Recente berichten
Home Theater / Re: Home Cinema film & muziek ...
Laatste bericht door TurboMarco - Vandaag om 09:35:48 #2
Sets van leden / Re: De set van Voorn
Laatste bericht door Voorn - Gisteren om 18:39:53Eerdaags maar weereens iets anders. De Cinema30 bevalt zo verschrikkelijk goed, je hoort echt dat hij veel meer vermogen heeft als de 6015. Ik vind het ook super leuk om met instellingen te spelen, vooral in stereo dan. Je kan direct, je kan met audyssey, je kan met of zonder subwoofer en het is allemaal mooi. Maar nu kreeg ik een idee om mijn bluesound vault2 met optical aan te sluiten. Wie weet maakt het een mooi verschil met de dac in de cinema30. Het kan ook zijn dat het helemaal niks uitmaakt, maar ik heb op een leuke manier een kabel gekocht voor weinig en de hobby gaat lekker door zo.Ik weet nog niet wanneer ik hem aansluit, want voor de kwaliteit hoeft het niet perse.
Music and video / Re: Ik luister of kijk nu naa...
Laatste bericht door NB - juni 20, 2025, 11:19:19Willy Deville. Het album Victory Mixture.
Met o.a. Allen Tousaint en Mac Rebennack (dr. John)
Cd uit 1990, op Sky Ranch records.
Met o.a. Allen Tousaint en Mac Rebennack (dr. John)
Cd uit 1990, op Sky Ranch records.
Sets van leden / Re: De set van Jokke
Laatste bericht door NB - juni 20, 2025, 11:13:21Dat lijkt me idd zeer ergelijk.
Laatste bericht door Jokke - juni 20, 2025, 03:05:45Citaat van: NB op juni 19, 2025, 16:08:38Dus de akkefietjes met Quobuz waren niet echt opgelost?Het probleem met Qobuz is dat deze soms skipt naar de volgende track vooraleer de huidige track is afgelopen. Irritant genoeg om het abonnement op te zeggen. Ik denk dat dit een Qobuz probleem is, en geen HEOS probleem. Anderen hebben dit probleem ook, als je de fora op het internet mag geloven.
Home Theater / Re: standaard meet microfoon v...
Laatste bericht door dmeerpa - juni 19, 2025, 19:17:03Ik heb beide...
De standaard Audyssey mic kost een 25€, terwijl de Umik-1 ongeveer 110€ kost, dus we mogen wel verwachten dat er verschil is en dat in het voordeel van de Umik-1. De Umik-2 is nog beter maar zit je snel rond de 200€.
Maar de belangrijkse vraag is waarvoor wil je die gebruiken.
Net als luidsprekers hebben microfoons een frequentiecurve, en die wil je net als je speakers gekalibreerd hebben.
De Denon en Marantz receivers hebben het geïntegreerde Audyssey calibratie. Deze hanteerd een kalibratie die ingebouwd is in de receiver, gebruik je dan een andere ga je echt geen goede resultaten bekomen. Het is niet geheel duidelijk of bv alle Marantz Cinema 40 dezelfde kalibratie hebben, of als ze echt specfiek is voor het meegeleverde exemplaar (ik betwijfel het, nadeel zou zijn dat als je MIC stuk is, men de kalibratie in uw receiver moet aanpassen).
Schakel je over op DIRAC, dan is de UMIK beter, deze worden verkocht met 2 kalibratie files die je kan downloaden op hun site, eentje voor als de microfoon naar plafond is gericht en eentje voor als ze naar voor is gericht, en deze is uniek voor elke UMIK op basis van het S/N.
De DIRAC software laat toe om die kalibratie files in te lezen, net zoals opensource software als REW. De meetresultaten voor DIRAC en REW via een UMIK zullen dus beter zijn, dan de meegeleverde Marantz/Audyssey MIC waarvoor je geen specifieke kalibratie file hebt.
Mijn ervaring is dat DIRAC het hier beter doet dan Audyssey, zeker in het (sub)laag. Omdat ik in een appartement woon, speel ik niet heel luid, dus ik gebruikte met Audyssey Dynamic EQ en dat mistte ik in het begin wel. Maar na het zoeken van de juiste DIRAC target curves is dat verleden tijd.
Ter info, vandaag gebruik ik de StormAudio Target Curves, ik heb alleen het laag onder de 140Hz wat verhoogd, en heb nu bij 25Hz +6.6db staan, voor de fronts pas ik geen DIRAC toe boven de 500Hz.
De standaard Audyssey mic kost een 25€, terwijl de Umik-1 ongeveer 110€ kost, dus we mogen wel verwachten dat er verschil is en dat in het voordeel van de Umik-1. De Umik-2 is nog beter maar zit je snel rond de 200€.
Maar de belangrijkse vraag is waarvoor wil je die gebruiken.
Net als luidsprekers hebben microfoons een frequentiecurve, en die wil je net als je speakers gekalibreerd hebben.
De Denon en Marantz receivers hebben het geïntegreerde Audyssey calibratie. Deze hanteerd een kalibratie die ingebouwd is in de receiver, gebruik je dan een andere ga je echt geen goede resultaten bekomen. Het is niet geheel duidelijk of bv alle Marantz Cinema 40 dezelfde kalibratie hebben, of als ze echt specfiek is voor het meegeleverde exemplaar (ik betwijfel het, nadeel zou zijn dat als je MIC stuk is, men de kalibratie in uw receiver moet aanpassen).
Schakel je over op DIRAC, dan is de UMIK beter, deze worden verkocht met 2 kalibratie files die je kan downloaden op hun site, eentje voor als de microfoon naar plafond is gericht en eentje voor als ze naar voor is gericht, en deze is uniek voor elke UMIK op basis van het S/N.
De DIRAC software laat toe om die kalibratie files in te lezen, net zoals opensource software als REW. De meetresultaten voor DIRAC en REW via een UMIK zullen dus beter zijn, dan de meegeleverde Marantz/Audyssey MIC waarvoor je geen specifieke kalibratie file hebt.
Mijn ervaring is dat DIRAC het hier beter doet dan Audyssey, zeker in het (sub)laag. Omdat ik in een appartement woon, speel ik niet heel luid, dus ik gebruikte met Audyssey Dynamic EQ en dat mistte ik in het begin wel. Maar na het zoeken van de juiste DIRAC target curves is dat verleden tijd.
Ter info, vandaag gebruik ik de StormAudio Target Curves, ik heb alleen het laag onder de 140Hz wat verhoogd, en heb nu bij 25Hz +6.6db staan, voor de fronts pas ik geen DIRAC toe boven de 500Hz.
Music and video / Re: Ik luister of kijk nu naa...
Laatste bericht door NB - juni 19, 2025, 16:24:16Het geluid van vogeltjes in mijn wijk en tuin.
Ze doen erg hun best.
Lekker met een whiskey ijs in mijn, deze week met bloed zweet & tranen, onderhouden tuin.
(Alleen het onkruid tussen de tegels moet nog, maar ben er ff klaar mee.)
Ze doen erg hun best.
Lekker met een whiskey ijs in mijn, deze week met bloed zweet & tranen, onderhouden tuin.

(Alleen het onkruid tussen de tegels moet nog, maar ben er ff klaar mee.)
Laatste bericht door NB - juni 19, 2025, 16:08:38Citaat van: Jokke op juni 11, 2025, 11:07:00De laatste HEOS firmware update lost de overgebleven akkefietjes met Qobuz en Tidal op.
De Marantz SACD30n is met deze een waardige streamer geworden.
Bedankt Marantz/Denon voor de blijvende support. Nu houden zo.
Dus de akkefietjes met Quobuz waren niet echt opgelost?
Laatste bericht door Jokke - juni 19, 2025, 12:20:18Zonet Qobuz opgezegd. Tidal behoud ik.
Sets van leden / Re: de set van Nb
Laatste bericht door JohnWx - juni 19, 2025, 11:27:59Citaat van: NB op juni 18, 2025, 14:30:20Ben genezen voorlopig. Die 5040 waren erg gedetailleerd in het hoog en erg veel bas in het laag.
Ik werd er een beetje moe van. Heb ook de hele dag. muziek aan.
Verherwaardeer mijn oude/ huidige ls ontzettend.Klinken relext en ik mis eigenlijk niets.
Die heb ik destijds ook in de winkel beluisterd.
Niet aan de hand van reviews aangeschaft, zoals ik bij de 5040's wel gedaan heb.
Ja en als je deze had was het ook goed beetje schuiven gaat om de muziek