Tannoy Saturn DC

Gestart door Dennis E36, april 05, 2009, 10:03:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marvin

als je hem gewoon echt in het hart recht naar beneden drukt en hij schraapt niet- dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.
zolang hij rechtstandig maar niet schraapt dus.
als het iets wat scheef zou zitten maar de beweging niet belemmerd wordt dan is het goed..
netjes is wat anders...

zou kunnen dat er een wat dikkere spreekspoel gebruikt is met dat andere re-cone setje, waardoor de ruimte dus wat beperkter is.

zet er eens een testtoon op van 40hz ofzo.
volume wat opvoeren, luisteren of hij schraapt...

Marvin

wel een leuk informatief filmpje van hoe een speaker (geen DC) er van binnen uitziet, -en hoe deze gemaakt worden...


http://www.youtube.com/watch?v=VN0tmyyC0ak

Dennis E36

Ik heb een test-cd (met veel extreem lage bassen) geprobeerd en op enige poortruis na hoor ik niets raars aan de speaker.

Het enige dat ik wel hoor: als de conus ingedrukt word (gewoon recht dus) dan is het helemaal stil, maar bij het terugkomen en klein tikje. Dit is dus alleen maar bij het terugkomen van de conus naar de normale positie.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Marvin

lijkt me niet geheel optimaal, misschien moet het allemaal nog wat loskomen oid.
maar wat zeggen ze bij de importeur van dit euvel?

Dennis E36

Misschien moet het idd allemaal nog wat inspelen, ik schat dat het nu zo'n 10 tot 15 uurtjes heeft gespeeld..... Ik heb nog helemaal geen bijgeluiden gehoord met muziek etc.
De importeur heeft mij aangegeven dat als er problemen zijn of komen ik dit via de dealer moet regelen en er gewoon garantie zit op de re-cone.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Marvin

dat dacht ik al, geen zorgen dus...!

moet wel zeggen dat ik het idee heb dat er iets niet helemaal lekker zit..
met terugkomen tikt het, dat zou dus met een slag naar buiten erger kunnen zijn...
goed luisteren in ieder geval...
gas een beetje opvoeren en rammelen met die conussen!!  :-D

thom

als je dit doet staat de versterker dan nog aan. dan zouw het namelijk kunnen omdat er dan vaak nog wta spanning over de spoel loopt en die heb dan snel in de normale positie wil terug brengen.

kijk altijd erug uit met het indrukken van conussen. spreekspoelen beschadigen heel snel. als je een conus iets schuin indrukt kan je je spreekspoel al beschadigen doordat die tegen de magneet aankomt. dit heb je al vaak niet door omdat de wikkeling niet verbroken wordt maar als je dit tevaak doet of 1 keer te onverzichtig kunnen er beschdigingen optreden.

Marvin

inderdaad, daarom vond ik persoonlijk deze handeling niet zo handig....  :wink:

"Nu het volgende: als ik de nieuwe conus rechtsboven (tussen 1 uur en 3 uur)  wat indruk hoor je de spoel al snel iets aanlopen. Druk ik de conus op andere punten wat in dan zit daar meer ruimte om te bewegen...kan/mag dit? Naar mijn idee zit het dan iets scheef"

Dennis E36

#38
Citaat van: thom op mei 16, 2009, 14:15:19
als je dit doet staat de versterker dan nog aan. dan zouw het namelijk kunnen omdat er dan vaak nog wta spanning over de spoel loopt en die heb dan snel in de normale positie wil terug brengen.


De versterker staat dan uit.

Zolang de luidspreker zuiver blijft klinken zal er wel niets aan de hand zijn.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

thom

Citaat van: marvin op mei 16, 2009, 14:41:24
inderdaad, daarom vond ik persoonlijk deze handeling niet zo handig....  :wink:

"Nu het volgende: als ik de nieuwe conus rechtsboven (tussen 1 uur en 3 uur)  wat indruk hoor je de spoel al snel iets aanlopen. Druk ik de conus op andere punten wat in dan zit daar meer ruimte om te bewegen...kan/mag dit? Naar mijn idee zit het dan iets scheef"
dit kan, het kan zijn dat de ophang net iets anders is of dat je het iets harder drukt. zolang je maar niks hoort als je hem recht indrukt, hoef je je geen zorgen te maken.

Marvin

inderdaad, -en niet tussen 1 en 3 uur indrukken graag...  :-D