REL subwoofer.....

Gestart door Tigger, mei 08, 2010, 00:08:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tigger

Ik zit even hardop te denken.....

Al jaren geniet ik van de REL Strata III en ben daar ècht zeer tevreden over. En toch heb ik af en toe het gevoel dat het dieper kan......dat het lager kan.....dat het "beter" kan..... Of ligt dat ergens anders aan?? Perceptie?

Omdat ik fan van en trouw aan REL ben, ben ik eens gaan kijken wat er zoal te koop is en dat is best wel wat. Even zitten nadenken en dan houd ik het op de ST-serie en dan blijkt de keuze iets minder (en wellicht eenvoudiger....).
Er zijn er 3, die dan nog te krijgen zijn (waarvan ik er 1 zou willen bezitten):
- Stadium III
- Stentor III
- Studio III

Wat vinden jullie ervan?
- eerst een andere / "betere" instelling van de huidige opstelling?
- wellicht een andere opstelling?
- toch maar voor een andere ST-serie sub gaan en zo ja, welke? (ikzelf neig naar de Stentor....)
- m'n perceptie loslaten en begrijpen dat het eenmaal zo is?

Tweedehands is geen probleem wanneer de ST in (zeer) goede staat is (met name technisch). Mocht er een andere sub komen, dan is dat pas ergens eind dit jaar....


Zo maar een gedachtengang....
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

drees62

Volgens mij vergeet je de Storm III :?

Ik heb toevallig afgelopen dinsdagavond een Strata III en een Storm III in huis gehad om ze te vergelijken. De Storm III is gebleven  pompom Dit terwijl ik dacht dat ik de Strata moest hebben omdat dit een gesloten systeem is. Ik wil 'm vooral in high-level inzetten voor stereo. Maar ook met films en muziekDVD's is het een kanjer!
Net zo snel, net zo strak als de Strata maar dieper en bassen met meer druk. Wel ff werk om 'm goed in te regelen. maar daarbij heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de adviezen van Stadium III!


Vlearmoes

#2
Idd je vergeet de StormIII

Maar er zijn vele factoren die het maken dat je je sub goed laat klinken

Zoals Andre al aangeeft is de afstelling al het belangrijkst
Hoe is de plaatsing?
hoe groot is de ruimte?
Heb je pieken en dalen in de weergave?
Welke software draai je?
Hoe gebruik je de sub LOW?  HIGH?  enz

Een puntje uitgelicht omdat ik er van uit ga dat je de rest al aardig op orde heb.

Nog steeds pieken en dalen ondanks al het geschuif naar de ideale plek.
Controleer dit eens met een Db-meter en hoog/laagzwepen
Valt de sub te snel af? enz

Heb je bv. op je luisterplek een piek op een bep. freq. gebied dan zet je de sub al snel zachter
en dit heeft gevolgen voor de rest van de Hz`weergaves; je zult het (echte) laag niet meer voelen!! (en krijg je bovenstaand gevoel?)

Ik wil eigenlijk geen reclame maken; maar een Anti-Mode is daarvoor bv een uitkomst
deze strijkt pieken (en dalen) glad tot een vlakke weergave (de sub begint lager en komt sneller op niveau)

Het was hier zo met een StormIII pieken rond de 29-34HZ op de luisterplek   dus ook de sub en versterker al snel zachter tijdens gebruik van software met veel  bas!!  Het klonk dan ook niet meer mooi!

Na het inregelen van een Antimode kon plots de versterker wel een 4/6 harder staan omdat die pijnlijke, alles bepalende, pieken weg waren EN het laag was veel meer smooth aanwezig en voelbaar   het hele geluidsbeeld veranderde ten gunste en kon alles weer opnieuw gaan beleven

Misschien is dit eerst een mogelijkheid om de StrataIII een upgrade te geven, want het is echt geen slechte sub
ook hier heb ik er  jarenlang plezier van gehad.
maar als je idd een grotere ruimte hebt waarin je moeilijk druk kunt opbouwen zal een Storm of groter model meer brengen in je set.

Hopelijk heb ik je niet teveel in verwarring gebracht  :wink:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

xander32

Bij de buren een R505 te koop incl. een Antimode voor een zeer scherpe prijs.
Daarnaast is er nu (op speciale bestelling, € 175,- meerprijs) een BK Monolith Edition, welke gebruik maakt van een andere driver en een 500 watt amp. waardoor de Monolith opeens een stuk strakker en muzikaler wordt en ook het aller laagste laag met de nodige Db.`s de ruimte kan inslingeren.


Sander.

Stadium III

Je hebt wel de 3 toppers van het segment uitgezocht

Er staat momenteel een Stentor III naar mijn weten op MP te koop

Dit is een Beest hier kan het tekeer gaan maar een Stentor gaat nog bruter te keer

Al bij al als je bij de ST serie wilt blijven en een grote stap vooruit wilt maken heb je wel 3 mooie subs op je lijstje
Dit wil zeker niet zeggen zoals aangegeven dat een Storm III slecht is daarintegen is het een zeer leuke snelle sub !

Ik zou als je de centen hebt eens gaan kijken wat er allemaal is dan op de markt en dit topic hervatten
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Tigger

Iedereen bedankt voor het meedenken!  notworthy

Om even een paar vragen te beantwoorden wat betreft plaatsing, ruimte e.d.: <<<klik>>>. Zo is ook te lezen dat ik al een tijdje bezig ben om de sub goed te plaatsen en een "overall" goed (sub)laag te krijgen en dat er toch een redelijke ruimte is voor het laag (om weg te vloeien).....

Sub is zowel High als Low level aangesloten en staat links van de linkerfront. Wanneer ik muziek draai, staat de sub erg zacht: net voldoende om nèt dat beetje extra fundament te geven. Wanneer ik een dvd / br kijk, staat de sub ingesteld op 3/4..... Vanavond 1 tik meer gegeven en dat geeft iets meer bas/volume....

Nogmaals: ik ben zeer tevreden over de Strata III, maar ergens blijft het kriebelen naar meer....  :-o Vandaar ook dat ik hardop denk....

Ik heb 't vermoeden dat ik eerst maar eens moet beginnen met de instellingen (voor zover die nog anders/beter kunnen) -> Stadium III, we moeten maar eens afspreken ;)

Daarna goed luisteren en mocht ik dan nog steeds het gevoel hebben dat ik meer wil, dan kan ik altijd nog de stap wagen om een andere ST-serie te kopen. Ik ben eerlijk gezegd niet zo van de mods en wil eerst uitproberen wat e.a. kan....oftewel: alles tot het uiterste instellen en dan pas verder kijken naar een andere sub. Mocht ik dan daarna nog steeds het gevoel hebben dat ik iets mis, dan kan ik altijd nog aan de Antimode ;)

Wat betreft de Storm III -> dat is zeker een zeer goede sub! Ik bedenk me alleen dat ik van een demo JVC lcd-scherm ben gegaan naar een Panasonic TX-46PG10 plasma, van een Denon AVR1800 naar een Marantz SR8002 en van 4mm2 rood/zwart kabel naar QED Silver Anniversary XT kabel (enz.). Ik vergelijk de Strata III zeker niet met mijn "oude" situatie, maar als ik dan de stap waag naar een andere sub, dan wil ik wel meteen een grotere stap maken.... En ik denk dat de Storm net ietsjes groter is dan de Strata, dus voor mij meer een kleinere stap dan de stap die ik misschien eigenlijk wel wil maken ;)

Het gaat, denk ik, net als bij mijn fronts: jarenlang met (heel veel) plezier geluisterd naar de Audiolab Spectrums, dan gaat 't kriebelen en op het moment dat ik niet (meer) zoek, kom ik opeens de Opus tegen en heb ze direct gekocht....

Maar goed: eerst maar eens nogmaals alles instellen en dan verder kijken/luisteren....
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

drees62

Weet niet in welke regio je woont Tigger, maar anders kan een forumlid uit de buurt met een groter type REL misschien een keer met dat ding bij je langskomen. Zijn leuke avonden kan ik uit eigen ervaring vertellen  :-D
Pas dan weet je of het echt de moeite waard is van upgraden. Zodoende ben ik er achter gekomen dat de Storm toch wel beduidend anders is als de Strata. Niet zozeer in stereo maar wel in HT!

Stadium III

Hij woont in Den Bosch maar de Rel blijft hier op zijn plaats  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

drees62

Citaat van: Stadium III op mei 09, 2010, 13:05:14
Hij woont in Den Bosch maar de Rel blijft hier op zijn plaats  :-D

kan ik me iets bij voorstellen  :-D :wink:

Dacht ook meer aan een Storm, die is nog net te tillen

Tigger

Da's ook weer waar, drees -> eerst proberen en luisteren.

De agenda moet ik er nog op naslaan, maar Stadium III komt binnenkort een keer langs om samen de Strata uit te proberen en in te stellen. Ben erg benieuwd wat het uiteindelijke resultaat zal zijn: ben weer helemaal verk(n)ocht aan de Strata of ga over een tijd toch rustig op zoek naar een grotere ST-sub.....


Toch jammer dat Stadium III z'n sub niet mee wil nemen... clown1 (en ik wilde nog wel voorstellen om 'm te komen ophalen....)
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Shepherd Moon

Citaat van: xander32 op mei 08, 2010, 09:38:14
Bij de buren een R505 te koop incl. een Antimode voor een zeer scherpe prijs.
Daarnaast is er nu (op speciale bestelling, € 175,- meerprijs) een BK Monolith Edition, welke gebruik maakt van een andere driver en een 500 watt amp. waardoor de Monolith opeens een stuk strakker en muzikaler wordt en ook het aller laagste laag met de nodige Db.`s de ruimte kan inslingeren.


Sander.

Die R505 heb ik staan, zeer strakke sub, zeer muziekaal, maar ik denk (heb echt wel geen vergelijk helaas, dus het is een gedacht !! ) dat die sub voor HT niet de zwaarste is qua druk etc...
Niettemin hij lekker diep gaat (zie grafiek op een van m'n topic's) en de boel rustig kan doen trillen heb ik toch ook het gevoel dat het wel nog machtiger kan (hoewel ik eigenlijk hem nog nooit maximaal heb doen spelen  redface ).

t' is maar een gedacht en persoonlijk gevoel over deze sub, maar deze lijkt me meer geschikt voor stereo dan voor HT, maar ik kan me vergissen ook...  :?
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Tigger

Thanks voor je aanvulling! Zo is ook mijn gevoel bij de R-serie: zeer goed, maar of ze kunnen meekomen met de ST-serie weet ik niet.....  :?

Ach, zoals al vaker gezegd: het is en blijft een subjectieve hobby, die we hebben ;) Wat voor de een super is, is voor de ander juist weer minder.....


Wordt vervolgd  :-D
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Tigger

Hier even een copy-paste vanuit m'n Voorsteltopic:

Citeernotworthy  :-D  :mrgreen:  HB  hello  pompom  :yes: Dat zijn de eerste indrukken van de huidige instellingen en veranderingen, gedaan door Stadium III!!!

Stadium III was vanavond bij ons op bezoek om e.a. af te stellen en het is absoluut op alle gebieden een succes geweest: ik stond nogal sceptisch tegenover "technisch" luisteren en aan de hand daarvan de set instellen en dan ook nog met behulp van meetapparatuur en een calibratie-dvd. MAARRRRRR.........ik kom hier volledig op terug: het loont namelijk wel!!! Ik dacht toch echt dat ik e.a. goed had ingesteld, maar dat bleek dus niet het geval :( Stadium III heeft meer dan ruime ervaring in het afstellen van diverse sets en heeft daar ook gevoel bij en dat was goed te merken.

Zo op 't eerste gehoor klonk alles best aardig, maar na meten en (goed) luisteren, bleek dat toch e.a. anders afgesteld moest worden en ingedeeld -> de sub staat weer aan de rechterkant en de diverse instellingen zoals Source Direct (ik had dus toch op de een of andere manier SD uit staan), luidsprekervolumes, frequenties e.d. staan nu zoals het hoort. Het geluid is nu: volledig aanwezig, homogeen, vullend, vol, omringend..... om maar een paar termen te noemen.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik nu echt wel de meerwaarde zie/hoor van het meten en calibreren van het geluid. Ik dacht dat ik goed kan horen (kan dat nog steeds), maar tegen de ervaring en het gevoel van Stadium III en de dB-meter en calibratie-dvd kan ik echt niet tegenop....
Enige is wel dat de sub op dit moment de zwakkere schakel is in het geheel, maar nog steeds goed z'n mannetje staat!!

Al met al een zeer geslaagde avond en ook nog complimenten gekregen over de set en de luidsprekers  :-D

De meer technische aspecten laat ik even over aan Stadium III ;)

Voor mij is het duidelijk geworden wat betreft de sub: de Strata is een zeer goede sub. Voor de ruimte hier is-ie iets aan de kleine kant..... Voorlopig eerst maar gaan genieten en misschien over een tijd rustig op zoek naar een "zwaarder" model ST ;)
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Vlearmoes

Toch zou je nog kunnen proberen een AM in te zetten
evt met een lift op 20/25Db  om het laag van de strata nog iets naar boven te halen  :wink:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Tigger

Een AM is, wanneer alles tot het uiterste is ingesteld, een optie, die serieus kan worden. Eerst maar eens genieten van hoe het nu is en pas over een tijd een zwaardere sub aanschaffen. Dan weer e.a. af- en instellen en pas daarna kijken/luisteren of een AM een goede keuze zou zijn..... Voorlopig even niet ;)
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips