Aankoop advies

Gestart door sonsan, augustus 05, 2023, 10:57:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Wellicht kan iemand mij vertellen of het volgende zin heeft.

Ik maak nu gebruik van een SR7013 met daarachter in HT-Passtrough een PM8003 voor de Fronts. 95% voor muziek, 5% film. Eigenlijk best tevreden mee.

Ik zag op MP een set aangeboden van een MM7055 i.c.m. AV7703.
De AV7703 heeft volgens mij veel overeen met de SR7013. Maar zou de combinatie met de MM7055 iets zinvols brengen t.o.v. mijn huidige set.
(Buiten het feit dat ik dan veel kabels moet gaan vervangen voor balanced....)

M.a.w. is de combinatie MM7755/AV7703 een (hoorbaar) hoger level dan de SR7013/PM8003?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#1
Citaat van: sonsan op augustus 05, 2023, 10:57:28Wellicht kan iemand mij vertellen of het volgende zin heeft.

Ik maak nu gebruik van een SR7013 met daarachter in HT-Passtrough een PM8003 voor de Fronts. 95% voor muziek, 5% film. Eigenlijk best tevreden mee.

Ik zag op MP een set aangeboden van een MM7055 i.c.m. AV7703.
De AV7703 heeft volgens mij veel overeen met de SR7013. Maar zou de combinatie met de MM7055 iets zinvols brengen t.o.v. mijn huidige set.
(Buiten het feit dat ik dan veel kabels moet gaan vervangen voor balanced....)

M.a.w. is de combinatie MM7755/AV7703 een (hoorbaar) hoger level dan de SR7013/PM8003?

Ik heb nooit enig voordeel kunnen ontdekken tussen pre-pro en geïntrigeerd, maar ieder zijn ding........(gelukkig is alles mogelijk)

Met een eindversterker kan je wel bepalen hoeveel vermogen deze moet opbrengen als je in een grote ruimte gaat spelen, groter dan een huiskamer.
In deze set heeft Marantz het vermogen bepaald, is weer wat minder......

Meer vermogen heeft voordeel als het met 100derden watts omhoog gaat.
Van 50 naar 100 watt levert maar 3 dB winst op  :no:

Gebalanceerd heeft alleen nut, als voor en eind tientallen meters uit elkaar staan, lijkt mij niet het geval 😉
Beneden de 10 meter heeft XLR geen voordeel tov RCA.

RHK

Je hebt het nu v.w.b.t. versterking betreft gesplitst met de SR en PM. Met een aparte voor- en eindtrap gaat ieder signaal rechtstreeks naar de eindversterker. Ik heb net zoals jij ook verschillende opstellingen gehad met mn SR7008 receiver. Combi met een PM8000, combi met de huidige Rotel. Nu nog steeds een AV7706 met de Rotel eindbak. Ik vind het een verbetering, niet alleen met HT, maar ook stereo. Gedetailleerder en dynamischer. Ingemeten met Audyssey XT32. Maar ieder z'n smaak natuurlijk.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

sonsan

Ik gebruik de set enkel in een huiskamer. Dus vermogen is niet belangrijk, ik heb nu al meer dan genoeg. Ik heb nu 5.1 en draai hoofdzakelijk muziek in surround. Alles ingemeten met Audyssey XT32.
De meerwaarde van een stereoversterker achter een receiver daarover lopen de meningen zeer uiteen. Daarom was ik nieuwsgierig wat de meerwaarde (voor huiskamer gebruik) van een MM/AV combi op zou leveren. Ik denk dat zo'n combi eerder tot zijn recht komt in een (grote) HT omgeving dan in een huiskamer waar hoofdzakelijk naar muziek geluisterd word.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#4
Citaat van: sonsan op augustus 05, 2023, 16:25:50Ik gebruik de set enkel in een huiskamer. Dus vermogen is niet belangrijk, ik heb nu al meer dan genoeg. Ik heb nu 5.1 en draai hoofdzakelijk muziek in surround. Alles ingemeten met Audyssey XT32.
De meerwaarde van een stereoversterker achter een receiver daarover lopen de meningen zeer uiteen. Daarom was ik nieuwsgierig wat de meerwaarde (voor huiskamer gebruik) van een MM/AV combi op zou leveren. Ik denk dat zo'n combi eerder tot zijn recht komt in een (grote) HT omgeving dan in een huiskamer waar hoofdzakelijk naar muziek geluisterd word.
Dan heb je eigenlijk het antwoord al gegeven 😉
Maar Proberen blijft de beste test, iedereen luistert anders 🎶

Ik ben eigenlijk geen goede reverentie, ik rommel er op los, eigenlijk nooit dezelfde setup, wel altijd geïntregeerd, maar ook in het verleden diverse pre-pro geprobeerd, zonder werkelijke verbetering , voor mij dan !

Jeetje, Audyssey XT32, ik doe het nu met XT, kan weinig verschil merken tussen die 2, wel tussen MutiEQ en XT32, niet slechter maar anders.

Voordeel van een stereo versterker achter een receiver, bijvoorbeeld voor speakers met gescheiden hoog/laag aansluiting, dat je de pre-out versterker op bijvoorbeeld het laag zet, zo kan je dan het volume van de bass driver regelen, wat anders niet kan want dan doet volume laag en hoog tegelijk.

Dus wil je de bass harder, of meer controle, dan gaat normaal altijd het midden/hoog ook harder.
Eureka, een stereo amp op de bass driver via de pr-out Fonts  :yes: 
(of juist op het hoog met een buizen amp)

Leuke hobby, en je bent lekker van de straat  :-D 🎶

RHK

Citaat van: sonsan op augustus 05, 2023, 16:25:50Ik denk dat zo'n combi eerder tot zijn recht komt in een (grote) HT omgeving dan in een huiskamer waar hoofdzakelijk naar muziek geluisterd word.

Niet mee eens, ik heb geen (grote) HT omgeving. Zie mn reaktie als boven.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

sonsan

Ik ga er eens over nadenken, proberen is de beste optie lijkt me.... Wellicht hoor ik ook verschil met de huidige set.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

RHK

Citaat van: sonsan op augustus 05, 2023, 21:20:02Ik ga er eens over nadenken, proberen is de beste optie lijkt me.... Wellicht hoor ik ook verschil met de huidige set.

Akoestiek, samenstelling apparatuur en speakers, en persoonlijke smaak, allemaal factoren die je keuze bepalen. De meesten van ons hebben dat ondervonden door te experimenteren en aanschaf van opeenvolgende apparatuur. En oh ja ook budget. Alhoewel duur niet altijd beter is.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#8
En ik ben na jaren experimenteren (audio) er nog steeds niet uit.
Subs erin, Subs eruit, Height erin, Height eruit, surround erin, surround eruit, zware versterkers, minder zware, veel opties, minder opties, ect. ect.

Een ding is zeker, het is een zoektocht die wel langzamer kan gaan, maar nooit echt stopt, dat noemen ze  een Audiodebiel, Ohhh sorry, Audiofiel........ :yes: