marantz 2110, klein probleempje scope op "tune"

Gestart door marantz2110, februari 02, 2011, 11:29:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marantz2110

Goedendag allemaal,

ik ben hier nieuw en heb onlangs een originele 2110 tuner gekocht.
Na wat rondgelezen te hebben de tuner toch durven te kopen.
Echter alles werkt naar behoren, behalve op "Tune" laat de scoop soms veel ruis zien en geen mooie verticale lijn. Hetvolgende gedaan;

ALGEMEEN
-de tuner opengemaakt, condensatoren zijn origineel en nog mooie vlakke bovenkanten,  staan nog niet bol
print was vrij van stof, evenals de afstemcondensator, alle verlichting werkt, geen wijzigingen of slechte solderingen.
-overal wel beetje doffe aanslag en dit vooral op de 2e trafo verwijderd ivm koeling (deze schijnt vaak door te branden, echter behuizing is nog mooi goudkleurig)
-waar aanwezig (1x transistor of stabilizer op voedingsprint) nieuwe koelpasta aangebracht

SCOPE
-scope werkte goed met audio, wel Vert. / Horiz. Gain / Position even opnieuw afgeregeld
-Focus en brightness geprobeerd, stond eigenlijk wel goed.
-AM tuning geeft wel strakke lijn, horizontaal

SCOPE PROBLEEM FM tuning
-op TUNING mode is de verticale lijn ruizig. Soms loopt ie boven het scherm uit soms onder en heel af en toe scherp in het midden. Ik dacht aan los contact op de print met schakelaars (PR00 in service manual) en alle eilandjes doorgesoldeerd, dit heeft niet geholpen. Het leek er in het begin wel op dat het aanraken van de PR00 print (schakelaars voor scope) effect gaf op het scope beeld mits in tuning mode
-wel ook de tuning volgens manual afgeregeld met R227, geen effect

VRAGEN
-wat kan de oorzaak zijn?
-is de schakelaar voor "tune" wellicht slecht van binnen? Echter contactspray is moeilijk aan te brengen en gebruik ik liever nog niet.
-Hoe HOORT het tuningsbalkje te werken? Sowieso is deze vertikaal maar varieert de hoogte of positie normaal ook?
-Is de ruis eventueel weg te werken met L202 (manual zegt "adjust L202 for minimal distortion" maar ik denk dat dit voor het geluid zelf is, niet de scope).

bij voorbaat mijn dank,
vrinedelijke groeten

Danny

ps ik zoek nog wel bijpassende voor / eind versterker combinatie voor mn tuner. Of integrated versterker

HAL9000

Danny,

Inderdaad kan de schakelaar van tuning  een beetje vuil zijn.
Echter moet je er ook niet van uitgaan dat de verticale  tuning lijn 100%  smal streepje is.
Deze stata namelijk met de  distoratie mee te dansen.  Hoort zo. Echter  mocht jij vreemde strepen door het beeld zien vliegen ...... dan is het de schakelaar of de  FET drive,  maar ik denk schakelaar.

TIP!:  voeding,  bestaat uit een laag spanning en hoogspanning deel.  Hoogspanning heeft 350V 10uF en 250V 22uF  van elk 2 keer, Meestal zijn deze een beetje gaar. Dit zorgt dat soms de scope  verloopt naarmate die aan staat.   

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

marantz2110

#2
Goedendag,

bedankt voor de tips. Er was uiteindelijk wat anders aan de hand;

-1 draadbrug was niet goed doorgesoldeerd. Het zat op de print waar de scope schakelaars op zitten. Stug draad, lastig vloeien. Deze draadbrug liep niet helemaal volgens schema; er miste een klein koperbaan stukje op het print waardoor de draadbrug iets anders liep dan op het schema, maar functioneel wel de juiste verbinding.
-mijn eigen tratec ziggo aansluiting had een schroef coax (internet), R/TV combi en R uitgang. R gebruikt voor de tuner maar de uitgang stond uit (schakelaar op achterzijde) waardoor het coax snoer als ether antenne werkte. geluid was al wel goed, maar op scope dus wat distortion.
-knopje beetje contactspray in proberen te doen (spray die verdampt en geen prut achterlaat!)
-alles werkt toch goed, met wel het dansen wat u zelf omschrijft.
-voeding condensatoren lekken niet en staan nog niet bol, echter het tuning streepje verlooopt wel een beetje. Gezien de interne toestand laat ik het eerst voor wat het is, mijn tuner is gezien de behuizing en interne toestand erg weinig gebruikt en volledig origineel
-mn hoogspanningstrafo voor het scope gedeelte is tikkie blauw op de hoek en ga hier een koelblok op monteren of eventueel actieve koeling met een ventilator. Ik las dat deze trafos veel doorbranden, maar ja de behuizing kent ook geen rooster voor ventilatie. (image 8,  inmiddels met koelblok)


Verder even off topic
-front weer glanzend met alu poets
-binnen en buitenkant kap schoongemaakt met ovenspray, ging erg makkelijk Dit echter NIET op aluminium gebruiken, wordt mat.
-het tuner touwtje ook even goed vrijgelegd, liepen snoertjes voor het verlichtingsprintplaatje erg dicht bij langs (image4)
-nw koelpasta op de voedingstor gedaan (image 7)
-binnenkort evt uit frankrijk een 3250 170 combinatie halen!!

Ik las ook dat de scope soms minder fel is, dit zou komen om dat de 4 fets/transistoren op de scope print versleten zijn, kan dit?

JohnWx

Citaat van: marantz2110 op februari 09, 2011, 08:45:56
Goedendag,

bedankt voor de tips. Er was uiteindelijk wat anders aan de hand;

-1 draadbrug was niet goed doorgesoldeerd. Het zat op de print waar de scope schakelaars op zitten. Stug draad, lastig vloeien. Deze draadbrug liep niet helemaal volgens schema; er miste een klein koperbaan stukje op het print waardoor de draadbrug iets anders liep dan op het schema, maar functioneel wel de juiste verbinding.
-mijn eigen tratec ziggo aansluiting had een schroef coax (internet), R/TV combi en R uitgang. R gebruikt voor de tuner maar de uitgang stond uit (schakelaar op achterzijde) waardoor het coax snoer als ether antenne werkte. geluid was al wel goed, maar op scope dus wat distortion.
-knopje beetje contactspray in proberen te doen (spray die verdampt en geen prut achterlaat!)
-alles werkt toch goed, met wel het dansen wat u zelf omschrijft.
-voeding condensatoren lekken niet en staan nog niet bol, echter het tuning streepje verlooopt wel een beetje. Gezien de interne toestand laat ik het eerst voor wat het is, mijn tuner is gezien de behuizing en interne toestand erg weinig gebruikt en volledig origineel
-mn hoogspanningstrafo voor het scope gedeelte is tikkie blauw op de hoek en ga hier een koelblok op monteren of eventueel actieve koeling met een ventilator. Ik las dat deze trafos veel doorbranden, maar ja de behuizing kent ook geen rooster voor ventilatie.


Verder even off topic
-front weer glanzend met alu poets
-binnen en buitenkant kap schoongemaakt met ovenspray, ging erg makkelijk Dit echter NIET op aluminium gebruiken, wordt mat.
-het tuner touwtje ook even goed vrijgelegd, liepen snoertjes voor het verlichtingsprintplaatje erg dicht bij langs
-binnenkort evt uit frankrijk een 3250 170 combinatie halen!!

Ik las ook dat de scope soms minder fel is, dit zou komen om dat de 4 fets/transistoren op de scope print versleten zijn, kan dit?

KOM OP HE

TTIWWP
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.