Het nut van goede, dus dure, subwooferkabels.

Gestart door CBdicX, juli 11, 2023, 23:13:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Ik koop meestal merken zoals Oehlbach of Clicktronic, maar die zijn aan de prijs waarbij Clicktronic een stapje goedkoper is dan de Duitser.
Ik had nu 15 meter nodig en dat loopt voor Oehlbach ernstig in de papieren met prijzen richting 300 euro, mede omdat dit dure NF serie betreft op deze lengte.
Clicktronic heeft dan 10 en 5 meter, dus met een koppestuk aan elkaar, dit kost dan rond de 60,00 euro, een mooie midden prijs.
Maar goed, ik zie een dubbel afgeschermde subwooferkabel staan voor 17,95........
Dubbelafgeschermd is sowieso goed dus denk ik, wat kan hier nu mis mee gaan ?

Nou..........genoeg !

Ik sluit dit audio wonder aan en start de boel op en ik op zoek naar een te verwachten 50 Hz brom. Maar nee, zo stil als een muis, top !
Wel hoor ik tijdens de opstart van de sub (SVS SB1000 Pro) een lichte brom die van zacht naar harder gaat en weer weg, in de US noemen ze dit een "Power Surge".
Ik trek de kabel eruit, doe de sub weer aan, en stil !
Kabel terug en de start brom is er weer maar daarna is alles weer stil, dus denk ik, ok, dit zit me niet lekker maar alleen dit bij de opstart valt nog mee voor dit geld, maar wel vreemd.
Ik ga muziek opzetten en denk, het lijkt wel of ik iets door de muziek heen hoor, een soort echo.
Muziek zachter en de echo is weg, iets harder en de echo is er weer.......
Zoeken, zoeken, zoeken, komt het verdomme uit die ene sub waar die goedkope kabel aan zit !
Kabel eraf, Clicktronic erop en stil..........

Die ga ik niet meer gebruiken dus open gemaakt en komt er een werkelijk pis dun solide koperen draadje van 0.5 mm te voorschijn die dan het signaal over die 15 meter moet voort brengen.
Wel de beloofde dubbele afscherming, de massa draad gevlochten en een alumunium folie er omheen.
Gezien de afstand en weerstand zal hier het probleem ontstaan met dat 0.5 mm koper draadje. 
Goedkoop hoeft niet altijd slecht te zijn op korte afstanden, maar als er redelijke afstanden overbrugd moeten worden zal je toch naar 1.5-2.5 mm koper moeten.

En buiten de dikte is een gevlochten kern ook van belang, die solide 0.5 mm kabel was ook nog eens zo stug dat de kabel een eigen leven leiden, en draaide en ging liggen zoals de kabel zelf wilde :-(

Frits Denon

Ik denk dat jouw beschreven probleem kan optreden bij gebruik van een RCA kabel. Ik heb mijn subs op de speaker uitgangen van de versterker aangesloten (kan bij mijn Elac's) en heb gelukkig geen storingen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

#2
Citaat van: Frits Denon op juli 12, 2023, 19:22:55Ik denk dat jouw beschreven probleem kan optreden bij gebruik van een RCA kabel. Ik heb mijn subs op de speaker uitgangen van de versterker aangesloten (kan bij mijn Elac's) en heb gelukkig geen storingen.

Wat jij gebruikt is High Level, is iets anders en niet te gebruiken voor SVS en vele andere subwoofers.
Nadeel van HL is dat het geen LFE is maar een extractie van het Fullrange signaal maar prima te gebruiken met muziek.

Voor films zou ik het op Low Level houden, dus LFE.
Maar dan wel met een mono kabel met zo dik mogelijke kern, dus niet 0.5 mm !!, en dubbel afgeschermd, en niet die goedkope Chinese rommel.




Emiel77

#3
Persoonlijk goede ervaringen met Inakustik.
Inakustik Premium LFE Y Sub kabel
Keus genoeg voor overige kabels ook trouwens...

Even gegoogled op EAN nummer (3 meter versie) €53,- bij Bol.

Mono ook een optie:
Inakustik Premium Mono Sub
€42 bij bol voor de 3 meter optie.

Aanvulling: hmm zie net het 15 meter puntje... das een best eind, is het geen optie om de sub dichter bij de versterker te plaatsen?? zo niet zal je helas vast zitten aan dure kabels ben ik bang.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Frits Denon

Citaat van: CBdicX op juli 12, 2023, 19:38:32Nadeel van HL is dat het geen LFE is maar een extractie van het Fullrange signaal maar prima te gebruiken met muziek.

Voor films zou ik het op Low Level houden, dus LFE.


Waarom? Ik gebruik het bij films ook, werkt prima.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

Citaat van: Emiel77 op juli 12, 2023, 21:40:03Persoonlijk goede ervaringen met Inakustik.
Inakustik Premium LFE Y Sub kabel
Keus genoeg voor overige kabels ook trouwens...

Even gegoogled op EAN nummer (3 meter versie) €53,- bij Bol.

Mono ook een optie:
Inakustik Premium Mono Sub
€42 bij bol voor de 3 meter optie.

Ik had 15 meter nodig, ga dan maar eens rekenen  :-o
Maar inderdaad, Inakustik is een uitstekende kabel maker, en goed betaalbaar op normale lengtes.

CBdicX

#6
Citaat van: Frits Denon op juli 12, 2023, 21:45:45Waarom? Ik gebruik het bij films ook, werkt prima.

Je zal er best tevreden over zijn, het doet ook zijn werk op High Level, echter is het geen LFE.
Er is een rede waarom LFE gescheiden wordt weergegeven.
Zoek maar eens op, High Level vs Low Level LFE.
Er zit een behoorlijk verschil in als het gescheiden wordt weergegeven, als LFE (Low Level) zoals in een receiver.

High Level is voor apparatuur zonder LFE mogelijkheid, en zonder bass management, helaas lever je dan wel wat in maar dat hoeft zeker niet storend te zijn.

BK en Rel doen beide, High Level voor stereo muziek, en Low Level voor LFE, beste van beide werelden.

Frits Denon

Ik vond dit: https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us/articles/115004486307-Determine-whether-to-use-High-Level-Low-Level-and-LFE-1

Rel heeft zelfs voorkeur voor High Level input.

Ik heb echter geen surround en speel in stereo. Mijn amps hebben ook geen sub RCA connectie en heb dus sowieso geen keus.

Ik heb een tijd geleden mijn surround de deur uit gedaan. Ik heb dus ook geen audessy die mijn instellingen doet. Ik gebruik mijn oren voor de afstelling. En dat heb ik zo gedaan dat mijn subs niet te lokaliseren zijn.

En bij films kan het laag soms letterlijk overdonderend zijn. Dat is heel anders dan met het afspelen van muziek. Ik heb dus niet het idee dat ik wat mis.

Maar OT: Ik kan mij goed voorstellen dat bij Low-Level een goede RCA kabel zeker belangrijk is. Bij zwakke signalen heb je in het algemeen meer kans op verstoringen.

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

#8
Citaat van: Frits Denon op juli 13, 2023, 08:13:49Ik vond dit: https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us/articles/115004486307-Determine-whether-to-use-High-Level-Low-Level-and-LFE-1

Rel heeft zelfs voorkeur voor High Level input.

Ik heb echter geen surround en speel in stereo. Mijn amps hebben ook geen sub RCA connectie en heb dus sowieso geen keus.

Ik heb een tijd geleden mijn surround de deur uit gedaan. Ik heb dus ook geen audessy die mijn instellingen doet. Ik gebruik mijn oren voor de afstelling. En dat heb ik zo gedaan dat mijn subs niet te lokaliseren zijn.

En bij films kan het laag soms letterlijk overdonderend zijn. Dat is heel anders dan met het afspelen van muziek. Ik heb dus niet het idee dat ik wat mis.

Maar OT: Ik kan mij goed voorstellen dat bij Low-Level een goede RCA kabel zeker belangrijk is. Bij zwakke signalen heb je in het algemeen meer kans op verstoringen.



Ok, dan snap ik de High Level.
Rel zijn "voorkeur" voor HL heeft betrekking op Stereo muziek, niet HT films.

The high level input is preferable for a 2-channel hi-fi system.

Zal het ook een marketing dingetje zijn...... ?  :wink:

Rel heeft nu ook een HT serie, zonder HL, vloeken in de Rel kerk, maar ja, er moet wel geld verdient worden :-)

Jij zit dan vast aan HL, echter zijn er ook HL to LL converters, juist voor dit doel, wel mis je dan Bass Management.
Daar komt misschien ook het overdonderende vandaan in films.
Maar voor een Stereo amp blijft het rommelen voor LFE.

Maar geen punt hoor betreft HL, zal ook goed klinken, maar wil je tot de bodem, is het Low Level LFE met Bass Management, dus een receiver.

RHK

Daar ik zoals bekend, 1 sub aan de andere kant van de kamer heb staan, had ik 10 mtr subkabel nodig. Beetje prijzig, dus bij de Hornbach een redelijke kwaliteit coaxkabel gehaald. (15 euro), een experimentje.  Aan beide zijde tulp op gesoldeerd en de mantel goed gescheiden gehouden en het werkt best goed kan ik zeggen. Alleen een beetje taai met wegwerken, dat weer wel.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op juli 16, 2023, 20:28:42Daar ik zoals bekend, 1 sub aan de andere kant van de kamer heb staan, had ik 10 mtr subkabel nodig. Beetje prijzig, dus bij de Hornbach een redelijke kwaliteit coaxkabel gehaald. (15 euro), een experimentje.  Aan beide zijde tulp op gesoldeerd en de mantel goed gescheiden gehouden en het werkt best goed kan ik zeggen. Alleen een beetje taai met wegwerken, dat weer wel.

Zijn behoorlijk taaie kabels door de massieve kern, gevlochten koper is prettiger werken maar inderdaad $$$$
Coax is 75 ohm, de "top" subkabels zijn ook 75 ohm.

Heb je de mantel als massa gebruikt ?

Marvin

Ik heb voorheen altijd een dikke Monster coax naar m'n subs gehad.
Tegenwoordig heb ik merkloze stukken coax draad uit de car-audio.
Werkt perfect, is ook dik afgeschermd, maar verschil heb nooit kunnen waarnemen.
Dat ze goed in elkaar gedraaid moeten zijn met een goeie afscherming, lijkt me logisch, zeker over langere afstanden.
Maar die hoeven echt geen €50+ per meter te kosten.

CBdicX

Citaat van: marvin op juli 17, 2023, 20:42:00Ik heb voorheen altijd een dikke Monster coax naar m'n subs gehad.
Tegenwoordig heb ik merkloze stukken coax draad uit de car-audio.
Werkt perfect, is ook dik afgeschermd, maar verschil heb nooit kunnen waarnemen.
Dat ze goed in elkaar gedraaid moeten zijn met een goeie afscherming, lijkt me logisch, zeker over langere afstanden.
Maar die hoeven echt geen €50+ per meter te kosten.


Klopt, het hoeft geen kabel te zijn waar een Eenhoorn bij volle maan overheen gepiest heeft.

Ik heb een ultra goedkope versie geprobeert, dat werkt ook niet op 15 meter, maar het hoeft ook niet 50 euro of een veelfout daarvan te zijn per meter, ook niet voor speaker draden.

RHK

#13
Citaat van: CBdicX op juli 17, 2023, 14:05:01Zijn behoorlijk taaie kabels door de massieve kern, gevlochten koper is prettiger werken maar inderdaad $$$$
Coax is 75 ohm, de "top" subkabels zijn ook 75 ohm.

Heb je de mantel als massa gebruikt ?

Yep,mantel als massa, niks geen brom of andere hoorbare storingen. En als je een kortere subkabel nodig hebt, RU Connected heeft hele goede betaalbare kabels. Voor  sub digitale coaxkabel bijv. Alles v.w.bt. aansluitingen heb ik daar vandaan.   
https://www.ruconnected.nl/?gclid=COeRoK_6mcsCFYTnGwodZ18P1w
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*