Beste geluid?

Gestart door Lorenzo, januari 05, 2009, 11:42:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lorenzo

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, recentelijk heb ik mezelf verblijd met een Marantz SR 5003 AV receiver, een bijpassende CD speler en Mordaunt Short Genie speakers. Een hele mooie set!
Dmv HDMI heb ik onze Blu Ray/DVD/Playstation 3 aangeloten op de receiver. De geluidinstelling staat meestal op "Auto". Ongeacht of ik Dolby 5.1, DTS of True HD instel tijdens het afspelen van de DVD of Blu Ray, de reciever geeft Multi Channel 5.1 aan en ik kan dit niet veranderen naar DTS of HD of iets dergelijks.
Ik vraag me nu af of ik optimaal gebruik maak van de instelling(en) en het best mogelijke geluid krijg met Multi Chanel 5.1, of wellicht moet ik iets aanpassen in de instellingen.

Graag jullie advies en ervaringen.


Marantz 81

als je hem op auto hebt staan kiest de versterker automatisch wat die krijgt aangeboden  :wink:

ik heb een 5002  als ik op de afstandbediening display indrukt kun je dat ook zien ,geselecteerde bron ,welk geluid

verder zou ik even het topic lezen aansluiten boxen op sr5003

dmeerpa

Op de PS3 zelf kan je instellen of het geluid via HDMI als PCM wordt doorgestuurd of als bitstream.
Wanneer je het geluid als PCM doorstuurt (zoals nu het geval is bij u) kan je geen surround mode kiezen.
Kies je bitstream dan kan je dit wel kiezen, nadeel bij blueray kan je niet genieten van de nieuwe geluidsformaten zoals Dolby True HD en DTS MA HD.

Maar ik had ook eerst de PS3 staan op PCM, om te genieten van Dolby True HD en DTS MA HD, toch vond ik het geluid niet goed. Ik heb de PS3 uiteindelijk op bitstrema gezet, en het geluid van Dolby True HD wordt dan wel omgezet naar Dolby Digitaal en voor DTS MA HD naar gewoon DTS, maar die klonken stukken beter.

Nu gezien je een totaal andere receiver hebt weet ik niet wat bij jou het beste gaat klinken, dit zal jezelf moeten uittesten.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Vlearmoes

Ik zal ook weer eens een optisch kabeltje gaan proberen tussen PS3 en 8002  :|
Alles loopt nu via HDMI   :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Stadium III

Via hdmi kan zeer goed werken gaat alleen erom hoe je alles instelt
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

#5
Alles staat nu optimaal afgesteld via HDMI   (alles staat aangevinkt behalve de 7.1 weergaves)

maaar....als Paul vindt dat het toch via optisch (bitstream) beter klinkt ????
dan wil ik dit ook proberen   en een evt oordeel daarover vellen  :roll:

Of heb je via HDMI alle PCMmetjes uitgevinkt in de PS3 Paul??
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

dmeerpa

Citaat van: dmeerpa op januari 06, 2009, 09:22:55
Alles staat nu optimaal afgesteld via HDMI   (alles staat aangevinkt behalve de 7.1 weergaves)

maaar....als Paul vindt dat het toch via optisch (bitstream) beter klinkt Huh?
dan wil ik dit ook proberen   en een evt oordeel daarover vellen  rolleyes

Of heb je via HDMI alle PCMmetjes uitgevinkt in de PS3 Paul??

De enige reden dat ik nu via optisch ga is omdat ik geen HDMI ingangen meer heb op de SR8002. Maar je kan ook bitstreamen via HDMI. Ik heb de PCMmetjes niet uitgevinkt.

Ga naar Settings
Dan Video Settings
Dan BD / DVD Audio Output Format (HDMI) of BD Audio Output Format (Optical Digital)

- Bitstream            Set to output audio with the original digital signal prioritized.
- Linear PCM          Set to output audio by converting the digital signal to Linear PCM format.

Als je via Optical Digital gaat kan je geloof ik ook geen Dolby TrueHD of DTS HD converteren naar PCM formaat, en ook geen 7.1 omdat de bandbreedte van de optische kabel niet groot genoeg is.

Maar zoals ik al zei op mijn set klinkt Bitstream vanaf de PS3 in alle omstandigheden beter dan Linear PCM bij BD weergave.

Niets sluit uit dat met een andere receiver de rollen niet omgekeerd zullen zijn. Ik zou zeggen probeer het uit. Ik merk vooral verbetering in het laag. Maar het beste geluid haal ik nu uit lijn standalone BluRay speler.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Lorenzo

dank jullie wel voor jullie advies!
Ik ga aan de slag met het testen van de instellingen!
Groet, Rens