pio LX91 analoog naar denon ACV-A1SE upgrade tegenvaller??

Gestart door Shepherd Moon, mei 30, 2010, 23:30:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shepherd Moon

kopie uit het HT forum bij deze... mss hier mensen die antwoord weten toevallig?

Hey,

Sinds kort ben ik in het bezit van een pioneer BDP-LX91.
Deze is enkel via de HDMI aangesloten op m'n panasonic TV.
Voor het geluid is deze zowel via optische connectie als analoog aangesloten.

Nu heb ik de volgende opmerkingen en vragen daarrond.

Zowiezo blijf ik via de optische connectie veel beter geluidservaring verkrijgen. Je zit plots midden in een echte bubbel en enorm dynamisch.
De reciever (de oudere Denon ACV-A1 SE upgrade) herkent dan dus mooi de normale DTS en Dolby Digital formaten zoals vroeger.

Nu om toch de HD sound te willen ervaren op de oudere reciever is dus de LX91 uitgerust met analogen uitgangen.
Maar wat me opvalt als ik direct overschakel tussen de beide connecties, dat het analoge gedeelte, echt mager klinkt, zeer dun, weinig dynamiek, zeeeeer magere subweergave. Geen Echte bubbel, maar eerder een ring van geluid. Echt letterlijk levensloos en vrij dood tov het optische signaal dat de reciever zelf verwerkt.

Ik heb geexpirimenteerd met de speakersafstanden exact het zelfde in te stellen als op de reciever als ook alles op 0.01m te zetten omdat ik echt twijfel of de analoge ingangen ook nog steeds meegaan met de instellingen die je in de reciever maakte qua speakerafstanden...

De levels waren blijkbaar niet nodig op alle kanalen, want die waren exact gelijk en gaan blijkbaar mee met de instellingen van de reciever.
Maar de testtoon van de sub via de LX91 waren haast niet hoorbaar (en staat zelfs als comment op het scherm dat deze testtoon zacht word gespeeld, wat de point ervan helemaal niet te snappen valt), en over het algemeen ook zeeeeer pover tov het werk dat de denon voor me doet, als staat de sturing op de LX91 op max van 6dB...

Wie o wie kan me de sleutel geven naar een degelijk analoge connectie  Zodat ik een weergave heb die gelijk is aan het digitale werk die de reciever voor me doet maw vol leven en dynamiek en een degelijke geluidsbubbel?

Dus mensen die ervaring hebben met de analoge connecties van de LX91 of zelfs van de oude Denon ACV-A1 SE?

Want ik vind het persoonlijk zonde van de aanschaf van de LX91 als blijkt dat de HD surround formaten via de analoge uitgangen slechter klinken dan de gewone surroundformaten via de Denon. (wat volgens mij toch niet logisch is...??) Terwijl de LX91 toch geroemd is omwille van z'n analoge capaciteiten en werk??

Want ik snap echt niet wat ik verkeerd doe, zelfs de DRC staat uit en zo...

Thx for helping me out 

Ps: voorlopig uit nood dropveters als analoge interlinks  :-(
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Marvin

Je hebt waarschijnlijk geen bass-manager meer die je sub voorziet, conlusie zou kunnen zijn dat de sub 10db zachter weergeeft dan de glasvezel verbinding. Mooie zou zijn als deze in de speler aanwezig is.

Marvin

En dan doel ik op het aanwezig zijn van een bass-manager in de speler, dan luister je dts gewoon via toslink en de hd varianten analoog.

Shepherd Moon

het klopt dat ik ongeveer rond de 12db moet bijschroeven wil ik het zelfde niveau hebben in sub...
Goed dat ik dat nu weet dat het ligt aan een ontbrekende bass manager in de speler.

Hoewel... heeft de bassmanger normaal niet de mogelijkheid om de crossover en de level ervan te regelen? Of staat het begrip bassmanger er los van?

Maar dan nog vraag ik me af waarom de algeheel sound zo doods en mager is... heb echt geen dynamiek en het volume ontbreekt echter tov de toslink connectie...  :-(

Lijkt me sterk dat het echter zo hard aan de analoge dropveter interlinks zou liggen...?
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Marvin

Zet eens een cd op via dat ding en luister dat analoog in stereo, zonder sub!
Schakel dan eens over op toslink, ervaar het verschil om dingen één voor één uit te sluiten.
Kan zijn dat de dropveter her en der geen goed contact maakt, vervang enkel het stereo paar dan eens voor degelijke verbinding.

Vlearmoes

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Shepherd Moon

Wel HD formaten buiten de DTS-HD die nog naar pcm wordt geconverteerd naar de analoge uitgangen toe. (komt ooit een update van volgens pioneer) de Dolby Thrue HD is wel volledig HD via de analoge uitgangen.

Alles gebeurd intern het toestel en word dan normaal als kant en klaar signaal doorgestuurd naar de eindversterker.

(dat zou toch de opzet zijn van het toestel volgens de handleiding  :wink: )

Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Marvin

Pcm analoog is ongecomprimeerd, dus de nieuwe formaten.

Shepherd Moon

yes yes yes... m'n ongeloof in het probleem blijkt ongegrond te zijn  :pompom: gelukkig  :pompom:

Het zijn wat verschillende situaties door elkaar op het zelfde moment die me aan het lijntje hebben gehouden.

Situatie 1: Dolby digital en GEEN Tru HD op de blu ray van Corps Bride, waarmee alles eigenlijk begonnen is en verschoot van het enorme effect zogezegd.
Situatie 2: Pio stond op dat moment ingesteld op optische uitgang dus de Denon deed alle werk met dat formaat, vlekkeloos...
Situatie 3: De Pio stuurt blijkbaar dit kanaal ook door via de analoge outputs, maaaaaaar... in 2 kanaals versie  :blush: :dozingoff:

Dus ik was op dat moment aan het switchen geweest tussen de inputs van de denon via de remote en hoorde dus steeds stereo analoog zonder sub... naar dolby digital met alles er op en eraan.

Opmerking 1, waarom het me niet echt doordrong dat het stereo was, was dat de staging echt wel ENORM breed was tijdens de muziek en de stem echter weer krak in het midden etc... Heb mezelf dus weer zwaar gefopt daardoor :hmmm:

Hoe ben ik er op gekomen...
Was weer een aflevering aan het bekijken van Band of brothers in DTS HD master via analoog, daar vond ik plots dat het allemaal nog meeviel.
Keek de aflevering uit en ging weer verder op zoek naar de mogelijke fout van de vorige keren...

Ik vergeleek toen beide blu rays (band of brothers en corps bride) en zag dus dat corps bride enkel in dolby digital was opgenomen.  :huh2:

Daarmee begon ik even met de pio op optisch kanaal te zetten waardoor de pio automatisch van de DTS master signaal enkel de basis DTS surround signaal stuurde naar de denon.
Zo kon ik dezelfde vergelijking eens proberen (via switchen dus tussen de ingangen van de denon) zoals ik toen met corps bride deed en het probleem toen naar boven kwam.

Idd veel minder zwaar geluid, geen bubbel meer... alles bleef redelijk voor hangen en had het gevoel dat er vanachteraf echt weinig door kwam via analoog... MAAR wel nogal vrij FRESH mint geluid en gedetailleerde in het hoog (vond ik even een bizzar gegeven, ik had ook nog niets door natuurlijk  :blush: )
Na een paar switchen tijdens een dialoog viel me op dat de stem hoger stond analoog dan in surround.

DAN pas viel m'n Euro  :lookaround:
Ik hield m'n oor aan de center en ik hoorde daar een doodse stilte, idem als de achterste natuurlijk... op analoog...
Dus speelde enkel het DTS signaal via optisch en stuurde het analoog in 2-kanaals uit... En ik ging er dus helemaal blind en overtuigd van uit dat het meespeelde in surround.

Als je de HD formaten speelt kon je namelijk niet switchen, want die werd niet optisch doorgestuurd, maw werkt logisch natuurlijk niet andersom.

Toen viel dus de puzzel in elkaar, stond even perplex en geneerde me dood dat ik eerst niet door had dat het simpel stereo was dat voor m'n neus gepresenteerd was. Te veel gefocused op dat surround gedoe op dat moment en niet meer nuchter nagedacht... En die DVD's daarna hadden het natuurlijk dat probleem niet verraden omdat ik nog steeds op optisch kanaal aan het luisteren was met het dolby digital signaal.

Dankzij terug een blu ray met HD geluid die me even terug een paar andere vraagtekens deed rijzen dat ik verder op zoek ging...


Staat niet in de handleiding (of ik kijk er grof over...), maar weer nuttig om weten,

De dolby digital en DTS surround signalen die via de optische output van de LX91 worden uitgestuurd, worden ook stiekem nog via analoog uitgestuurd, maar dan in 2 kanaals vorm...

Bij deze ikke weer happy person en ga nu dringend werk maken van degelijke analoge kabels  ;D
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Marvin

 :-D

Tja, wat moet je daar nu op zeggen.
Fijn dat je er nu in ieder geval achter bent...

Shepherd Moon

idd, ga er maar van uit dat alles geloofwaardig is  :roll: .............  :-D  :lol:
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,