SR8500 receiver - brom bij koud apparaat

Gestart door Piet Geluk, november 14, 2021, 14:37:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet Geluk

Goedemiddag,

In 2005 heb ik de SR8500 receiver nieuw gekocht en tot recent zonder grote problemen gebruikt. Paar kleine dingetjes zoals een wat donker display, volumeknop en het klepje van de optische kabelaansluiting.

Normaal gesproken laat ik het apparaat aan staan, maar een aantal dagen geleden heb ik deze helemaal uitgeschakeld met de knop aan de voorkant.
Gisteren schakelde ik het apparaat weer in en kreeg ik direct een harde, zware brom via alle speakers op alle kanalen en alle ingangen, alle volumes. Naarmate het apparaat warmer werd, werd de brom minder.

Ik heb gezocht op dit forum en al diverse dingen getest, zoals loskoppelen apparaten, aansluiten op ander stopcontact/groep. Maar ook daarbij werd de brom alleen minder zodra het apparaat warm(er) werd.
Een van de dingen die ik hier ook gelezen heb is dat er na jaren een probleem kan komen met/bij de voeding. Ik ben zeker niet onhandig, maar een receiver solderen of onderdelen vervangen gaat mijn pet te boven.
Ik woon in de regio Eindhoven, iemand een idee voor een goed adres voor reparatie/servicebeurt? Misschien nog tips wat ik verder nog kan proberen?

Alvast dank voor jullie hulp,
Ewoud

Marvin

Welkom Ewoud..

Vervelend, maar na 15jaar mag er best eens wat kapot gaan natuurlijk.
Er zitten enkele techneuten hier, misschien dat één van hen je van dienst kan zijn.
Je kan hem ook gewoon via een dealer bij Marantz zelf laten repareren.
Maar er zal vast nog wel iemand reageren.

Piet Geluk

Dank voor je bericht Marvin.
Ik heb de receiver vandaag open geschroefd en eerst 15 jaar stof weggeblazen.
Alles bekeken en ik zie 2 verdachte plekken aan de kant van voeding. Ook 1 condensator die er nog wel goed uitziet, maar waar ik wel een bolling voel dus misschien bijna kapot(?).
Zonder meetapparatuur, of kennis van zaken verder niks van te maken.

Via de site van Marantz word ik doorverwezen naar Audio Service in Elst voor reparaties. Ik ga ze een e-mail sturen en kijken wat ze kunnen doen.
Als het probleem is opgelost zal ik hier nog wel laten weten wat het uiteindelijk geweest is, zodat iemand in de toekomst daar misschien nog iets aan heeft.