Mag de marantz sa8003 een super speler genoemd worden?

Gestart door Cornelis1921, januari 04, 2011, 04:39:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mexicaanse Hond

Citaat van: gunar5 op mei 19, 2011, 18:40:57
Ik ben op zoek naar een dac voor marantz sa8003. Iemand suggestie? Ik was nogal gecharmeerd door de dacmagic van cambridge audio.
Er zit een goede DAC in, waarom zou je er een andere aan hangen?
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar



Bijvoorbeeld om ook High Resolution (24bit/96khz of hoger)  bestanden af te kunnen spelen. Draai nu met een oude gare laptop met XP/Foobar2000 via de V-link hi-rez bestanden op de Moon 300D. De SA8003 doet SACD's en loopwerk voor red book CD's.

Je moet wel een serieuze DAC hebben om verbetering te halen op de SA8003. A-B vergelijken is kinderspel. De SA8003 speelt via eigen DAC naar je versterker en je DAC-op-leendienst-van-je-dealer via een andere ingang. Zo kun je real time schakelen tussen DAC en SA8003.

De SA8003 is bij mij inmiddels een overbodige luxe aan het worden. De Moon 300D plus vd Hul the rock 3T XLR is zo transparant dat red book CD laag niet meer onderdoet voor SACD laag. Hooguit anders. Een beetje duur loopwerk zo. Wie bied? :mrgreen: :mrgreen:
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op mei 20, 2011, 19:19:43


Bijvoorbeeld om ook High Resolution (24bit/96khz of hoger)  bestanden af te kunnen spelen. Draai nu met een oude gare laptop met XP/Foobar2000 via de V-link hi-rez bestanden op de Moon 300D. De SA8003 doet SACD's en loopwerk voor red book CD's.

Je moet wel een serieuze DAC hebben om verbetering te halen op de SA8003. A-B vergelijken is kinderspel. De SA8003 speelt via eigen DAC naar je versterker en je DAC-op-leendienst-van-je-dealer via een andere ingang. Zo kun je real time schakelen tussen DAC en SA8003.

De SA8003 is bij mij inmiddels een overbodige luxe aan het worden. De Moon 300D plus vd Hul the rock 3T XLR is zo transparant dat red book CD laag niet meer onderdoet voor SACD laag. Hooguit anders. Een beetje duur loopwerk zo. Wie bied? :mrgreen: :mrgreen:

Dus dan zou je voor die paar cd's een dure da converter moeten kopen die dan 24bits kan afspelen of begrijp ik het verkeerd

En schakelen tussen DAC en 8003 lijkt eenvoudig maar is in de praktijk lastig je zit met het probleem dat niet elke uitgang het zelfde uitgangsignaal afgeeft en is er al verschil waar te nemen zonder dat er ook echt een klank verschil is

Er zit toch verschil in cd en sacd (resolutie) ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

Ik kan voor niemand bepalen wat de moeite waard is. Alleen wat ik uit de speakers hoor komen.

High resolution bestanden van 24 bit/96khz (of hoger) hebben een hogere bandbreedte en resolutie dan wat op een
CD staat (16 bit/44khz). Er komen steeds meer albums uit in dit formaat. Check HDtracks en Linn records. Een HD bestand is zo'n 800mb en past dus niet op een CD maar speelt wel af via je PC of streamer. De streamers hebben vaak ingebouwde DACs die HD betanden decoderen (net zoals de gemiddelde AV reciever). Ik heb een oude gare laptop die de hd bestanden aan de DAC aanbied. HD tracks en computer audiophile bieden demo bestanden aan. Dat is echt mooie geluidskwaliteit wat dan tot je komt. Het bijzondere is dat de cirrus logic chip set in de SA8003 ook 24bit/96 hz kan decoderen. De KI lite pearl bied een digitale ingang waarmee je dat potentieel kunt benutten.

Ik heb de SA8003 vergeleken met een Hegel DAC en de Moon 300D. Sluit de analoge uitgangen van de SA8003 aan op een ingang van de amp en de DAC (gevoed door de digitale uitgang van de sa8003) op de XLR ingang van de amp. Het niveau verschil kun je zelf corrigeren. In de huidige setup is bij mij de SACD weergave wat wijdser en met wat meer galm. Echter qua detail, soliditiet, bas en volheid wint het red book geluid. De dac plus interlink zijn wel 4 keer zo duur als de SA8003. Redbook tegen redbook cd weergave is no contest voor de Moon vs marantz. Op geen enkel vlak.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op mei 20, 2011, 22:50:31
Ik kan voor niemand bepalen wat de moeite waard is. Alleen wat ik uit de speakers hoor komen.

High resolution bestanden van 24 bit/96khz (of hoger) hebben een hogere bandbreedte en resolutie dan wat op een
CD staat (16 bit/44khz). Er komen steeds meer albums uit in dit formaat. Check HDtracks en Linn records. Een HD bestand is zo'n 800mb en past dus niet op een CD maar speelt wel af via je PC of streamer. De streamers hebben vaak ingebouwde DACs die HD betanden decoderen (net zoals de gemiddelde AV reciever). Ik heb een oude gare laptop die de hd bestanden aan de DAC aanbied. HD tracks en computer audiophile bieden demo bestanden aan. Dat is echt mooie geluidskwaliteit wat dan tot je komt. Het bijzondere is dat de cirrus logic chip set in de SA8003 ook 24bit/96 hz kan decoderen. De KI lite pearl bied een digitale ingang waarmee je dat potentieel kunt benutten.

Ik heb de SA8003 vergeleken met een Hegel DAC en de Moon 300D. Sluit de analoge uitgangen van de SA8003 aan op een ingang van de amp en de DAC (gevoed door de digitale uitgang van de sa8003) op de XLR ingang van de amp. Het niveau verschil kun je zelf corrigeren. In de huidige setup is bij mij de SACD weergave wat wijdser en met wat meer galm. Echter qua detail, soliditiet, bas en volheid wint het red book geluid. De dac plus interlink zijn wel 4 keer zo duur als de SA8003. Redbook tegen redbook cd weergave is no contest voor de Moon vs marantz. Op geen enkel vlak.

Ik ga/ging voor het gemak uit van de CD industrie en dat aanbod van Linn wereldwijd valt dan in het niet dat aanbod.

En muziek die ik heerlijk vind worden meestal gewoon op cd of mondjes maat op sacd aangeboden en de tijd dat ik allleen maar audiofiele labels nam heb ik gehad ik luister alleen nog maar wat ik mooi vind en waarbij ik een bepaalde emotie krijg en boeit het mij niet of het cd of sacd is.

HD track etc. neem ik nog niet serieus die markt is nog te klein vind ik of ze voeren "audiofiele meuk naar mijn smaak" of op gepimpte uitgaves van vroeger waarvan ik denk jullie zijn nu wel heel erg ver van het origineel

wel leuk die hoger bandbreedte alleen nemen wij die waar ? ik betwijfel dat

en hoe weet jij of het uitgangsignaal gelijk is ? meet je dat want anders valt het niet te doen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

Het aanbod HD bestanden is zeker nog niet om warm van te lopen. SACD is zo goed als dood. No argument there.

Wat ik hoor is echter mooier dan met red book CD. Het klinkt wat vrijer, vloeiender. Heb een album van diana krall zowel in CD wav als in FLAC 24bit/96khz. Dat laatste klinkt mooier. Ik heb geen meet aparatuur om mezelf te overtuigen of wat ik hoor echt is.

Er zijn wel verontrustende publicaties op de markt waaruit blijkt dat sommigge HD bestanden helemaal geen signaal bevatten boven 20khz....Gelukkig kun je op de sites zelf vaak luisteren naar de bestanden in verschillende resolutie en voor jezelf uitmaken of het de moeite waard is.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op mei 20, 2011, 23:21:36
Het aanbod HD bestanden is zeker nog niet om warm van te lopen. SACD is zo goed als dood. No argument there.

Wat ik hoor is echter mooier dan met red book CD. Het klinkt wat vrijer, vloeiender. Heb een album van diana krall zowel in CD wav als in FLAC 24bit/96khz. Dat laatste klinkt mooier. Ik heb geen meet aparatuur om mezelf te overtuigen of wat ik hoor echt is.

Er zijn wel verontrustende publicaties op de markt waaruit blijkt dat sommigge HD bestanden helemaal geen signaal bevatten boven 20khz....Gelukkig kun je op de sites zelf vaak luisteren naar de bestanden in verschillende resolutie en voor jezelf uitmaken of het de moeite waard is.

als je geen apparatuur meet hoe weet je dan of het uitgangsignaal het zelfde was ? dan lijkt het mij een oneerlijk vergelijk, kan je wel zeggen ik meet geen apparatuur om mezelf te overtuigen dan neem je toch je zelf in de maling er is nogal een verschil of je het ene signaal als 2mV aanleverd en de andere 2.8mV of 1.5mV

en het verschil in weergave van cd of sacd of FLAC 24 bit word bepaalt door diegene die de opname maakt en afregeld naar mijn mening

en wat is de meerwaarde van meer als 20khz dan nemen wij niet waar zeker ik niet met mijn 41 dan max 30khz
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

rationeel heb ik niets in te brengen (je argumenten zijn solid en niet weerlegbaar). Dus ik verbeeld me dingen of ik geniet van het een wat meer dan het ander wat niet verklaarbaar is met meetbare parameters. Ik maak me niet zo druk met absolute meetgegevens. To each his own.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op mei 20, 2011, 23:36:44
rationeel heb ik niets in te brengen (je argumenten zijn solid en niet weerlegbaar). Dus ik verbeeld me dingen of ik geniet van het een wat meer dan het ander wat niet verklaarbaar is met meetbare parameters. Ik maak me niet zo druk met absolute meetgegevens. To each his own.

maar daar ging de discussie toch niet over !

jij zegt doodleuk dat het heel simpel is ? en ik zeg dat het nog lastig kan zijn en dan zeg je doodleuk ik hoef dingen niet te meten !

kan maar dan heb je geen eerlijk vergelijk gedaan naar mijn mening misschien was signaal van de een wat overstuurt door de hoge output

maar als je dan afsluit met de woorden, dus ik verbeeld me dingen of ik geniet van het een wat meer dan het ander wat niet verklaarbaar is met meetbare parameters ?

waar zeg ik dat jij het je verbeeld erg knap van je maar zoals je al zei "To each his own"
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

peace.

Ik zeg alleen dat ik op mijn houtje toutje manier het level verschil heb gecorrigeerd (zonder SPL meter). De uitgang van de marantz is nu eenmaal anders dan de uitgang van de Moon. Daar kan en zal een meetbaar verschil in zitten. Kan ik dat op gehoor exact niveleren? neen.

Het enige wat ik zeg is wat ik heb waargenomen. Met een aantal van mijn SACD's. Het is subjectief en totaal niet uit te drukken in meetgegevens.

Meetgegevens zouden mij ook vertellen dat ik mijn buizenversteker nu moet wegdoen en weer lekker de NAD C370 zou aan moeten sluiten. Zelfs mijn vrouw zou daar op tegen zijn.

Ik probeer niemands standpunt dicht te gooien. Wat betreft doen we de vergelijkeing opnieuw, nu met exacte level matching. Fair game?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op mei 21, 2011, 00:02:59
peace.

Ik zeg alleen dat ik op mijn houtje toutje manier het level verschil heb gecorrigeerd (zonder SPL meter). De uitgang van de marantz is nu eenmaal anders dan de uitgang van de Moon. Daar kan en zal een meetbaar verschil in zitten. Kan ik dat op gehoor exact niveleren? neen.

Het enige wat ik zeg is wat ik heb waargenomen. Met een aantal van mijn SACD's. Het is subjectief en totaal niet uit te drukken in meetgegevens.

Meetgegevens zouden mij ook vertellen dat ik mijn buizenversteker nu moet wegdoen en weer lekker de NAD C370 zou aan moeten sluiten. Zelfs mijn vrouw zou daar op tegen zijn.

Ik probeer niemands standpunt dicht te gooien. Wat betreft doen we de vergelijkeing opnieuw, nu met exacte level matching. Fair game?

denk dat we langs elkaar heen discuseerden

nu ik alles terug lees

maakt niks uit gaat maar om 1 ding

ben jij tevreden, ik denk het wel daar gaat het om

had een vraag gesteld bij het 4 of 8 ohm topic over de buizen had je dat met Wim gedaan of met Hans toen nog
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

DoctorJacoby

In Japan zijn ze terug goed in gang geschoten met sacd. Het aantal pop & rock releases is de afgelopen jaren enorm gestegen.

De HDtracks blijken niet altijd even betrouwbaar te zijn (upconverted materiaal etc.). Toch zitten er ook veel goede dingen tussen.

En de beste high resolution tracks vindt je natuurlijk via de minder legale circuits zoals Avaxhome, waar je iedere dag een gans platenkast kan binnenhalen. Bijna allen kwalitatieve vinyl-rips in 96-24 door enkele freaks met degelijke gear  :kwijl:

Zolang het sprookje mag blijven duren, maximaal gebruik van maken, want zelf vinyl rippen zie ik me nooit doen.

Cornelis1921

 byebye Thnx Doctor voor uw informatie. Sommige sourheads hebben HD (SACD) voor audio reeds dood verklaard. Gr. Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Zoldar

THX doctor: ga ik zeker gebruik van maken!

vwb SACD: ik hoop dat er een revival komt dan. Het mooiste wat ik uit de speakers hoor komen is nu toch echt high rez materiaal, of het nu 24/96 bestanden zijn of de ene verloren SACD die ik heb.

als morgen pink floyd en marillion besluiten hun hele euvre op SACD uit te brengen koop ik een SACD speler met XLR uitgangen. Stond ook serieus te kijken naar een Sony SCD XA-5400ES in belgie. Maar ja, 90% van de muziek waar ik naar luister is er wel op CD en vinyl. Niet op SACD helaas. Als jazz en classiek mijn ding was zou dat anders zijn.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden