het niet (en dat is ook precies de bedoeling. Dus aanzetten model 30, is geen trigger voor de cinema 40 om aan te gaan. Ben heel blij met deze hele simpele oplossing.