connectoren ?

Gestart door Marantz 81, juni 04, 2009, 18:06:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marantz 81

Hallo

had een vraag over het plaatsen van connectoren op de luispreker kabels

of dit nu wel echt nut heeft ?

zelf zou ik zeggen als je gewoon de kabel aanstript en het blanke koper/zilver onder de klem draait je de beste verbinding hebt ,het geluid moet door de kabel heen en die connector lijkt me dan zinloos omdat de oppervalkte onder klemmen waar ik ze draai bij men speakers en versterker groot genoeg zijn

wie heeft er een goed onderbouwd antwoord op  :-)

groeten Arjan

Marvin

je hebt je eigen antwoord al gegeven,
mijn inziens nog aardig onderbouwd ook....  :-)

MadVillain


Slashhead

Enige dat ik kan voorstellen is dat als je de kabel stript je direct een luchtdichte connector moet plaatsen. Hierdoor kan de kabel niet oxideren. Dus is op de lange duur de verbinding beter.

Marvin


MadVillain


jrm

Inderdaad is mijn ervaring gewoon blanke draad in je aansluitklemmen plaatsen.
En dat oxideren valt reuze mee, tenzij je de installatie in een sauna achtige omgeving plaatst :lol:

dmeerpa

Ik dacht gelezen te hebben dat oxidatie voor een betere geleiding/contact zorgt.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

JohnWx

Als je veel wisselt en dat doen mensen nog wel is banaanpluggen
zo gek waren die goedkope veertjes niet om je kabel tussen te klemmen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marvin

dan is het inderaad wel makkelijk, daarbij blijft je draad heel.
als je veel wisseld zul je er ook weleens een stukje afknippen.

Marantz 81

#10
wissellen doe ik niet  :-) dus kan het dan net zo goed laten zo ,als ik lees wat jullie erover schrijven

de kabels die erbij mij tussen zitten zijn van DLS nog uit men car audio ,tijd zijn nu 4 jaar oud en oxideren doen ze niet ,zit wel eens te denken om er betere kabels tussen te zetten ,maar of het nut heeft  :roll:

ik heb later nog wel betere kabels gehad in men auto en kon het verschil wel horen ,maar had toen ook weer een betere head unit


de onderste op de foto = 2,5mm



HiFi gek

Het is inderdaad de beste keuze de speakerdraad rechtstreeks in de speaker aansluiting te schroeven , dus zonder tussenkomst van een connector .

Alleen is het nadeel dat je niet meer makkelijk even snel de kabel kunt wisselen , maarja wie doet dat nou om de havenklap .

Een connector ( banaan , spade ) zorgt voor een extra overgangsweerstand tussen speakerkabel en de speaker aansluiting achter op de boxen .
En die moet je eigenlijk zien te voorkomen , maar er zijn natuurlijk ook hoogwaardige connectoren van bijv WBT - Nextgen serie .
Die hebben een minimale overgangs weerstand .

Bekend in de hifi wereld is ook dat je beter spades dan banaan pluggen kunt gebruiken wanneer je toch connectoren wilt gebruiken .
Spades hebben namelijk een vastere /krachtigere inklemming dan banaanpluggen dus is ook de overgangsweerstand dientengevolge kleiner .

De spades van WBT hebben een speciale constuctie waardoor de inklemming altijd met veel  kracht is gewaarborgt.


Groeten  EDWIN  B





Marvin

daar waar ik zeg dat je gewoon je draad in je speaker kunt frotten, heb ik zelf dit eraan hangen...  redface




gelukkig heb ik met me surroundspeakers het draadje gewoon in het gaatje gepropt, dat compenseerd weer een beetje....
(ik moet mezelf er nog steeds even toe zetten die pluggen erop te solderen,
maar ik ben niet zo'n held met dat gefrutsel)   clown1 :-D

Slashhead

Ik moet jullie toch uit de droom helpen. Koper oxideert. Dit zie je o.a. aan de kleur, deze wordt op den duur donkerder en als er vele jaren niets aan gebeurd of als het klimaat slecht is wordt het zelfs groen (zie kerktorens). Koper is namelijk een metaal die reageert met zuurstof, dus ontstaat een oxide laag die zich als een weerstand op het koper vormt.

MadVillain

Beetje poetsen kan geen kwaad ;)


Zelf heb ik er gewoon connectoren op laten zetten. Want ik wil ook wel regelmatig de boel switchen. De banaanstekkers wat ik heb klemmen heel erg goed. Dus met de overgangsweerstand moet het wel goed zitten, het zijn btw Rhodium pluggen. En ik heb begrepen dat die nog beter geleiden dan zilver :)