Pioneer RT-707 bandrecorder revisie

Gestart door baslobert, augustus 09, 2012, 21:53:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

baslobert

Ik ben begonnen met het reviseren van mijn bandrecorder RT-707. Die stond al een tijdje te wachten voor een opknapbeurt.

Is nog erg origineel, dus nog niet aan geknutseld. Bij aankoop klonk deze al goed, maar ben deze compleet aan het opknappen.
Condensatoren (zonodig actieve componenten) vervangen, mechaniek smeren en afregelen, een poetsbeurt en opnieuw inregelen.

Hier alvast een foto van de koppen. Deze zien er nog wel redelijk goed uit. Wel wat slijtage, dus koppen ga ik niet opnieuw afstellen.

Ik probeer regelmatig een update te geven.

Groeten,
Bas.


HAL9000

Zijn  TEAC  koppen,  pioneer van de  jaren 70  gebruikt  sony koppen. 
Die  koppen  van teac  slijten als een gek!  zeker met ruwe  band. 

Heb een bende  van die  Rt707's en  909's  gehad,  de  707 is ene fijne machine mits koppen  goed zijn.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maus

De koppen, zeker de opnamekop, lijken wat butsjes/putjes te hebben? Dat is funest en Teac koppen zijn daar enorm gevoelig voor. Dan zijn ze ooit schoongemaakt met een te ruw materiaal of met nagels...

Andere koppen lijken me niet lastig te vinden hoor :)


baslobert

Maus,

Ga er geen nieuwe koppen in zetten. Dit is voor mij goed genoeg.
Hier een close-up van de opnameknop. Inderdaad wat beschadigd. En wat corrosie-plekjes.
Maar verder ziet het er nog redelijk uit. Dit is schoongemaakt met alcohol (96%).

Iemand nog ideeen om dit te verbeteren?

Groet,
Bas.

baslobert

Hier nog een foto van de bandloop. Ziet er wel goed uit. De tape netjes op z'n plek.

Bas.

Maus

Als 't ding zo goed als gelijk klinkt aan de bron is ie goed :)

baslobert

Heb trouwens iets vreemds gezien in de service manual.

R325 en R326 die parallel aan de beide dummycoils van de erase-head zitten (voor het opnemen/wissen van alleen L of R).

In het schema staat de ene keer 56k en 100k en de andere keer 56k en 56k.
In de componenten lijst staat 56k en 100k.
Op de print zit 56k en 100k. De ene dummycoil is ook heel anders ingesteld dan de andere.

Lijkt mij dat R325 en R326 in ieder geval gelijk moeten zijn.

Maar wat gaat het worden: 100k of 56k?

Groeten,
Bas.

baslobert

Heb afgelopen week lekker zitten solderen.
Hier een foto van de "head amplifier" en de "servo amplifier". Met nieuwe elco's.

Iemand nog een idee over de dummycoil weerstanden?

Groeten,
Bas.

HAL9000

volgens mij zitten die  er meestal  op.  Er  is  toch  niks  defect  of  wel?
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

baslobert

Trouwens, voor het afregelen van de "Record/Playback Frequency Response", wordt in de service manual totaal niet gesproken over L301 en L302. Deze bevinden zich in het bias LH-EQ equalizer-circuit.

Heel vreemd.  :|

De manual is afkomstig van Hifiengine. Zal geen betere manual bestaan, denk ik.

Dus straks met afregelen deze niet vergeten!

Bas.

baslobert

Citaat van: HAL9000 op augustus 20, 2012, 16:32:14
volgens mij zitten die  er meestal  op.  Er  is  toch  niks  defect  of  wel?

Hallo HAL,

Wat bedoel je met `die zitten er meestal op`. De elco´s? Er is inderdaad niks defect.
Voor m´n eigen apparatuur vervang ik deze altijd voor nieuwe en betere exemplaren. Zo kan ik de komende >10 jaar ongestoord genieten.

Bas.

HAL9000

Er  zitten altijd  spoelen  bij de  play en opname  koppen.  Zijn dezelfde  koppen alleen sturen de versterkers  zit aan. 

Afstellen met 0db en -10db  bij 1KHz.  3150Hz  voor  wow  en flutter test.
test met  TDK  of maxell.   Nieuwe  banden zoals  RMG  quantegy en EMTEC zijn ook goed.

pompom
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

baslobert

#12
Citaat van: HAL9000 op augustus 20, 2012, 16:49:42
Er  zitten altijd  spoelen  bij de  play en opname  koppen.  Zijn dezelfde  koppen alleen sturen de versterkers  zit aan. 

Afstellen met 0db en -10db  bij 1KHz.  3150Hz  voor  wow  en flutter test.
test met  TDK  of maxell.   Nieuwe  banden zoals  RMG  quantegy en EMTEC zijn ook goed.

pompom

`Er  zitten altijd  spoelen  bij de  play en opname  koppen. Zijn dezelfde  koppen alleen sturen de versterkers  zit aan.`   Deze zin snap ik niet helemaal .:wink:

Groeten,
Bas.

HAL9000

Citaat van: baslobert op augustus 20, 2012, 17:07:22
`Er  zitten altijd  spoelen  bij de  play en opname  koppen. Zijn dezelfde  koppen alleen sturen de versterkers  zit aan.`   Deze zin snap ik niet helemaal .:wink:

Groeten,
Bas.

zover ik weet, en ik heb er een hele  berg gehad.  heb je  altijd  spoelen  bij de  koppen zitten. Extra.
Waarom die daar zitten weet ik niet (theorie). Volgens mij iets  om afwijkende  sinussen mee  te  corrigeren.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

baslobert

Citaat van: HAL9000 op augustus 21, 2012, 19:19:22
zover ik weet, en ik heb er een hele  berg gehad.  heb je  altijd  spoelen  bij de  koppen zitten. Extra.
Waarom die daar zitten weet ik niet (theorie). Volgens mij iets  om afwijkende  sinussen mee  te  corrigeren.

Ja, die dummy-coils zitten er altijd. Om de bias-oscillator goed te belasten als alleen L of R wordt gewist. Maar voor mij zijn de verschillende weerstanden in het LR-circuit, die deze belasting vormen, een raadsel.

HAL: heb je met de RT-707's die je hebt gehad, iets met L301 en L302 gedaan tijdens het afregelen?

Voor de liefhebbers, hier nog een foto van het "Control board" met nieuwe elco's.

Dank je,
Bas.