Marantz Cinema 40 vs Cinema 30

Gestart door Smeagol, maart 30, 2024, 14:33:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dmeerpa

Citaat van: Smeagol op maart 31, 2024, 20:31:40Ik vond de Cinema 40 veel power missen tov de SR-8015. Ik had sterk het idee dat ik hem een aardig harder moest zetten om tot hetzelfde volume te komen. De SR-8015 doet het allemaal een stuk soepeler.

Qua mogelijkheden vind ik ze niet veel voor elkaar onder doen.
Zelf gebruik ik ook de Center Height en VOG, dus die raakte ik kwijt met de C40. Geen groot probleem eigenlijk.
Ook staan er 'maar' twee subwoofers bij mij, want dat is gewoon genoeg voor elk normaal huishouden.

Dirac mis ik niet, want ik heb daar echt totaal geen verstand van om met mijn laptop aan de slag te moeten ofzo.

Mocht ik een mooie aanbieding tegenkomen voor de C30 ga ik hem gewoon proberen. De C40 is ook vrij snel behoorlijk in prijs gedaald, dus dat zal voor de C30 ook wel gaan gebeuren.

Aangezien de SR-8015 en de Cinema 40 nu ongeveer evenveel kosten is het voor mij een no brainer om altijd de SR-8015 te nemen.

Thx voor je feedback.
Ik ben van een SR7008 naar de Cinema 40 gegaan. En ook ik heb het gevoel dat ik de knop iets hoger moet zetten (en dat was al voor ik van 7.1 naar 5.1.4 ben gegaan). Vandaag worden mijn fronts gevoed door een zware Rotel eindbak (2*300 Watt) en dat gevoel is er nog steeds. Ik ben dus niet overtuigd of het eigenlijk aan het vermogen ligt.

Wat mij bij de Cinema 40 enorm opvalt is dat ik enorme volume verschillen heb en vaker volume moet aanpassen, soms wel 10db tussen beide uitersten.
Ik vermoed dat de gekozen surround processing er voor iets tussen zit, die vandaag veel uitgebreider is, en waar ik dus ook meer verander in functie van de bron. Vroeger gebruikte ik voornamelijk 7.1 (MA-)DTS en Dolby (TrueHD) maar nu is dat Atmos of DD/DTS + Neural:X.
 
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

RHK

#16
Citaat van: dmeerpa op april 01, 2024, 17:22:20Thx voor je feedback.
Ik ben van een SR7008 naar de Cinema 40 gegaan. En ook ik heb het gevoel dat ik de knop iets hoger moet zetten (en dat was al voor ik van 7.1 naar 5.1.4 ben gegaan). Vandaag worden mijn fronts gevoed door een zware Rotel eindbak (2*300 Watt) en dat gevoel is er nog steeds. Ik ben dus niet overtuigd of het eigenlijk aan het vermogen ligt.

Wat mij bij de Cinema 40 enorm opvalt is dat ik enorme volume verschillen heb en vaker volume moet aanpassen, soms wel 10db tussen beide uitersten.
Ik vermoed dat de gekozen surround processing er voor iets tussen zit, die vandaag veel uitgebreider is, en waar ik dus ook meer verander in functie van de bron. Vroeger gebruikte ik voornamelijk 7.1 (MA-)DTS en Dolby (TrueHD) maar nu is dat Atmos of DD/DTS + Neural:X.
 

Al eens geexperimenteerd met het verhogen van het bronnivo onder het inputmenu? Bij mijn AV kan dat zelfs tot +12Db. Dat scheelt wel in die bewuste volumestand.
Alleen bij HDMI bron tv audio bij de EARC poort kan dat niet veranderd worden.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: RHK op april 01, 2024, 18:37:37Al eens geexperimenteerd met het verhogen van het bronnivo onder het inputmenu? Bij mijn AV kan dat zelfs tot +12Db. Dat scheelt wel in die bewuste volumestand.
Alleen bij HDMI bron tv audio bij de EARC poort kan dat niet veranderd worden.

Ik heb het niet eens over de verschillende bronnen. Bij streamen van LossLess audio vanaf mijn NAS heb ik dat, maar daar kan het liggen aan hoe het rippen vanaf de source werd gedaan.

Maar ik merk het ook bij het switchen van zender op mijn TV box, en bij het afspelen van MKV's.

Vandaag is er echter teveel gewijzigd in de set om nog objectief zaken te gaan vergelijken en uit te testen. Na de aankoop van de Cinema 40, is mijn video bron niet langer de HDI Dune HD Max maar de X-box X met KODI. En de luidsprekers zijn niet langer de Wharfedale Opus 2 maar de Elysian 4's die ik gezien ze 4 ohm rated zijn en omdat ik de Rotel nog had, aangesloten via die Rotel.

Vroeger keek ik TV op +/- -35db, ik meen dat dit snel -30db werd met de Cinema 40 (ik zou de Opus 2 weer moeten aankoppelen op de c40 om dat te bevestigen, ware het niet dat ik onlangs ook de oude TV decoder inwisselde voor een nieuwe TV box).

Vandaag staat voor TV de receiver op -40 à -45db, wat gezien het extra vermogen van de Rotel de ervaring van @Smeagol bevestigd, anderzijds is er teveel veranderd in de set om het met zekerheid daaraan te wijten, want nog met de SR7008 nog met de Cinema 40 had ik het gevoel dat deze meer moeite had, iets wat ik wel had met de SR8002 waar ik echt merkte dat ik het volle potentieel niet kreeg van de Wharfedale Opus 2's en ooit de reden was van de aankoop van de Rotel.

Het aantal en zeker de grootte van de speakers spelen een rol in het vermogen verhaal. Voor mijn center wordt een vermogen geadviseerd van 70–400W (Continuous Programme 200W) en voor mijn 4 surrounds 40-200W (100W) en voor mijn oude fronts 100-500W (250W) allemaal bij 6ohm.
Als we kijken naar bv de KEF T101 of T301 die zijn 10-150W zoals CB die heeft, dan zullen die veel minder eisen van de receiver, en dus ook minder snel de limieten van de receiver bloot leggen.
Zonder te weten welke speakers Smeagol heeft is het moeilijk een oordeel te vellen of het vermogen de oorzaak is, of iets anders.

De enige reden dat ik de vraag stelde, is dat er heel wat discussie is over kiezen tss SR8015 of Cinema 40. Ikzelf heb ook voor de keuze gestaan. Dat een receiver nu iets harder moet werken, of volume wat hoger moet staan maakt mij uiteindelijk weinig uit want -20db kan ik hier toch niet spelen. Online vond ik niks over 1 op 1 vergelijken. Alle meningen waren puur gebaseerd op de specs en de discussie tussen hogere serie vs nieuwe features. Maar uiteindelijk telt hier alleen maar hoe het klinkt ongeacht of de knop nu 1/4 of een 1/3 openstaat.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Citaat van: Smeagol op april 02, 2024, 16:58:23Op dat moment had ik prachtige Focal Sopra 3 speakers daar op aangesloten met enigszins bijpassende center en surrounds.
Die Sopra's staan nu in stereo op een echte stereo versterker in een andere ruimte. De overige speakers heb ik niet meer, want een echt uitgebalanceerde set was het niet.

Die Focal Sopra 3 zijn nu niet bepaald kleine speakers, ik lees Aanbevolen vermogen, 40-400 Watt.
Mooie speakers trouwens.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Citaat van: Smeagol op april 04, 2024, 18:43:36Heb er iets over gevonden. Dit is precies het probleem dat ik ook had. Ik zie ook geen oplossing gemeld worden en ben vanwege dit specifieke probleem huiverig om de C30 aan te schaffen.

https://www.avforums.com/threads/marantz-cinema-denon-4800h-sound-cutting-dropping-when-earc-is-on.2478464/

Ik vond ergens dit antwoord dat van Marantz zou komen:

"Yes, the issue has now been verified across the manufacturers.
The root cause here is excess jitter from the eARC signal of the tv.
From our side, we are working on a small update, which will improve the response to this.
This update is in progress, so we don't have a specific date yet, but this is imminent.
However, some interrupts may still occur, but changing the output settings to either Auto or Passthrough on the tv may improve this further.
Please keep an eye out for any update notifications; check in HEOS, plus ensure that your receiver is set for automatic update."

Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Emiel77

Citaat van: Smeagol op april 08, 2024, 21:14:28Vraag aan de AV10, C30 en C40 bezitters.

Vallen die led lichtjes echt een beetje op en zo ja meer bij zwart of meer bij champagne.

Sta op het punt een Cinema 30 te bestellen. Vandaar. :*)  :*)  :*)

Bijzonder... ledlichtjes zijn de focus??
Ik zou voor geluid ervaring gaan, led bullshit is maar detdail.


Daarnaast: bestellen bij een gerenomeerd bedrijf met fatsoenlijk retour beleid, thuis luisteren en als het niet bevalt terugsturen ook.

Denk dat ik dit idee niet verder hoef uit te leggen ook.. zo wel: jammer joh :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Marvin

Als je met denigrerend en respectloos doelt op de LED lampjes, dan ligt het er vast aan hoe je het interpreteert.
Zou daar zelf niet veel aanstalten aan nemen, volgens mij wordt er bedoelt dat je een versterker koopt om te versterken en niet om te verlichten.
En andersom denk ik dat jij daarin ook verkeerd begrepen bent, want volgens mij wil je helemaal geen fel licht, wat ik goed kan begrijpen. En daar vroeg je volgens mij naar....
Leuk hè, al die letters achter elkaar klaar gestampt...
Maar daardoor begrijpen we elkaar soms niet helemaal.
Maar ook dit kan ik allemaal weer verkeerd hebben begrepen. 
Dus allemaal weer lachen een leuk doen, verder niks aan de hand.   

Smeagol

Mee eens hoor en mijn reactie was ook aan de pittige kant. Uiteraard niet zo bedoeld.

Over de LED lichtjes gesproken. In mijn EV6 zit van binnen ook waanzinnige ledverlichting vanuit de fabriek.
Rijdt de auto daardoor sneller? Natuurlijk niet, maar is het leuk? Zeker. Heb je het nodig? Ook hier...nee.

Marantz vindt de verlichting blijkbaar ook een leuke gadget en daarom doen ze het ook bij de duurdere modellen.

TurboMarco

Draadje opgeschoond, punt is wel duidelijk en zand erover
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

dmeerpa

In alle eerlijkheid had ik er veel meer van verwacht van die ledverlichting op het frontpaneel.
De foto's op het net tonen ze 100x mooier dan in het echt.
Als je er in het quasi donker, frontaal naar je receiver en in mijn geval ook de SaCD speler kijkt, moet je al heel goed kijken om iets te merken van verlichting, kijk je vanop zij, merk je daar veel meer van.

Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Smeagol

Dat is dan eigenlijk goed nieuws, want mijn C30 komt in een dedicated home cinema en dan wil ik ze niet te fel, want teveel licht/reflectie leidt alleen maar af.

Eigenlijk wil ik ze uit kunnen zetten als ik dat wil.

Morgen komt hij binnen, dus ben erg nieuwsgierig.

Marvin

Ik smeer irritante lichtjes altijd per direct dicht met matchende nagellak.

JohnWx

Citaat van: Marvin op april 09, 2024, 19:13:11Ik smeer irritante lichtjes altijd per direct dicht met matchende nagellak.

Ook bij een spectrum analyzer
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

dmeerpa

Citaat van: Smeagol op april 09, 2024, 18:56:38Dat is dan eigenlijk goed nieuws, want mijn C30 komt in een dedicated home cinema en dan wil ik ze niet te fel, want teveel licht/reflectie leidt alleen maar af.

Eigenlijk wil ik ze uit kunnen zetten als ik dat wil.

Morgen komt hij binnen, dus ben erg nieuwsgierig.

Bijbmij staan ze op maximum helderheid maar je kan de helderheid verminderen of zelfs uitzetten.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Smeagol

Citaat van: Marvin op april 09, 2024, 19:13:11Ik smeer irritante lichtjes altijd per direct dicht met matchende nagellak.

Ik ook. Heb zelfs alle schroefjes enz. mat gelakt om schittering te voorkomen. Mijn achterwand is van velours gordijnstof. Velours reflecteert niet. Als je de goede (duurdere) hebt tenminste.

Leuke hobby hoor, maar mijn vrouw vraagt zich soms af of ik niet goed wijs ben.  :schater: