Akai AM-2850 reparatie / recap

Gestart door thanatos, februari 11, 2015, 12:41:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Ik ben een tijdje niet zo actief geweest op de fora en ook hier niet. Af en toe repareren/restaureren we nog wel het eea.

Zo ook deze mooie Akai AM-2850 die ik toch wilde delen. Ik heb er geen uitgebreide foto reportage van gemaakt. Ik kocht de Akai defect met een relais welke niet wilde aantrekken.

Na wat metingen en zoeken bleek dat de pre-amp sectie in orde was. Ook de eindtrap functioneerde goed. Iets wat DC offset maar niet voldoende om het DC protectie circuit te kunnen triggeren. Wel kon ik zien dat er iemand al een verwoede poging had gedaan het probleem te vinden maar zonder resultaat blijkbaar.

Het probleem moest dus wat dieper zitten. Beginnende bij het relais. Deze uitgesoldeert en gecontroleerd op werking op een externe voeding. Deze werkte.

Voor het gemak maar even het relais gebypassed en met 2 draadjes de aansturing van het relais verlengd zodat ik makkelijker kon meten tijden het zoeken. Het is een 48V DC relais dus die spanning zoeken we ook.

Uiteindelijk het protectie circuit terug gevolgd vanaf het relais en de eerste potentiële verdachten tegen de lamp gehouden. Alle diodes preventief maar vervangen als ze toch los gesoldeerd zijn. Kosten niks en oude blijken toch vaak problemen te geven.

Uiteindelijk uit mijn hoofd nog condensator C20 gevonden de geest gegeven had en kortgesloten was. Deze vervangen en voilà een kleine 50V DC. Problem solved.

Nu recap van de eindtrap en de pre sectie. Strak afgeregeld volgens procedure beschreven in de service manual.

Even de stofdoek er doorheen. Potmeters en schakelaars schoongemaakt en de verlichting hersteld.

Het resultaat een mooie Akai die weer lekker speelt!








Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

i2Paq

Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Wintertje


Maus

Leuk! Ik heb nog een zwarte 2950 zwerven ergens... Ligt klaar voor hetzelfde lot.

bas focal marantz


i2Paq

Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

bas focal marantz


i2Paq

Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...