cd speler geaard...?

Gestart door gerard, oktober 16, 2009, 12:40:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerard

Na het lezen dat verschillende leden de cd speler aan de aarde hebben gelegd via een aparte draad en een geaarde stekker, heb ik dat ook maar even geprobeerd.

Wat mij vooral opviel was dat er een spannings verschil ontstond tussen de cd speler en de versterker.
Ineens hoor ik een "schakel plopje" als ik schakel tussen de cd speler en andere bronnen.  :|
Ook kreeg ik een schokje toen ik de cd speler en de versterker tegelijk aanraakte.  :mrgreen:

Als ik de aarde ook aan de versterker koppel is het spannings verschil uiteraard weg, maar heeft het hele verhaal dan eigelijk wel zin?

Dus de boel eerst maar weer even losgehaald.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

grt gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

XXLinaudio

Volgens mij is het flauwekul, bij een draaitafel heeft het zin de rest is zoals bij Hans Klok....illusie.

BernHardN

Citaat van: XXLinaudio op oktober 16, 2009, 15:48:05
Volgens mij is het flauwekul, bij een draaitafel heeft het zin de rest is zoals bij Hans Klok....illusie.

Als het bij een draaitafel wel werkt waarom dan niet bij de rest?

BernHardN


HiFi gek

Gerard

Zoals je wel zult weten komt het aarden van de cd speler af van Fritz de With , maar zijn bevindingen zijn enkel gebaseerd op de SA7-S1 .

Zelf heb ik ook mijn SA7-S1 geaard via het chassis , op deze speler doet het klankmatig in ieder geval wel degelijk iets , of dat op elke willekeurige cd speler ook zo is weet ik helaas niet .

Bij mij is zowel de versterker als de cd speler geaard , de versterker is standaard al geaard via het netsnoer , de cd speler dus extern achter op het chassis .

Als ik beide apparaten tegelijk aanraakt net als jij dus deed voel ik geen spannings schokjes .
En als ik tevens met de versterker de bron keuzeknop verdraaid hoor ik geen klikjes via de boxen , zoals jij die wel hoord .


Wat er aan de hand is in jouw situatie weet ik niet , maar het is niet zoals het moet .
Ik zou als ik jou was Fritz de With hier eens over bellen of mailen , misschien weet hij wel de oorzaak en kan hij je verder helpen .



Groeten  EDWIN  B

gerard

Doordat ik de speler heb aangesloten via de coax dig. out aan de dac en zo weer met interlinks aan de versterker is er blijkbaar een galvanische scheiding tussen beide apparaten.
Met de geaarde cd speler ontstond daardoor een spannings verschil.
Nadat ik weer een setje interlinks rechtstreeks van de speler naar de versterker heb aangesloten is het spannings verschil weer weg.
De versterker zelf is niet geaard maar zit waarschijnlijk via de tuner en CAI/coax toch viavia aan de aarde?
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Maurice

Citaat van: gerard op oktober 18, 2009, 15:47:39
Doordat ik de speler heb aangesloten via de coax dig. out aan de dac en zo weer met interlinks aan de versterker is er blijkbaar een galvanische scheiding tussen beide apparaten.
Met de geaarde cd speler ontstond daardoor een spannings verschil.
Nadat ik weer een setje interlinks rechtstreeks van de speler naar de versterker heb aangesloten is het spannings verschil weer weg.
De versterker zelf is niet geaard maar zit waarschijnlijk via de tuner en CAI/coax toch viavia aan de aarde?
Ik denk dat er op de versterker een spanning staat via de tuner. Op de cai staat vaak spanning (wel eens 110 volt gemeten!), die via de massa van interlinks wordt overgebracht.
Door de cd-speler te aarden, heb je met de tussenkomst van je lichaam een stroomketen gemaakt.
Het is beter om dit via interlinks te doen ;) of anders een aarde draad van de versterker of tuner.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

thepioneer

Ik heb er ook aan gedacht om mijn cd speler te gaan aarden. Toch hoor ik van veel mensen dat zoiets eigenlijk wettelijk niet eens mag. Wat dat voor gevolgen heeft weet ik niet en maakt me ook niet uit.

Ik denk dat het makkelijkste is in jou situatie om de componenten onderling met een aarde draad te aarden om zo het spanningsverschil weg te halen. Veel versterkers zijn geaard dus kan het via die aardedraad afgevoerd worden.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

gerard

Inmiddels heb ik inderdaad al mijn componenten onderling verbonden met een aarde draad aan een losse geaarde stekker.
Geen van m'n componenten is standaard geaard maar blijkbaar kunnen er dan toch spanningsverschillen ontstaan ondanks de dubbelgeïsoleerde opbouw van de audio apparatuur.
De onderlinge spanningsverschillen zijn nu weg en ook eventuele andere storende signalen kunnen vanaf de behuizing rechtstreeks aan de aarde.

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

thepioneer

Ik heb mijn cd speler ook geaard doormiddel van een kabel naar mijn stekkerblok. Ook heb ik de cd speler en de versterker onderling met elkaar verbonden om spanningsverschil te voorkomen. Dit werkt verder echt super.

Ook het geluid is echt aanzienlijk beter geworden van mijn pm8003 en sa8003.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Michel1974

Ik ben ook van plan beide chassis van m'n SA7001ki en de PM7001ki met elkaar te verbinden en te aarden.

Bij Frits heb ik trouwens ook gezien dat hij een losse coax cinch in de coax-uitgang van z'n SA speler had. Zou dat gewoon een losse pluc zonder kabel zijn, of iets ingewikkelds met een eind-weerstand o.i.d. ?

Heeft iemand anders dat ook...?
Marantz PM7001 ki
Marantz SA7001 ki
Pro-Ject Expression III
Orofon 2M Blue
Chario Silhouette 200T

dmeerpa

Citaat van: BernHardN op oktober 16, 2009, 16:42:12

http://www.youtube.com/watch?v=piPI_ByD0Q0 kijk hier even vanaf 2.38 ongeveer  :-D

Heb ik net gedaan. Wat mij opvalt is dat zijn meter stopt met brommen nog voor de stekker er insteekt, omgekeerd ook, hij bromt reeds van voordat de stekker eruit is. Kan een synchronisatie probleem zijn, ofwel is het een montage.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

HiFi gek

Citaat van: dmeerpa op januari 17, 2010, 16:36:36
Heb ik net gedaan. Wat mij opvalt is dat zijn meter stopt met brommen nog voor de stekker er insteekt, omgekeerd ook, hij bromt reeds van voordat de stekker eruit is. Kan een synchronisatie probleem zijn, ofwel is het een montage.


Dat is ook niet zo vreemd hoor .
Dat komt omdat de aarde kontakten van een randaarde stopkontakt veel hooger zijn gepositioneerd .
Dus je maakt eerst het kontakt met aarde en dan moet je de stekker nog doorduwen tot hij op de bodum van het stopkontakt rust .

En andersom .
Je trekt de stekker los en pas als die vrijwel helemaal eruit is wordt pas het kontakt met de aarde verbroken .


Groeten  EDWIN  B 

viceadmiraal61

#13
er is ook nog iets anders  aan de hand ..let goed op mijn mond dan zie je dat de tekst niet gelijk loopt met het beeld
van daar dit effect..over aarding van app kan ik alleen maar heel positief zijn ..het is wel zaak dat alles is geaard
liefst ook gebruik maken van afgeschermde power kabels ..gevlochtemantel aan aarde rond de plus en min
draden is het beste..de standaard mee geleverde kabels is echt niets waard .wil je goed koop zijn neem de dunste grondkabel ((met gevlochtemantel)) van de gamma..en voorzien die van goede stekkers..altijd beter
als de standaard kabel..het beste is siltech rubby hill of van der hul mainstream daar heb ik de beste ervaring mee

Sander

Citaat van: Michel1974 op januari 17, 2010, 16:18:00
Ik ben ook van plan beide chassis van m'n SA7001ki en de PM7001ki met elkaar te verbinden en te aarden.

Bij Frits heb ik trouwens ook gezien dat hij een losse coax cinch in de coax-uitgang van z'n SA speler had. Zou dat gewoon een losse pluc zonder kabel zijn, of iets ingewikkelds met een eind-weerstand o.i.d. ?

Heeft iemand anders dat ook...?

Denk wel dat het iets van een eindweerstandje is.
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink