Marantz 1060

Gestart door OffByOne, april 23, 2012, 09:45:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

OffByOne

Dit weekend op de rommelmarkt een 1060 op de kop getikt, mjin eerste Marantz!

Op het eerste zicht enkel wat cosmetische schade: paar krassen op de front + de pre-out die naar binnen toe is afgebroken.

Aangesloten en alles leek goed te werken buiten heel wat slechte contacten. Onmiddellijk aan de slag gegaan en de 1060 zo goed mogelijk schoon gemaakt. Ik heb zelfs gaatjes geboord om zo goed mogelijk in de contactdoosjes van de duwknoppen te geraken met kontakt 60. Ondertussen de binnenkant eens goed bekeken en zie op het eerste zich geen eigenaardigheden, slechte elco's, maar daar ken ik niet zo erg veel van.

Klinkt schitterend, knoppen knarsen niet meer. Getest met een set Luxman speakers en Audio Professionals (oud Belgisch merk) Hij is dus momenteel al in gebruik in de leefruimte en ik heb er dit weekend al enorm van genoten  :-D

Maar nu mijn vraag: ik maak me geen illusies, dit toestel is al zeker 35 jaar oud. In hoe verre is het ware geluid achteruit gegaan door degradatie van de componenten? Is het mogelijk dat dit toestel na al die jaren nog steeds mooi klinkt of zit er nog veel meer potentieel na vervanging van condensators etc...

JohnWx

Citaat van: OffByOne op april 23, 2012, 09:45:59
Dit weekend op de rommelmarkt een 1060 op de kop getikt, mjin eerste Marantz!

Op het eerste zicht enkel wat cosmetische schade: paar krassen op de front + de pre-out die naar binnen toe is afgebroken.

Aangesloten en alles leek goed te werken buiten heel wat slechte contacten. Onmiddellijk aan de slag gegaan en de 1060 zo goed mogelijk schoon gemaakt. Ik heb zelfs gaatjes geboord om zo goed mogelijk in de contactdoosjes van de duwknoppen te geraken met kontakt 60. Ondertussen de binnenkant eens goed bekeken en zie op het eerste zich geen eigenaardigheden, slechte elco's, maar daar ken ik niet zo erg veel van.

Klinkt schitterend, knoppen knarsen niet meer. Getest met een set Luxman speakers en Audio Professionals (oud Belgisch merk) Hij is dus momenteel al in gebruik in de leefruimte en ik heb er dit weekend al enorm van genoten  :-D

Maar nu mijn vraag: ik maak me geen illusies, dit toestel is al zeker 35 jaar oud. In hoe verre is het ware geluid achteruit gegaan door degradatie van de componenten? Is het mogelijk dat dit toestel na al die jaren nog steeds mooi klinkt of zit er nog veel meer potentieel na vervanging van condensators etc...


is achteruit gegaan je moet eigenlijk een service beurtje geven
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Citaat van: OffByOne op april 23, 2012, 09:45:59
Dit weekend op de rommelmarkt een 1060 op de kop getikt, mjin eerste Marantz!

Op het eerste zicht enkel wat cosmetische schade: paar krassen op de front + de pre-out die naar binnen toe is afgebroken.

Aangesloten en alles leek goed te werken buiten heel wat slechte contacten. Onmiddellijk aan de slag gegaan en de 1060 zo goed mogelijk schoon gemaakt. Ik heb zelfs gaatjes geboord om zo goed mogelijk in de contactdoosjes van de duwknoppen te geraken met kontakt 60. Ondertussen de binnenkant eens goed bekeken en zie op het eerste zich geen eigenaardigheden, slechte elco's, maar daar ken ik niet zo erg veel van.

Klinkt schitterend, knoppen knarsen niet meer. Getest met een set Luxman speakers en Audio Professionals (oud Belgisch merk) Hij is dus momenteel al in gebruik in de leefruimte en ik heb er dit weekend al enorm van genoten  :-D

Maar nu mijn vraag: ik maak me geen illusies, dit toestel is al zeker 35 jaar oud. In hoe verre is het ware geluid achteruit gegaan door degradatie van de componenten? Is het mogelijk dat dit toestel na al die jaren nog steeds mooi klinkt of zit er nog veel meer potentieel na vervanging van condensators etc...


Leuk versterkertje he!  8-)

Condensatoren verouderen niet echt....electrolyten wel maar die mogen best wat verlopen zijn.
Het moet wel heel erg zijn wil je het daadwerkelijk gaan horen.
Dus van 100 uF naar de nano range bv.
Ook zal de esr naar verloop van tijd toe gaan nemen.

Toch zal een onderhouds beurt niet verkeerd zijn daar je de daadwerkelijke staat van het apparaat niet kent.

Veel pleizier met de 1060 en je besluit tot een onderhoudsbeurt!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op april 23, 2012, 11:21:50


Veel pleizier met de 1060 en je besluit tot een onderhoudsbeurt!

Jr is goedkoper als Sr  :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Zover is hij nog niet JJ.  :schater:



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

OffByOne

Bedankt voor de snelle feed-back!

Een onderhoudsbeurt schrik me zeker niet af, alleen heb ik tot op heden nog geen betaalbare technieker gevonden bij mij in de buurt (regio Belgisch Limburg). Tips of doorverwijzingen altijd welkom!

Geen idee wat je bedoelt met "Ook zal de esr naar verloop van tijd toe gaan nemen."

Wat me ook nog opgevallen is is dat het aux kanaal licht hoorbaar is in de verte als ik naar een ander kanaal luister, kan ik daar iets aan doen?

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op april 23, 2012, 11:36:06
Zover is hij nog niet JJ.  :schater:





daarom ook goedkoper, lekker ICE AGE aan het kijken
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Je doelt op overspraak?

Jammer dat het front bekrast is en volgens mij heb ik nog een goed paneel liggen......

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: OffByOne op april 23, 2012, 11:46:28


Geen idee wat je bedoelt met "Ook zal de esr naar verloop van tijd toe gaan nemen."




Equivalent series resistance
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

OffByOne

Citaat van: SB_Marantz op april 23, 2012, 11:48:29
Je doelt op overspraak?

Jammer dat het front bekrast is en volgens mij heb ik nog een goed paneel liggen......

Jep, zo zou je het kunnen omschrijven.

De krassen zijn inderdaad een beetje jammer, weerhoudt me misschien een beetje om deze aan de binnenkant een oplapbeurt te geven. Ik heb thuis nog wat  (niet-marantz) kandidaten staan   redface