Ken Ishiwata overleden op 72 jarige leeftijd

Gestart door dmeerpa, december 03, 2019, 11:34:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

bert50

Hier ook ontvangen .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Boxen Dynaudio Confidence 20
Versterker Hegel 590
Draaitafel VPI Traveller met een Soundsmith The voice element en een Moon 310 LP Phono voortrap
Aurender A10 Streamer
Audioquest Tornado powercables
Audioquest The Thunderbird ls

themaestro

Als je dan echt Marantz-fan bent adviseer ik om Youtube eens af te struinen en naar een paar filmpjes te kijken van Ken Ishiwata, hij is overleden, maar dan gaat het toch leven....
Staan een paar leuke product presentaties op die een goed beeld geven van de man.
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

CBdicX

Citaat van: themaestro op januari 21, 2020, 23:32:13
Als je dan echt Marantz-fan bent adviseer ik om Youtube eens af te struinen en naar een paar filmpjes te kijken van Ken Ishiwata, hij is overleden, maar dan gaat het toch leven....
Staan een paar leuke product presentaties op die een goed beeld geven van de man.

Tenminste, als hij te verstaan is.........  :wink:

MarantzRuby

Rotel A11 en CD11 eerbetoon ter ere van Ken Ishiwata
28-08-2020
Ter ere van Rotel's samenwerking met de overleden audiolegende Ken Ishiwata, introduceert het bedrijf de speciale "Tribute" -edities van de A11- en CD11-modellen.

Ken Ishiwata wordt alom bewonderd in de hifi-industrie vanwege zijn unieke vermogen om de meest geschikte producten voor modificatie te identificeren en vervolgens de muzikale referenties en componentwijzigingen te definiëren zodat de ingenieurs de geluidsprestaties van de producten naar een nieuw niveau kunnen tillen. - vaak met slechts een bescheiden prijsstijging.

Daren Orth, Chief Technology Officer bij Rotel, omschreef het partnerschap als volgt: "Toen we beiden in de hifi-industrie zaten, waren Ken en ik actief in dezelfde audiofiele kringen als de Tachikawa-familie uit Japan - oprichters en eigenaar van Rotel. Er was een hoog niveau van wederzijds respect voor talent en marktpositie en een lange wens om een ​​keer samen te werken, maar de kans deed zich nooit voor. De kans deed zich eindelijk voor in de nazomer van vorig jaar toen de eerste discussies begonnen en het project in september werkelijkheid werd. Het hele technische team van Rotel was verheugd eindelijk de kans te hebben gehad om met Ken samen te werken. "

Er werd gezamenlijk besloten om ons te concentreren op de A11- en CD11-producten, waarmee Ken Ishiwata al bekend was en die al verschillende prijzen hebben ontvangen, met name de A11, die door het gerenommeerde EISA-panel werd uitgeroepen tot "Best Buy Amplifier of the year 2019-20". Het team was van mening dat de A11, als ClassAB 2 x 50 W geïntegreerde versterker, en de CD11 cd-speler de perfecte basis vormen om deze producten om te toveren tot iets heel bijzonders.

Ken Ishiwata maakte zijn eerste beoordeling en kwam een ​​nieuwe specificatie overeen met het technische team van Rotel. De eerste prototypes werden vervolgens gemaakt door hem en zijn eigen langdurige contacten in de industrie, waarna de definitieve specificatie werd overeengekomen met het Rotel-team.

Voor de A11 stereo geïntegreerde versterker zijn speciaal geselecteerde en verbeterde componenten geselecteerd om nog betere audioprestaties over het gehele signaalpad te bieden. In de versterkertrap werden alle 10 condensatoren en twee weerstanden in het signaalpad gewijzigd. Zes condensatoren zijn geüpgraded voor de voorversterkertak , die meer dan 50% van de componenten in het signaalpad vertegenwoordigen. Alle zes condensatoren in de volumeregeling zijn ook geüpgraded. Het mechanische chassis van de A11 is voorzien van speciale dempingsmaterialen om resonantie te verminderen en eventuele trillingen in het product verder te isoleren, effectief te scheiden en nog beter te dempen.

Voor de CD11 cd-speler werden acht condensatorwisselingen en één weerstandsverandering aangebracht in de DA-omvormertrap, terwijl alle negen condensatoren in de voeding werden vervangen door verbeterde componenten. Opnieuw is er veel nagedacht over de mechanische demping van interne trillingen, waarbij speciaal dempingsmateriaal is toegevoegd aan de bovenbehuizing om trillingen en resonanties te voorkomen, terwijl er verdere wijzigingen zijn aangebracht in de basisstabiliteit en elektrische aarding van de cd-speler.

Nadat Ken Ishiwata akkoord was gegaan met de veranderingen en toezicht had gehouden op de creatie van de eerste prototypes, overleed hij onverwachts in november 2019, kort voordat hij het project eindelijk kon afronden. Enkele van Ken Ishiwata's langdurige contacten en partners uit de industrie - waaronder zijn persoonlijke vriend Karl-Heinz Fink - hebben zich vrijwillig aangemeld om zijn werk met het Rotel-team voort te zetten om het product te voltooien en zo zijn oorspronkelijke visie te vervullen.

Het resultaat voor de A11 Tribute en de CD11 Tribute zou een toename in resolutie en reproductie van details hebben opgeleverd, evenals een meer muzikale presentatie met verbeterd ritme en exacte timing . De producten A11 Tribute en CD11 Tribute dragen beide het speciale eerbetoonmerk ter ere en als een erfenis van de man wiens absolute passie voor muziek de drijfveer was die het in de eerste plaats mogelijk maakte.

De A11 en CD11 Tribute zijn vanaf september verkrijgbaar bij geautoriseerde dealers. De niet-bindende verkoopprijzen bedragen ongeveer 600 euro voor de A11 Tribute stereo geïntegreerde versterker en ongeveer 450 euro voor de CD11 Tribute cd-speler. Beide modellen zijn verkrijgbaar in zilver en zwart.

Versterker: Marantz PM KI Ruby
SACD-speler: Marantz SA KI Ruby
Draaitafel: Pro-ject Xtension 10 Evolution met cartridge Ortofon Cadenza Black
Luidsprekers: Canton Vento 100
Cinch kabel: Tellurium Q Ultra Black II 
Luidsprekerkabel: QED Reference XT 400


CBdicX


Vraag mij toch echt af wat voor gehoor die Ken had.

Wetenschappelijk bewezen is dat voor iedereen, en niemand uitgezonderd, het gehoor behoorlijk en soms dramatisch slechter word, en dat begint al boven de 30, en per jaar slechter en slechter.
De huidige MP3 jeugd zit al reeds rond de 20 in de problemen.......

Dus wat maakte Ken zo "bijzonder" dat hij op een leeftijd boven de 70 kan bepalen of een versterker "goed" klinkt ?
Koop je dan niet een versterker die goed klinkt voor iemand met het gehoor van iemand van 70.....

Marvin

Heb je in ieder geval iets waar je jaren later nog steeds plezier aan beleeft.

NB

Citaat van: marvin op september 04, 2020, 10:27:52
Heb je in ieder geval iets waar je jaren later nog steeds plezier aan beleeft.

:schater:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

sjoek

De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

tbanis55

Inderdaad gaat je gehoor na jaren achteruit..... helaas.
Wat over blijft : meten=weten, dus met geavanceerde meetapparatuur als referentie kom je een eind.
Voor de specifieke karaktereigenschappen van versterkers zijn er natuurlijk factoren die een grote rol spelen.
Denk bijv. aan dempingsfactor , maar ook - en dat heeft er mee te maken - een stabiele voeding voor de eindtrappen.
Om dit te realiseren wordt anno nu veelvuldig gebruik gemaakt van z.g. shottky diodes die bijzonder snel kunnen schakelen en daarmee een stabielere voeding realiseren.

Dit alles staat weer los van de aangesloten luidsprekers; ook die hebben hun specifieke karaktereigenschappen.
denk hierbij niet alleen aan de (opgegeven) impedantie maar ook aan resonantiefrequentie.
Uiteraard veranderd de impedantie als gevolg van (a) frequentie, (b) spreekspoel(en) en de componenten van het wisselfilter waarin condensators en spoelen verwerkt zijn. Butterworth filters o.a.

Kortom,  een 1-op-1 exact dezelfde geluid  van bijv. een saxofoon (live optreden!)  t.o.v. een opname zal altijd ergens een verlies opleveren. Overigens zijn vervormingen pas waarneembaar als die boven de 1% a 2 % komen afhankelijk van frequentie, soort vervorming, volume en leeftijd van de toehoorder t.o.v. het originele geluid.

Last but not least: Er is een significant verschil tussen een buizenversterker en een transistorversterker:
Buizenversterkers zijn spanningsversterkers; transistors zijn stroomversterkers.
Een FET heeft meer het karakter van een buis dan een transistor a.g.v. de specifieke halfgeleiderovergang.

Ken Ishiwata zal ongetwijfeld al deze kennis gehad hebben en wellicht hiermee sturing hebben gegeven aan de R&D afdeling van Marantz om het specifieke "Marantz-geluid" te krijgen.

Tot zover wat uitleg.

Ton










xander32

Dank Ton voor de heldere toelichting 👍🏻

SB_Marantz

#26
Citaat van: CBdicX op september 01, 2020, 11:54:16
Vraag mij toch echt af wat voor gehoor die Ken had.

Wetenschappelijk bewezen is dat voor iedereen, en niemand uitgezonderd, het gehoor behoorlijk en soms dramatisch slechter word, en dat begint al boven de 30, en per jaar slechter en slechter.
De huidige MP3 jeugd zit al reeds rond de 20 in de problemen.......

Dus wat maakte Ken zo "bijzonder" dat hij op een leeftijd boven de 70 kan bepalen of een versterker "goed" klinkt ?
Koop je dan niet een versterker die goed klinkt voor iemand met het gehoor van iemand van 70.....

Het gehoor gaat normaliter altijd achteruit in de hoge frequenties en dan heeft het nog weinig of geen zin te investeren in speakers die het in die range beter doen.
Mijn motto is altijd: Realistisch blijven en het bij de feiten houden.
Elke versterker versterkt kaarsrecht en hoeft niet door te lopen tot 100Khz.
Tot 20Khz is altijd voldoende en in de praktijk meet ik meestal tot pak hem beet 50 Khz alvorens af te gaan vallen.

Ken was een marketing man en ik heb hem diverse malen gesproken.
1 keer was het een dusdanig diepgaand gesprek op de VAD show dat hij zijn demo vergat.
Hij speelde perfect in op de aanwezige leken ...en ik gaf hem geen ongelijk...het gaat om de omzet.
Waarom men hem een ''legende'' noemt is mij volslagen onduidelijk.
Saul Marantz was een legende en een pioneer.  notworthy
UIt het oog uit het hart jammer genoeg.

Er zijn mensen die nog steeds denken dat een duurdere of zwaardere versterker het beter zal doen maar het tegendeel is helaas waar. Het enige wat een grotere versterker beter doet is meer power hebben en beter bestand zijn tegen vervelende impedanties.

Simplistischer hoef ik het niet uit te leggen denk ik.

Heb je de ''power'' echt nodig, dan zou ik zeggen koop een zware jongen.
In alle andere gevallen is het echt compleet zinloos.

Wat je wel een redelijke indicatie kan geven van een speaker is een fastsoenlijke test maar dan nog......wat zijn de mogelijkheden thuis vanwege inrichting en een compleet andere akoestiek?

Hier nogmaals een nette test en geen flauwekul zoals ik maar al te vaak zie.

En last but not least: Over smaak qua weergave valt niet te twisten.  :wink: 8-)


https://www.audioholics.com/tower-speaker-reviews/b-w-603/conclusion



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Rob46

Citaat van: SB_Marantz op september 25, 2020, 09:53:18
Het gehoor gaat normaliter altijd achteruit in de hoge frequenties en dan heeft het nog weinig of geen zin te investeren in speakers die het in die range beter doen.
Mijn motto is altijd: Realistisch blijven en het bij de feiten houden.
Elke versterker versterkt kaarsrecht en hoeft niet door te lopen tot 100Khz.
Tot 20Khz is altijd voldoende en in de praktijk meet ik meestal tot pak hem beet 50 Khz alvorens af te gaan vallen.

Ken was een marketing man en ik heb hem diverse malen gesproken.
1 keer was het een dusdanig diepgaand gesprek op de VAD show dat hij zijn demo vergat.
Hij speelde perfect in op de aanwezige leken ...en ik gaf hem geen ongelijk...het gaat om de omzet.
Er zijn mensen die nog steeds denken dat een duurdere of zwaardere versterker het beter zal doen maar het tegendeel is helaas waar. Het enige wat een grotere versterker beter doet is meer power hebben en beter bestand zijn tegen vervelende impedanties.

Simplistischer hoef ik het niet uit te leggen denk ik.

Heb je de ''power'' echt nodig, dan zou ik zeggen koop een zware jongen.
In alle andere gevallen is het echt compleet zinloos.

Wat je wel een redelijke indicatie kan geven van een speaker is een fastsoenlijke test maar dan nog......wat zijn de mogelijkheden thuis vanwege inrichting en een compleet andere akoestiek?

Hier nogmaals een nette test en geen flauwekul zoals ik maar al te vaak zie.

En last but not least: Over smaak qua weergave valt niet te twisten.  :wink: 8-)


https://www.audioholics.com/tower-speaker-reviews/b-w-603/conclusion

Eindelijk de conclusie dat een duurdere of zwaardere versterker er toch toe doet. Er zijn namelijk luidsprekers die meer power nodig hebben om het optimale eruit te kunnen halen. Maar ook om goed met vervelende impedantie om te kunnen gaan. Dus ja, een versterker versterkt; maar niet iedere versterker is hetzelfde. 

SB_Marantz

Uiteraard bestaan dit soort speakers en in dat geval niet echt geschikt voor HT receivers.
Verder bestaan er veel topologieen maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer.
Keep it simple qua ontwerp.  8-)
Vele fabrikanten speelde in op de consument met verschrikkelijk complexe ontwerpen en met de aanduiding ''new.''
Bepaalde ontwerpen gingen maar al te vaak spontaan in rook op.
Denk aan phase linear ook wel flame linear genoemt.
Bepaalde ontwerpen van Sansui met hun diamond drive circuit.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

CiteerEindelijk de conclusie dat een duurdere of zwaardere versterker er toch toe doet.
Dat is naar mijn weten ook nooit ontkent.

Het is echter wel het geval dat het nut van "zware" versterkers in de meeste gevallen overschat word.

Kijk om te beginnen naar het rendement van de speakers en wat jouw wens is m.b.t het luisterniveau (spl).
Heb je bijvoorbeeld luidsprekers met een rendement van 88db dan heb je dus maar 1 Watt nodig om op 1 meter afstand een spl te hebben van 88db.
Naarmate de afstand toeneemt heb je meer Watt's nodig ,echter is het moeilijk te zeggen hoeveel meer je nodig hebt aangezien de ene ruimte de andere niet is .Maar laten we stellen dat je 10 Watt nodig hebt om 88db op de luisterpositie te hebben.
Ik ben van mening dat je dan aan 50 Watt meer dan genoeg hebt om dynamische stukken in de muziek op te vangen.

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)