Audiolab 8000Q

Gestart door HAL9000, maart 18, 2013, 21:07:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb een  opmerkelijke  op de  tafel een nog  helemaal niet zo'n  oude  audiolab 8000q.
Het  probleem was  dat de voorversterker soms wel 9 minuten nodig had  om in te  schakelen. Ik melde  vooraf dat het of  een voedingsprobleem  was  of  een  DC probleem bij de  output versterkers.   Dat laatste  was het  geval, alleen merkte  ik ook al  op en  de  eigenaar ook trouwens  dat  de  voorversterker wel al  een gerepareerd  zou zijn geweest. 

Bij  nader inzien, was  het  rechter  output  kanaal niet goed.  Bij lage  gain 0 tot 4 was alles  prima.  Echter van  4 tot 12  zag je  een DC  ontstaan van -9.54 V Overduidelijk dat  er  iets  scheef getrokken word.  Deze  pre  is  aan gesleuteld  Juist bij de  differentieel  versterkers  2 Fets  ipv  een IC (dat precies hetzelfde doet) geen probleem alleen  heeft men  zodanig niet op zitten letten dat  de  Fetjes niet goed  aangesloten zaten.

1 opamp, 6 transistoren  en  heel  veel soldeer  en zoekwerk verder speelde  de  pre weer  100%.

Mooi  symmetrisch  opgebouwd.

ook zeer mooi afgeschermd  door  verschillende  relais. 

Voeding,  blijft  koel. 

Ik vind het ene erg mooie  voorversterker  zeker  zijn geld waard. De  componenten zijn slim gekozen en van  behoorlijke  kwaliteit.   De  elko's  zijn standaard  industrieel, je zou er  iets op voorruit gaan denk ik als je  hoogwaardige  elko's  zoals  panasonic  of  rubycon zou gebruiken.  Print materiaal  is  prima.



Klankmatig  vond ik de  pre  fijn klinken,  zeker goed  correct stereo beeld.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

bas focal marantz

Waarom staat deze  :-(   smiley voor de titel ?

Je bent positief over het apparaat .

Cornelis1921

Citaat van: bas focal marantz op maart 19, 2013, 00:55:11
Waarom staat deze  :-(   smiley voor de titel ?

Je bent positief over het apparaat .
Misschien dat dat zegt over de staat waarin HAL hem op zijn tafel kreeg en het werk dat hij erin moest steken om hem weer aan de praat te krijgen.
I.i.g. Het is weer een mooi verslag geworden. pompom hello byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

bas focal marantz

Idd dat zal het wel zijn .

Ik zie een mooie blauwe alps met motor .


Ik kende audiolab van de goedkope autoversterkers maar er zijn meer fabriekanten die zich zo noemen , dit beestje ziet er goed uit .


Mijn compliment Hal .

HAL9000

Ja   de   smiley is  voor  het werk  dat gedaan was.   Ik vind  deze  pre  heel erg goed.
Ja Ik had  ook al  een  bende  audiolabs  gevonden die hier  helemaal niet bij horen.

Dit komt uit  Engeland.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!