Schaal verlichting PM-17 MK II M

Gestart door Ronnie61, november 25, 2021, 17:28:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie61

 Vandaag mijn PM-17 MK II M binnen gekregen, mooi apparaat, alleen de schaalverlichting van de warmtemeter werkt niet, kan iemand mij vertellen wat daar in hoort en of dit door een niet Marantz kenner kan worden hersteld ?

Alvast bedankt  :-)

Ben al even bezig geweest met het apparaat open maken, als ik het goed heb gelezen zit er een 8V 100 mA lampje in, alleen, hoe krijg je het front eraf... ik heb voor zover ik kan zien, alle schroefjes van onder en boven verwijderd, ook de top- en grondplaat, het lijkt er ook op dat je het front over de knoppen heen schuiven moet, je hoeft de knoppen niet te verwijderen ? wie o wie kan mij op gang helpen  :-)

Ronnie61


Inmiddels een stap verder, ik heb vanmorgen in daglicht nog eens goed de boel bekeken en zag dat er van bovenaf nog twee schroefjes moesten worden verwijderd uit de onderkant die het voorfront vasthouden, het blijkt nu dus dat het gehele voorfront in 1 geheel naar voren klapt...  :-D alleen door alle bekabeling wat aan het front vastzit komt het maar een stukje naar voren, ik kan nu wel met een schroevendraaier bij het print plaatje van de verlichting komen, maar na het verwijderen van die twee schroefjes zit het print plaatje nog steeds vast, het front moet dus nog meer naar voren, dat wordt dus nog meer losmaken...

Mochten Marantz techneuten (als die er nog zijn) dit lezen, ben ik op de juiste weg ?  :|   

Ronnie61

#2
Vandaag maar gewoon aan de slag gegaan met het open maken van de PM-17, de ombouw zat vast met hele kleine inbus schroefjes, het overige met wat grotere koperen schroefjes, daarna eerst overal foto's van gemaakt en de bekabeling los gemaakt, gelukkig allemaal met stekkers, verschillende kabel klemmen los geknipt om spelling te krijgen, en toen kantelde het gehele voorfront een flink stuk naar voren, twee kabeltjes en twee schroefjes van het warmtevenster losmaken en toen kon ik het gehele warmtevenster met print en al er tussenuit halen, maar daarmee was ik nog steeds niet bij het lampje, er zit nog een aluminium "bakje" omheen, en die zit niet geschroefd maar gesoldeerd, uiteindelijk bij het lampje kunnen komen, ook vast via soldeer, en die was inderdaad gebroken, het is een klein doorzichtig draadlampje van als het goed is 8v 100 mA, er staat helaas niets op, dus maar eens wat online zoeken wat beschikbaar is, al met al viel het dus nog wel mee, het is als leek alleen "eng" om alles los te maken... :wink:

Ronnie61

Ik vond tussen mijn lampjes verzameling nog een wit 8V 60mA draadlampje, wat minder zwaar dus dan het origineel van 100mA, maar na even testen op de Marantz leek het mij wel sterk genoeg, dus vast gesoldeerd, en het aluminium glimmende bakje ook weer er omheen gesoldeerd, het licht van het witte lampje weerkaatst dus blijkbaar via dat glimmende bakje op het wat oranje achtige frame rond het warmtevenster van de Marantz, waardoor het licht door het venster zijn kleur krijgt  :) daarna de zijkanten, onder- en bovenkant weer op zijn plaats vast zetten, en de overige apparatuur er weer op aansluiten, ik moet zeggen, het licht bevalt mij zo wel, dus voorlopig laat ik het zo, en ik heb weer wat geleerd op klus gebied...   ;)

jrm

Mooi dat het gelukt is!
Ziet er inderdaad 'warm' uit.

Vinyl_Fuchs

Ik heb bij Wilfred besloten om toch voor oldskool verlichting te gaan.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Ronnie61

Citaat van: jrm op december 01, 2021, 00:03:31
Mooi dat het gelukt is!
Ziet er inderdaad 'warm' uit.

haha bedankt  :wink: