Ervaringen met HD-AMP1

Gestart door bolio, maart 31, 2016, 14:31:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zep

Citaat van: xander32 op augustus 26, 2016, 13:18:02
... ik eindigde mijn vorige reply met het antwoord op jouw vraag, toch?

Boh...je hebt gelijk, ik intepreteerde je laatste zin verkeerd, waarschijnlijk te snel overheen gelezen. :angel:
Haha, laten we het erop houden dat de vergelijking, zoals je al aangaf, niet ver komt...de auto als geheel is veel complexer.
Hoe dan ook is het mijn persoonlijke ervaring dat meer (stabiel) vermogen betere controle geeft, vooral over het laag en er minder snel compressie ontstaat. Bovendien is het veiliger voor je luidsprekers, vooral als het rendement wat lager is.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX

Citaat van: Zep op augustus 26, 2016, 15:18:02
Boh...je hebt gelijk, ik intepreteerde je laatste zin verkeerd, waarschijnlijk te snel overheen gelezen. :angel:
Haha, laten we het erop houden dat de vergelijking, zoals je al aangaf, niet ver komt...de auto als geheel is veel complexer.
Hoe dan ook is het mijn persoonlijke ervaring dat meer (stabiel) vermogen betere controle geeft, vooral over het laag en er minder snel compressie ontstaat. Bovendien is het veiliger voor je luidsprekers, vooral als het rendement wat lager is.

Hoi Zep, hoe bevalt de Elac DAC ?

Crooijmaster

voorzichtige conclusie:
' geluidstechnish is de HD-AMP1 prima met kleine makkelijke boekenkastspeakers maar is niet geschikt om zware jongens in beweging te zetten.
Zelfs dan geen aanrader vanwege de prullerige volumeregeling'
nopompom :eerie:
?
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

Reb

cBdiicX, dank voor je nuttige review! Ik vond de HD-amp eerlijk gezegd ook minder staan bij je overige apparaten.
Marantz PM7005; Marantz ST6003; JBL Studio 530; Rpi+Hifiberry

Zep

Citaat van: CBdicX op augustus 26, 2016, 15:27:40
Hoi Zep, hoe bevalt de Elac DAC ?

Daar zat een levertijd van 2 weken op.....in de tussentijd heb ik de Elac geannuleerd omdat mijn aandacht werd getrokken door een in september uit te komen speler waarvan de specs meer in mijn straatje passen. Die wil ik dus eerst even gaan uitproberen  :yes:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX

Citaat van: Reb op augustus 26, 2016, 18:44:53
cBdiicX, dank voor je nuttige review! Ik vond de HD-amp eerlijk gezegd ook minder staan bij je overige apparaten.

De PM/NA zouden verkocht worden en de HD-AMP1 zou die moeten gaan vervangen: FOUT !  :lol:

joep

Citaat van: CBdicX op augustus 26, 2016, 19:05:59
De PM/NA zouden verkocht worden en de HD-AMP1 zou die moeten gaan vervangen: FOUT !  :lol:

En daar heb je nog over moeten nadenken?  stupid

CBdicX

Citaat van: joep op augustus 26, 2016, 19:19:18
En daar heb je nog over moeten nadenken?  stupid

Nee hoor, toen ik de AMP1 hoorde en merkte hoe dat knullige volume gedoe was geregeld was ik snel klaar.
Na het lezen van een aantal zeer positieve reviews, en ook dat Marantz een redelijk deel van de PM serie ingebouwd had, was ik best wel positief.
Ik ging mede voor de bescheiden maat, want ik heb een chronisch ruimte gebrek door een 65 inch LED tv.
Ik miste in deze nog wel een streamer/internet radio, maar dat lijkt mij op korte termijn wel te komen.
Toch jammer dat het zo tegen viel, zelf voor mijn bescheiden wensen.

Zep

Citaat van: polleke_cgc op augustus 26, 2016, 14:15:29
De vermogenswaarde van een versterker van 2x100 W zegt trouwens helemaal niets. Het wordt al duidelijker als daar bv. "bij een vervorming van 0.001%" bijstaat.

Het verschil van THD tussen de PM11 en de AMP-1 is volgens de opgave 0,04%...volgens mij te verwaarlozen.
Bovendien bestaan er heel goede versterkers  met een vrij hoge THD waarden en zijn ze, net als de dempingsfactor, vaak wat overtrokken om consumenten te lokken.
De AMP-1 mist helaas wat ballen in puur vermogen  :|
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Reb

Voor wat betreft die streamer, als je een beetje van computers houdt zou ik zeker de raspberry à 35 euro eens proberen. Koop er een DAC kaartje bij van nog eens 35 euro en je zal versteld staan van het geluid. Die jongens van Bryston verkopen dit in een "mooie(?)" behuizing voor heel veel geld.

https://www.hifiberry.com/2016/03/visiting-bryston-at-montreal-salon-audio/

Het is niet groter dan een pakje sigaretten, dus je kan het makkelijk achter die 65 inch tv van jou verstoppen :-), en anders kan je net als ik een oude dvd speler of tuner in Marantz style kopen. Vaak zit er genoeg ruimte in het apparaat om het erbij te plaatsen en anders moet je ruimte maken.

Installeren koste mij een middagje, erg leuk om te linken aan je mobiel en tablet.

Dan heb je de geluidskwaliteit van je huidige versterker en voor nog geen honderd euro een topstreamer (met internetradio)! Succes verder met uitzoeken.

(Ter info, ik gebruik zelf de Hifiberry als DAC, maar andere kaarten in die prijscatagorie schijnen even goed te zijn)
Marantz PM7005; Marantz ST6003; JBL Studio 530; Rpi+Hifiberry

polleke_cgc

Citaat van: Zep op augustus 26, 2016, 20:17:17
Het verschil van THD tussen de PM11 en de AMP-1 is volgens de opgave 0,04%...volgens mij te verwaarlozen.
Bovendien bestaan er heel goede versterkers  met een vrij hoge THD waarden en zijn ze, net als de dempingsfactor, vaak wat overtrokken om consumenten te lokken.
De AMP-1 mist helaas wat ballen in puur vermogen  :|
Die specs moet je juist lezen : die PM11S3 heeft een 5x lagere vervorming bij een 3x hoger vermogen. Dus deze zal een zwaardere luidsprekerbelasting veel makkelijker aankunnen...

mountainbiker

Citaat van: Reb op augustus 26, 2016, 23:15:28
Voor wat betreft die streamer, als je een beetje van computers houdt zou ik zeker de raspberry à 35 euro eens proberen. Koop er een DAC kaartje bij van nog eens 35 euro en je zal versteld staan van het geluid. Die jongens van Bryston verkopen dit in een "mooie(?)" behuizing voor heel veel geld.

https://www.hifiberry.com/2016/03/visiting-bryston-at-montreal-salon-audio/

Het is niet groter dan een pakje sigaretten, dus je kan het makkelijk achter die 65 inch tv van jou verstoppen :-), en anders kan je net als ik een oude dvd speler of tuner in Marantz style kopen. Vaak zit er genoeg ruimte in het apparaat om het erbij te plaatsen en anders moet je ruimte maken.

Installeren koste mij een middagje, erg leuk om te linken aan je mobiel en tablet.

Dan heb je de geluidskwaliteit van je huidige versterker en voor nog geen honderd euro een topstreamer (met internetradio)! Succes verder met uitzoeken.

(Ter info, ik gebruik zelf de Hifiberry als DAC, maar andere kaarten in die prijscatagorie schijnen even goed te zijn)
Dat spul kost ook niets meer tegenwoordig. Ben zelf op zoek naar een mediaplayer die audio bestanden, opgeslagen in mappen op Usb stick, random kan afspelen.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Zep

Citaat van: polleke_cgc op augustus 27, 2016, 00:09:12
Die specs moet je juist lezen : die PM11S3 heeft een 5x lagere vervorming bij een 3x hoger vermogen. Dus deze zal een zwaardere luidsprekerbelasting veel makkelijker aankunnen...

Volgens mij zit je met een THD onder 1% gewoon goed en is alles daaronder, net als de vaak overdreven waarden van de dempingsfactor, marketingtechnisch interessant  :wink:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

xander32

Thx voor de uitleg, lerende ben ik  :yes:.

Voor de waarde 'vervorming' heb ik nooit de aandacht gehad, maar ik begrijp dat deze zeer relevant is, indien je op basis van specs een versterker wil beoordelen.


Citaat van: polleke_cgc op augustus 27, 2016, 00:09:12
Die specs moet je juist lezen : die PM11S3 heeft een 5x lagere vervorming bij een 3x hoger vermogen. Dus deze zal een zwaardere luidsprekerbelasting veel makkelijker aankunnen...

Samro

Hallo,

Ik zat nog te denken om mijn PM8005 te vervangen door een klasse D eindversterker, (zou dan mooi onder in de audiokast kunnen staan, zodat ik mijn draaitafel ook kan plaatsen) om deze dan aan te sluiten op bv een mooie buizen voorversterker welke ik nog heb staan. Daarom het topic van de HD-Amp1 eens doorgespit. Als ik dat zo lees is deze versterker in elk geval geen verbetering qua klank. Maar wat zijn jullie ervaringen eventueel met een klasse D eindversterker op een goede voorversterker? De kleine Tripath D heb ik al eens kunnen beluisteren bij mij thuis, (via een buizen voorversterker aangesloten). Dat klonk niet echt verkeerd, maar ook niet geweldig vond ik.