Geen geluid uit SR7002

Gestart door cvd, maart 06, 2008, 00:39:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

cvd

Hoi allemaal,

een vraagje aan de kenners, ik ben sinds 2 dagen in het bezit van een Marantz SR7002.
Nou heb ik 'm aangesloten en het gaf al een prachtig geluid, ook in surround.
Na wat aan de instellingen gedaan te hebben, krijg ik met geen mogenlijkheid meer
het surround geluid  :? . Als ik de dvd speler op multi channel zet dan krijg ik wel geluid
uit mijn achter boxen, maar schakel ik over op auto of surround, dan is het geluid weg.
Ik zie in het schermpje wel DTS ed. staan en ook de 6 luidsprekers staan aangegeven.
De dvd is met een optische kabel verbonden en ook zodanig in het menu aangegeven, als ik die
kabel eruit trek heb ik helemaal geen geluid meer.
Vandaag de hele dag ermee gespeeld en tot mijn ergernis lukt het me niet, dus mijn vraag
is, zijn er mensen die me misschien kunnen helpen met het oplossen van dit probleem.
Bij voorbaat dank  notworthy

dmeerpa

Kan vanalles zijn.


  • Iets waar velen al last van hebben gehad is dat ze de receiver op 7.1CH analoge input hebben gezet. Je kan dat met de remote teug zetten, Je kiest AMP op de remote, dit komt dan ook op het LCD scherm van de remote te staan. Dan klik je op het cijfer '4' (erboven staat geschreven in het zwart 7.1CH. Help dit niet druk het opnieuw in om het terug te zetten.
  • Onder speaker config kan je je speakers uitschakelen, best is misschien om met behulp van de meegeleverde microfoon de Audyssey setup terug te laten lopen.
  • Gezien je zegt dat het kwam na het aanpassen van settings vermoed ik niet dat je je de kabels verkeerd hebt aangesloten. Voor de zekerheid :
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

cvd

Bedankt voor je reactie, ik ga het vanmiddag uitproberen, daarna laat ik wel weten of het gelukt is..

cvd

Hij doet het hello hello.

En wat bleek nu, ik had toch de luidsprekers verkeerd aangesloten :|. Ik heb dus niet echt het surround
geluid gehoord maar alleen het 7.1 signaal.
De set-up van de luidsprekers uitgevoerd ( dat lukte in 1e instantie ook niet) en het geluid is geweldig ! :-D
Dus bedankt dat je het duidelijke plaatje met de luidspreker posities erbij gedaan hebt :-)

groetjes byebye

Stadium III

kun je je front speakers Biwire aansluiten ?
Zo jah dan kun je multie speaker ook aansluiten en dan de schakelaar acherop op on zetten
Wel de bruggen acher uit je speakers weghalen !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

cvd

Citaat van: Stadium III op maart 07, 2008, 07:41:31
kun je je front speakers Biwire aansluiten ?
Zo jah dan kun je multie speaker ook aansluiten en dan de schakelaar acherop op on zetten
Wel de bruggen acher uit je speakers weghalen !


Wat is het voordeel van het Biwire aansluiten van de speakers ?

dmeerpa

#6
Citaat van: cvd op maart 07, 2008, 10:34:55
Wat is het voordeel van het Biwire aansluiten van de speakers ?

Het idee achter het biwiring is de versterker met de afzonderlijk filterhelften van de luidspreker te verbinden om intermodulatie te verhinderen, die door een driver wordt gegenereerd en die zo de andere driver beïnvloedt.

Indien je ervan overtuigd bent dat luidsprekerkabels invloed hebben op het geluid kan je verschillende kabels gaan gebruiken voor het hoog en het laag, die beter geschikt zijn voor deze frequentiegebieden.

Éen nadeel is dan weer dat wanneer u gaat biwiren, uw luidsprekers een verschillend input signaal op het hoog filtern en op het laagfilter verschillend gaan zijn. Het verschil is een resultaat van de hoge frequenties en de lage frequenties die worden gedwongen om verschillende wegen, misschien door verschillende types van kabels, maar in alle geval door kabels te reizen die verschillende ladingen hebben gezien (een tweeter met een hoog pas filter heeft een volledig verschillende impedantiereactie in vergelijking met een woofer met een laag pasfilter!).

Wat gebeurt is dat de drivers dan minder goed zullen samenwerken als toen de filterhelften met gelijke signalen werden gevoed. Het resultaat is een generatie van fase foutgeluiden in verschillende richtingen van de luidspreker.

Deze versterker laat ook toe om te gaan bi-ampen. Herinner je je hebt een 7.1 versterker, dus je hebt 7 versterkende uitgangen, bij een 5.1 gebruik je er maar 5, dus zijn er 2 niet in gerbruik. Je kan door behulp van een schakelaartje achteraan op de receiver kiezen om deze te gaan gebruiken voor bi-amping. dan wordt het hoogfilter en het laagfilter door een verschillende versterkertrap gevoed, waardoor je versterker iets minder belast wordt per kanaal.

Met mijn SR7500 heb ik beide geprobeerd, maar kon geen merkbare verschillen vaststellen. Nu mijn speakers waren toen ook veel lichter dan die ik nu heb. Mijn huidige speakers kunnen best wat vermogen extra gebruiken. Ik draai nu met de Monster Sigma 2 speakerkabel, dat was een jaar of 6-7 terug een kabel van een 2000 EUR. Ik heb die voor een prikkie gekocht een 9 maanden geleden. Als ik terug zou willen Bi-ampen of Bi-wiren zou ik dezelfde kabel willen gebruiken. En ik kan nog verder gaan, mijn frontspeakers laten zelfs Tri-ampen of -wiring toe...

In uw geval, indien je nog luidspreker kabel over hebt zou ik zeggen probeer het uit. En luister wat jij het best vindt klinken.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

cvd

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
En ik ga het zeker een keer proberen.  :-)

Maurice

Citaat van: dmeerpa op maart 07, 2008, 11:14:58
Éen nadeel is dan weer dat wanneer u gaat biwiren, uw luidsprekers een verschillend input signaal op het hoog filtern en op het laagfilter verschillend gaan zijn. Het verschil is een resultaat van de hoge frequenties en de lage frequenties die worden gedwongen om verschillende wegen, misschien door verschillende types van kabels, maar in alle geval door kabels te reizen die verschillende ladingen hebben gezien (een tweeter met een hoog pas filter heeft een volledig verschillende impedantiereactie in vergelijking met een woofer met een laag pasfilter!).

Wat gebeurt is dat de drivers dan minder goed zullen samenwerken als toen de filterhelften met gelijke signalen werden gevoed. Het resultaat is een generatie van fase foutgeluiden in verschillende richtingen van de luidspreker.
Kun je dit verduidelijken? Ik begrijp namelijk nog niet helemaal wat je hiermee bedoelt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

Citaat van: Maurice op maart 07, 2008, 20:42:11
Kun je dit verduidelijken? Ik begrijp namelijk nog niet helemaal wat je hiermee bedoelt.
Misschien niet zo goed vertaald.
http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

joep

Kan alleen zeggen als ik naar mijn oren luister dat het biwiren een vooruitgang is.

Maurice

Citaat van: dmeerpa op maart 07, 2008, 20:49:32
Misschien niet zo goed vertaald.
http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Interessante link, maar zijn passage over verschillende belastingen gaan volgens mij niet op. De kabel merkt namelijk niets van de verschillende impedanties van de units en filter. Indien de kabel van invloed zou zijn, dan zou ook de kabels van filter naar units fase verschillen moeten opleveren.

De versterker zelf merkt niets van biwire. De versterker ziet nog steeds dezelfde impedantie per kanaal. Indien capaciteiten van de gebruikte kabels verschillen (tussen hoog en lage tonen) dan kan ik mij de faseverschillen wel voorstellen. In de praktijk lijkt mij dit nihil, zeker als je gelijke lengtes gebruikt van dezelfde kabel.

Wat vinden de anderen?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

Citaat van: Maurice op maart 07, 2008, 23:33:28
Interessante link, maar zijn passage over verschillende belastingen gaan volgens mij niet op. De kabel merkt namelijk niets van de verschillende impedanties van de units en filter. Indien de kabel van invloed zou zijn, dan zou ook de kabels van filter naar units fase verschillen moeten opleveren.

De versterker zelf merkt niets van biwire. De versterker ziet nog steeds dezelfde impedantie per kanaal. Indien capaciteiten van de gebruikte kabels verschillen (tussen hoog en lage tonen) dan kan ik mij de faseverschillen wel voorstellen. In de praktijk lijkt mij dit nihil, zeker als je gelijke lengtes gebruikt van dezelfde kabel.

Wat vinden de anderen?

Was het gisterenavond in bed ook aan het bedenken dat de impedantie dezelfde blijft bij bi-wire, eigenlijk is biwire niet meer dan een verlengde brug tussen het hoog en het laag. Dus beide filters blijven parallel aangesloten. Maar bij bi-ampen gaat dit wel op, vermoed dat die brave man een paar zaken door één heeft gehaald.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25