Vraag mij toch echt af wat voor gehoor die Ken had.
Wetenschappelijk bewezen is dat voor iedereen, en niemand uitgezonderd, het gehoor behoorlijk en soms dramatisch slechter word, en dat begint al boven de 30, en per jaar slechter en slechter.
De huidige MP3 jeugd zit al reeds rond de 20 in de problemen.......
Dus wat maakte Ken zo "bijzonder" dat hij op een leeftijd boven de 70 kan bepalen of een versterker "goed" klinkt ?
Koop je dan niet een versterker die goed klinkt voor iemand met het gehoor van iemand van 70.....
Het gehoor gaat normaliter altijd achteruit in de hoge frequenties en dan heeft het nog weinig of geen zin te investeren in speakers die het in die range beter doen.
Mijn motto is altijd: Realistisch blijven en het bij de feiten houden.
Elke versterker versterkt kaarsrecht en hoeft niet door te lopen tot 100Khz.
Tot 20Khz is altijd voldoende en in de praktijk meet ik meestal tot pak hem beet 50 Khz alvorens af te gaan vallen.
Ken was een marketing man en ik heb hem diverse malen gesproken.
1 keer was het een dusdanig diepgaand gesprek op de VAD show dat hij zijn demo vergat.
Hij speelde perfect in op de aanwezige leken ...en ik gaf hem geen ongelijk...het gaat om de omzet.
Waarom men hem een ''legende'' noemt is mij volslagen onduidelijk.
Saul Marantz was een legende en een pioneer.

UIt het oog uit het hart jammer genoeg.
Er zijn mensen die nog steeds denken dat een duurdere of zwaardere versterker het beter zal doen maar het tegendeel is helaas waar. Het enige wat een grotere versterker beter doet is meer power hebben en beter bestand zijn tegen vervelende impedanties.
Simplistischer hoef ik het niet uit te leggen denk ik.
Heb je de ''power'' echt nodig, dan zou ik zeggen koop een zware jongen.
In alle andere gevallen is het echt compleet zinloos.
Wat je wel een redelijke indicatie kan geven van een speaker is een fastsoenlijke test maar dan nog......wat zijn de mogelijkheden thuis vanwege inrichting en een compleet andere akoestiek?
Hier nogmaals een nette test en geen flauwekul zoals ik maar al te vaak zie.
En last but not least: Over smaak qua weergave valt niet te twisten.
https://www.audioholics.com/tower-speaker-reviews/b-w-603/conclusion