luidsprekers brugjes

Gestart door dakota, april 12, 2009, 17:26:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marvin

daar heb je dan wel gelijk in, ...
maar het filter zorgt er juist voor dat de versterker 1 belasting ziet...

verder ga ik lekker naar me brakke brugjes luisteren....
oh nee, het is stereo. dan doen ze niet mee he...

Vlearmoes

Citaat van: marvin op mei 10, 2009, 22:02:34
daar heb je dan wel gelijk in, ...
maar het filter zorgt er juist voor dat de versterker 1 belasting ziet...

verder ga ik lekker naar me brakke brugjes luisteren....
oh nee, het is stereo. dan doen ze niet mee he...


:-o   Wat zeg je nu in je laatste zin ???    tuuurlijk doen ze bij stereo ook mee  :x
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Marvin

natuurlijk niet, het zijn me surround speakers die brugjes hebben. me fronts niet...  clown1

Vlearmoes

Ah okee   ik schrok al van die opmerking....twijfelde al  clown1even aan je.......
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

mischa

Ik zie eigenlijk niet in waarom je surround speakers geen laag of hoog zouden hoeven weer te geven.  :? :? Achterspeakers krijgen toch ook een full-range signaal? Of luister je Dolby Pro Logic  :evil:

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Marvin

fronts zijn Neutrik XLR pluggen aan een (dikke) Monster kabel gesoldeerd..

mischa, je leest slecht m'n jongen..
ik heb dat echt nergens gemeld...

mischa

Je had het over surround speakers, die zijn toch ook full range? Wie leest hier slecht?
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Marvin

ja ik heb het over surround speakers, zo worden die dingen achter/naast je nu eenmaal genoemd.
dat ze groot zijn lijkt me overbodig te melden, mij te melden dat het een fullrange signaal is wederom overbodig.

dus ja, je leest niet of je leest slecht...

mischa

Citaat van: marvin op mei 10, 2009, 22:36:21
dus ja, je leest niet of je leest slecht...

Geen van beiden, ik had je alleen verkeerd begrepen. Het is duidelijk nu.  :yes:

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Marvin

dat geeft niet, dat was de derde optie.
je moet me enkel geen woorden in me mond leggen. :-)

als je verder wilt doorzagen over me brugjes of iets anders ben je van harte welkom op me eigen pagina. :-D
ik trek me hier terug...  :wink:

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3130.0.html

groet,
Marvin.

gerard

 :-D :-D

ff een fototje plaatsen en hop een paar uur later weer 1,5 pagina erbij  :schater:

Citaat van: dmeerpa op mei 10, 2009, 19:51:07
Ik vraag me af of je resultaat niet beter zou zijn door je signaal op het laag te laten toekomen. Ooit ergens gelezen dat vooral het lage dikke draad (geledier) vraagt.

Ik heb van alles geprobeerd, maar dit geeft voor mij de beste weergave.
Als ik de kabels op de LF aansluit of kruislings geeft een mindere weergave dan beide op HF.

Mijn luidsprekers zijn een 2,5-weg systeem.
De tweeter en de bas/mid (volledig frequentie bereik) zitten op de HF aansluiting, alleen de onderste woofer (doet een paar oktaven tot zo'n 200 Hz) zit op de LF aansluiting. Het is dus belangrijk dat het hoorbare deel (HF) zo min mogelijk overgangen heeft, bij de lage tonen is dat minder belangrijk.

Citaat van: mischa op mei 10, 2009, 21:42:07
Dit is natuurlijk pure onzin. Je zet een spanning op de speakers. Al naar gelang de impedantie van het achterliggende netwerk gaat er een bepaalde stroom vanuit de klemmen de speaker in. Je mag er vanuit gaan dat de woofer het meeste energie vraagt, waardoor daar ook de meeste stroom naartoe zal vloeien. Hierdoor is het beter om op de LF-aansluitingen te voeden en via de kabeltjes naar HF te gaan. Waarom er in een manual staat dat je het beste op de HF-aansluiting zou kunnen voeden is waarschijnlijk omdat er anders details verloren zouden kunnen gaan vanwege de brakke kwaliteit van de standaard brugjes.

De verdeling van de stroom zal eerder 90% voor het laag en 10% van het hoog zijn als 67-33.

Groeten,
Mischa

Bij mij zal dat dus anders liggen omdat één woofer + tweeter op de HF zitten en een losse woofer met beperkt frequentie bereik op de LF. Dus wordt het misschien wel 65% voor het "hoog" en 35% voor het "laag".


Citaat van: marvin op mei 10, 2009, 19:19:49
nu komen we ergens....  :-D

de dikte van jou draad is een enkele ader uit de mijne....  :-D


Bovendien heb ik gemerkt dat bij dikke tot zeer dikke brugjes het geluid niet positief veranderde, vandaar maar eens geëxperimenteerd met juist extra dunne brugjes. Op de foto is te zien is welke mijn voorkeur genieten  :roll:
Less is more  HB   
Probeert u thuis ook maar eens met bijv. 3 draadjes cat5 in één brugje of een draadje van 0,75 mm2
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

dmeerpa

Gezien de spanning voor LF en HF het zelfde zijn en de stroom voor LF hoger, is dus het vermogen voor het LF hoger. (Wet van Ohm)

Hoger vermogen vraagt dikkere kabel, want meer vermogen is ook meer warmte (een standaard bij elektriciteit).

Ik dacht wel dat Laag frequentie dan weer gebruik maakt van de kern van een kabel, terwijl hoog frequent de mantel gebruikt.

En als ik me niet vergis is de ideale kabel voor laag frequent een kabel bestaande uit één kern en niet uit meerdere kernen.

Het gebruik van cat5 heeft een ander voordeel, door het vlechten ervan voorkom je negatieve interferenties van buitenaf.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

gerard

Citaat van: dmeerpa op mei 11, 2009, 11:32:56
Gezien de spanning voor LF en HF het zelfde zijn en de stroom voor LF hoger, is dus het vermogen voor het LF hoger. (Wet van Ohm)
Zal best voor een aantal luidsprekers gelden maar zeker niet voor allemaal.
Als meerdere woofers/alle woofers op LF zitten kan het kloppen.

Citeer
Hoger vermogen vraagt dikkere kabel
Een grotere (koper)kabeldoorsnede is soms wenselijk, maar lang niet altijd nodig, er kan best veel stroom door een kabeltje.
Kijk maar eens hoe dik de verbindingen in het filter zijn (draadspoelen en condensator pootjes)  :wink:

Citeerwant meer vermogen is ook meer warmte (een standaard bij elektriciteit).
:yes:  daarom is het eigenlijk ook beter om een LS kabel te hebben met een dunne mantel want dan kan de warmte gemakkelijk afgevoerd worden. Bij die dikke "tuinslangkabels" krijg je meer warmte ontwikkeling door de dikke isolatielaag om het koper.

Citaat van: dmeerpa op mei 11, 2009, 11:32:56
Ik dacht wel dat Laag frequentie dan weer gebruik maakt van de kern van een kabel, terwijl hoog frequent de mantel gebruikt.
Ik heb wel eens gelezen dat dit pas opgaat in de megaherzen

Citeer
Het gebruik van cat5 heeft een ander voordeel, door het vlechten ervan voorkom je negatieve interferenties van buitenaf.
Ik denk niet dat je bij dit soort korte lengtes hoorbare signalen oppikt (al die meters onafgeschermde LS kabel pikken ook niets op)
Gewoon zonder vlechten ertussen klemmen is ook goed, het is alleen om aan te geven dat een paar van deze draadjes al genoeg doorsnede hebben om de boel door te verbinden.


Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

scanspeakman

Citaat van: gerard op mei 11, 2009, 12:51:47
Een grotere (koper)kabeldoorsnede is soms wenselijk, maar lang niet altijd nodig, er kan best veel stroom door een kabeltje.
Kijk maar eens hoe dik de verbindingen in het filter zijn (draadspoelen en condensator pootjes) 

mee eens. alleen bij grotere lengten is het verstandig wat dikkere kabel te nemen. dus bijvoorbeeld 2x2.5mm^2 voor je fronts en center en 2x4mm^2 voor je rears bij een surround-set. bij veel mensen zie je juist het omgekeerde......

Scanspeakman

Stadium III

Hier alles hetzelfde kwa kabel en de brugjes vervangen door draad
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4