Voeding vervangen Pro-Ject Tube Box SE II

Gestart door SMarcel, juli 07, 2014, 09:31:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SMarcel

Hallo forummers,

Ik ben sinds kort in het bezit van een phono pré van Pro-Ject. de Tube Box SE II welke ik tweedehands heb gescoord.
Ik weet niets van de history van deze pré m.b.t. leeftijd en gebruiksduur dus ben voornemend om de buizen te vervangen maar voordat ik schade veroorzaak wil ik weten wat de handelingen zijn om dit tot een goed einde te brengen.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel

Paul

Google zegt 2x ECC83 buisjes, als het goed werkt niks aan doen en keuze zat in dit type buis.


Tubes: ECC83 / 12AX7 x 2
Input Impedance MM: 120, 220, 340 and 440pf/47k ohms
Input Impedance MC: 17, 18, 20, 22, 69, 100 and 220 ohms/120pf
Gain: MC 60dB
Output Voltage: 300mV / 1kHz, 0.3mV / 1kHz (MC input)
Noise Floor: -95dB (MM), -75dB (MC)
THD: 0.03% (MM), 0.1 (MC)
RIAA Curve Accuracy: 20Hz-20kHz / max 0.3
Subsonic Filter: -95dB (MM), -75dB (MC)
Power Consumption: 0.03% (MM), 0.1 (MC)
RIAA Curve Accuracy: 20Hz-20kHz / max 0.3
Subsonic Filter: 18Hz at 24dB/octave
Power Consumption: 16 VAC / 850mV
Power Supply Type: Mains-fed Outboard
Power Supply Power Supply Output Voltage: 16 VAC / 1,000mA
Dimensions: (W x H x D) 4 x 2-3/4 x 6-1/4 in.
Weight: 2.3 lbs.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

renes59

Buizen eruit trekken en andere erin. Met enig voorzichtig wrikken trek je de buizen er zo uit. Het zelfde type erin, ecc83, genoeg nieuw te koop. Ga niet voor de Telefunken, die zijn veel te duur, zo duur dat het beleggingen zijn. Ik hoor het verschil niet. JJ / Sovtek / Electro Harmonix hebben goede ECC83 buizen. Ben zelf liefhebber van Philips en Siemens, die gaan erg lang mee.
Pas op met 2ehands buizen uit gitaarversterkers, die meten misschien wel goed maar zijn meestal mechanisch af, ze kunnen dan microfonisch worden. Als je er tegen aan tikt is dat te horen in de luidsprekers.
Niet bang zijn veel kan er niet fout gaan als je het zelfde type buis gebruikt dat eraf komt.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Paul

Vrij simpel zoals Rene al aangeeft, ik koop mijn buizen hier en betaalbaar.  :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

renes59

Je komt bij de leveranciers veel "oude" namen tegen, Mullard, Tung Sol, etc, etc. Dat zijn geen NOS buizen, die namen zijn opgekocht en nu maakt men onder die beroemde namen nieuwe buizen in het oosten. Soms vraagt men de hoofdprijs voor deze buizen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

SMarcel

Hallo Forummers,

Bedankt voor de reacties.

Ten eerste wil ik melden op Paul dat het goed werkt en klinkt, maar dat ik niet weet hoeveel branduren er al in deze buizen zit en kan dus geen vergelijk maken hoe deze buizen klinken t.o.v. een setje nieuwe. Dat is dus iets waar ik achter wil komen.

Ten tweede ben ik heel benieuwd naar het verschil in type aanduiding, ik weet dat het de ECC83 moet zijn maar dan heb je nog de aanduiding 12AX7 en dan volgen er diverse letter combinaties. In deze Pro-Ject zou standaard de 12AX7A moeten zitten maar moet ik mij daar ook aan houden en zo niet, wat zijn dan de verschillen zoals de 12AX7B of de 12AX7WA enz.

En Paul, bedankt voor de link, daar staan mooie tussen maar dat wordt nog een moeilijke keus.

Tips zijn welkom.

Groeten,

Marcel 

SB_Marantz

Citaat van: renes59 op juli 07, 2014, 18:17:00
Buizen eruit trekken en andere erin. Met enig voorzichtig wrikken trek je de buizen er zo uit. Het zelfde type erin, ecc83, genoeg nieuw te koop. Ga niet voor de Telefunken, die zijn veel te duur, zo duur dat het beleggingen zijn. Ik hoor het verschil niet. JJ / Sovtek / Electro Harmonix hebben goede ECC83 buizen. Ben zelf liefhebber van Philips en Siemens, die gaan erg lang mee.
Pas op met 2ehands buizen uit gitaarversterkers, die meten misschien wel goed maar zijn meestal mechanisch af, ze kunnen dan microfonisch worden. Als je er tegen aan tikt is dat te horen in de luidsprekers.
Niet bang zijn veel kan er niet fout gaan als je het zelfde type buis gebruikt dat eraf komt.

RCA en Telefunken zijn volgens de doorgewinterde buizenmannen veruit favoriet.
In mijn model 7 zitten al sinds 1962 de originele en werken nog prima.
Ik heb ze ook getest met een buizentester.

Zolang je geen gekke dingen hoort lekker laten zitten.


In mijn buizenversterker heb ik ze wel eens gewisseld met nieuwe Electro Harmonix en hoorde geen verschil.
Ook de versterking die recht hoort te zijn veranderde niet aan een echte belasting.

Zou logischerwijze ook raar zijn.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SMarcel

Hallo Forummers,

Bedankt voor jullie reacties en ik kan nu al melden dat ik toch over ben gegaan tot aanschaf van nieuwe buizen.

Ik zal uitleggen waarom. Ik heb deze pré gekocht zonder te weten wat de historie is zoals hoe oud en hoeveel branduren. Bij navraag bij de vorige eigenaar kreeg ik te horen dat er wel veel branduren gemaakt zijn met deze pré maar dat hij deze pré gekocht heeft bij een zaak waar deze als demo stond en daar dus ook al draaiuren heeft gemaakt.

En omdat ik uit ervaring weet dat een recap in een versterker ook zin heeft, heb ik het besluit genomen om gewoon met een nieuwe frisse set buizen te beginnen.
Vandaar ook mijn vraag hier m.b.t. het hoe en wat voor vervanging.

Na een beetje surfen op internet is mijn keus gevallen op Genalex Gold Lion 12ax7 ecc83 B759 buizen ter vervanging. Maandag besteld, woensdag geleverd.



Omdat er niet echt een handleiding is over het vervangen van de buizen in deze pré, heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en ben zelf op onderzoek uitgegaan en heb de boel voorzichtig losgemaakt. Gewoon de bovenste ringen verwijderen en dan kan je de buizen er met een beetje gevoel en handigheid gewoon uit krijgen.
De foto hieronder is van de oude buis, een Tung Sol 12AX7, 0812 from Russia met bij mijn weten koel ringen om de buis.



Hieronder zijn ze van hun jas ontdaan



En dan hieronder de nieuwe erbij.



Ik weet dat ik er nog niet veel over kan zeggen m.b.t. de klank maar het lijkt toch dat er een frisser geluid uit komt. Het midden is toch mooier aanwezig.

Nu eerst maar eens branduren gaan maken zodat de buis kan inspelen.

Groeten,

Marcel


SMarcel

Hallo Forummers,

Na de vervanging van de buizen in deze phono pré, zit ik te denken om iets met de voeding te doen maar dan op heel simpele wijze.

Er zit nu zo'n AC 16V stekker adapter bij van 1000mAh.

Ik als leek zat zelf te denken om deze te vervangen door een vergelijkbare AC 16V voeding maar dan met meer Ah zoals de voeding van een laptop.
Ik heb nog niet de behoefte om hier meteen al een heel project van te maken.

Zijn er forummers die tips en/of ervaringen hebben hiermee? Dan hoor ik jullie graag.

Groeten,

Marcel

renes59

#9
Buizen inspelen hoeft niet. Nadat ze zijn ingespeeld, wanneer komt dan het omslagpunt dat ze het inspelen voorbij zijn en aan het verouderen zijn. Buizen zijn goed als je geen gekke dingen hoort, zoals SB-Marantz het zegt. Buizen gaan een aantal 1000 uren mee, dat is op te zoeken en dan kun je na zoveel uur deze vervangen.
Inspelen van buizen, ik geloof niet dat het leger/marine/omroep vroeger eerst buizen ging inspelen/branden voordat ze in de radar- en zendapparatuur geplaats werden. Wanneer is het dan betrouwbaar?, gewoon na zoveel uren vervangen ook al zijn ze dan nog goed. Het moet betrouwbaar zijn, in de audio komt het allemaal niet zo nauw als in het leger. Daar is het van "hoor ik daar iets vreemds?, wat is dat?". Komt dat vaker voor dan voelt dat op een gegeven moment niet goed meer, vervangen. Daarom is het wel nuttig om wat buizen op voorraad te hebben, ter controle en ter vervanging.
Voorbeeld van opgekochte merken, nu gemaakt in Russia toen made in USA. Deze staan op mijn eindversterker, 6SN7GT en 6SU7GTY. Beide zijn de 50 jaar voorbij en doen het nog steeds naar wens, ze zitten al 9 jaar op mijn versterker.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

SMarcel

Ik wil over het inspelen niet echt in discussie gaan, maar als ik google op deze specifieke buis, kom ik meerdere ervaringen tegen welke spreken over het beter presteren na een aantal uren.

Op Tubemaze;
I started with listening to it right out of the box and sure thing – it sounded like crap – very dry with horrific top. 24 hours into burn in, the tube started to open up, mids started to soften and the top was no longer as brittle. 48 hours later – the tubes became usable and close to pick of its performance with just very marginal improvements after that.

En nog een reactie op Tubemaze;
But as the hours passed, this forwardness became reduced and the soundstaging depth became better too. "I can live with this tube" was one of my comments and I normally do not like new production tubes.

Ik ben leek op buizaen gebied dus mijn eigen ervaring moet nog gaan ontstaan en ik geef mij daar dus nog wat speeluren de tijd voor.

Groeten,

Marcel

Paul

Citaat van: SMarcel op juli 10, 2014, 10:50:28
Hallo Forummers,

Na de vervanging van de buizen in deze phono pré, zit ik te denken om iets met de voeding te doen maar dan op heel simpele wijze.

Er zit nu zo'n AC 16V stekker adapter bij van 1000mAh.

Ik als leek zat zelf te denken om deze te vervangen door een vergelijkbare AC 16V voeding maar dan met meer Ah zoals de voeding van een laptop.
Ik heb nog niet de behoefte om hier meteen al een heel project van te maken.

Zijn er forummers die tips en/of ervaringen hebben hiermee? Dan hoor ik jullie graag.

Groeten,

Marcel
Begrijp je upgrade drang Marcel, Rene en SB hebben het ook al gemeld nieuw hoeft niet altijd beter te zijn.
Als bv je bougies in je auto nog niet versleten zijn zullen nieuwe bougies het niet beter doen.
De voeding welke bij je buizen pre amp is geleverd is een onderdeel van het ontwerp dus als deze stabiel is en de stroom kan leveren wat gevraagd wordt zie ik het nut van een upgrade niet.
Maar goed ga geen dingen verzinnen die geen nut hebben en gebruik je eurries voor andere dingen.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

renes59

Er zijn mensen die zweren bij Telefunken, heel merkgericht maar het zijn allemaal b.v .ecc83's, een type buis en die doet waarvoor deze ontworpen is. Een merk doet dan niet zoveel. Ik heb veel Siemens buizen die gaan lang mee maar klinken niet speciaal anders. Heb wel Russische buizen gehad waar na een maand de vonken al doorheen schoten, die waren lek.
Geloof ook niet dat een andere voeding veel veranderd, de voeding die erbij zit is goed.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.