Tuner 2100 - revisie en modificatie

Gestart door Leonneke, januari 30, 2008, 02:04:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leonneke

Hallo beste Marantz liefhebbers;

Ik stel me eerst eventjes voor. Mijn naam is Leon van Meijel. Ik ben compleet "fresh" op dit forum. Ben actief op onder meer het HT-forum, maar kom bewust hier terecht.

Ik ben voor een klein deeltje Marantzofiel. 20 jaartjes geleden of zo, bezat ik een Tuner Model 2100. Die kocht ik destijds vanwege het prachtige uiterlijk. De rest van mijn set bestond toen uit Onkyo Integra spulletjes.
Zeg maar 20 jaar geleden GAF ik de Marantz tuner weg en schafte een tuner uit de Integra lijn aan.

Nu ben ik inmiddels beland bij Advance Acoustic. Maar die tuner, die 2100, die bleef mij achtervolgen. Die blauwe lampjes en die 2 metertjes. Geweldig vond ik dat destijds. Daar heb ik in de avonden en nachten uren en uren naar liggen kijken. Toen luisterde ik nog naar BFBS.  Een snoeihard rockprogramma vanuit Engeland.

3 dagen geleden besloot ik te doen wat ik al lang wilde doen. Ik zocht het internet af en vond 3 tuners van het type 2100 op Marktplaats.  Ik direct mailen. Niks bieden. Geen zin in. Ik moest een goed werkende 2100 hebben, want ik wil die nostalgie terug in huis halen. Inmiddels heb ik er 1 gekocht. Niet teveel voor betaald.

Verder heb ik TUBEJACK .............  een hele echte tunerfreak, bereid gevonden om de 2100 direct onder handen te nemen. Er zullen namelijk wel wat spulletjes aan vervanging toe zijn.

Zo kwam ik terecht op deze site. Tubejack mailde mij dat een eventueel schema wel handig zou zijn ........

Misschien is hier iemand, die me op weg wil helpen. Waar ???
Mogelijk zijn er ook leden die TIPS hebben om de 2100 eventueel naar een wat hoger level te tillen.

Het is kennelijk niet direct de toptuner van Marantz, maar ik vond hem helemaal prima voldoen destijds.

De reden dat ik hem kocht:  Nostalgie voor mij.  De blauwe verlichting past helemaal perfect bij de Advance Acoustic. De meterjes evenzo ( eindbak Advance !!! ) .........

Een match "op het oog" .............  Maar mijn plan is dus de 2100 naar een zo hoog mogelijk niveau tillen.
Van electronica heb ik helemaal geen verstand. Ik ben wel knap gevorderd in het bouwen van luidsprekers. Ik gebruik slechts 1 merk, da's Scan Speak ............  Op technisch gebied word ik geholpen door Ruud van Speakerland. ..........

Kortom ............. Ik ben weer "begonnen" met het aanschaffen van oude liefden .......... Wil er nu dus voor zorgen dat de tuner op en top in orde komt en liefst nog wat beter wordt ...........

Een beetje hulp zou helemaal toppie zijn.  Alvast dank voor het lezen van dit topic .........

Ik voel me toch weer een beetje Marantzofiel worden. Hoewel de Integra lijn mij nog nooit en te nimmer in de steek heeft gelaten. Advance Ac bezit ik nu 1 jaar. Top spul, maar de prijzen zijn inmiddels al aan het verdubbelen. Een tuner zijn ze inmiddels al meer dan 1 1/2 jaar mee bezig. De marketing en productplanning van Advance is verschrikkelijk ..............   Maar goed. Dwaal nu af. Marantz is de reden om lid te worden van dit forum en ik hoop dat ik wat hulp kan vinden hier ..............  Leon van Meijel - Valkenswaard   HLP HLP HLP
Groetjes Leonneke .  . ...

vielzweck

Dag Leon,

eerst maar even  van harte welkom hier op het forum. Ik heb even mijn archief nagekeken maar kan je helaas niet aan electrisch schema voor jouw tuner helpen. Ik hoop iemand anders wel.

Ik moet zeggen dat ik ook gevoelig ben voor de blauwe lichtjes maar het moet gezegd nog meer voor het geluid dat die oude marantzen brengen.

Succes en hopelijk meer reacties op je uitgebreide mail  :yes:
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

thom

welkom

je zou hal9000 eens een pm kunnen sturen, mischien dat die wat heb ligge

Maurice

Citaat van: thom op januari 30, 2008, 17:18:04
welkom

je zou hal9000 eens een pm kunnen sturen, mischien dat die wat heb ligge
stupid
Dat is namelijk onze techneut op het forum.

Enne, Scan Speak? Misschien dat je voor hier nog wat tips hebt? http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,1113.0.html
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Leonneke

Citaat van: thom op januari 30, 2008, 17:18:04
welkom

je zou hal9000 eens een pm kunnen sturen, mischien dat die wat heb ligge

Alvast heel hartelijk dank ............. Ik probeer het z.s.m.  ( is nu laat )

Leonneke
Groetjes Leonneke .  . ...

Leonneke

Citaat van: Maurice op januari 30, 2008, 19:16:18
stupid

Enne, Scan Speak? Misschien dat je voor hier nog wat tips hebt? http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,1113.0.html

Jazeker:  Hele bruikbare .................
Groetjes Leonneke .  . ...

HAL9000

U heeft bericht  :no:

Ik heb helaas niet het schema.
En ik zou mijn geld beter in een model stoppen met een veel betere afstemd condensator.
MVG Jon de Regt
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Leonneke

Citaat van: HAL9000 op januari 31, 2008, 12:03:54
U heeft bericht  :no:

Ik heb helaas niet het schema.
En ik zou mijn geld beter in een model stoppen met een veel betere afstemd condensator.
MVG Jon de Regt

Hallo Jon;  Da's duidelijke taal. Kun je me vertellen welke modellen de voorkeur genieten ...........  Naar ik meen is de 2130 een erg goed versie ????? Mogelijk nog andere modellen ???

Alvast dank. Leonneke
Groetjes Leonneke .  . ...

HAL9000

Citaat van: Leonneke op januari 31, 2008, 12:52:33
Hallo Jon;  Da's duidelijke taal. Kun je me vertellen welke modellen de voorkeur genieten ...........  Naar ik meen is de 2130 een erg goed versie ????? Mogelijk nog andere modellen ???

Alvast dank. Leonneke

ja veel hebben de voedkeur.
Ik laat persoonlijk de 2100 vaak staan.

De 2120 is al veel beter.
maar mijn voorkeur persoonlijk gaat uit naar de volgende machines
Top 5 :-P

Marantz
model 20
model 120
model 115B
model 150
model 600 of 610
model 2130
model 112

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

gerard

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Leonneke

Citaat van: gerard op februari 01, 2008, 19:39:38

Eh.. top 5? :wink:

Ja HALLO en goedenavond beste jongens  :-o :-o :-o :-o :-o

Dit zullen inderdaad wel de echte topmodellen zijn  :-D :-D

Maar de aanschafprijzen van deze jongens bedragen, in een aantal gevallen, het 10 - voudige van de Model 2100.
Hier hebben we het volgens mij over collector's items of iets in die geest. Ik zie zelfs vraagprijzen van boven de 1000 Euro op enkele sites.....  dus ben ik toch erg tevreden met de 2100. Denk dat Jack er wel iets leuks van kan bakken.  Zojuist overigens ook nog een andere topper weten te bemachtigen, namelijk de Rotel-1025 ...........
Da's een hele audiofiele bak !!!!! ( volgens TubeJack dan ) ......  Die mag dan aan de Scan Speaks  :-D :-D :-D
Groetjes Leonneke .  . ...

Paul

#11
Citaat van: Leonneke op februari 01, 2008, 19:57:44
Ja HALLO en goedenavond beste jongens  :-o :-o :-o :-o :-o

Dit zullen inderdaad wel de echte topmodellen zijn  :-D :-D

Maar de aanschafprijzen van deze jongens bedragen, in een aantal gevallen, het 10 - voudige van de Model 2100.
Hier hebben we het volgens mij over collector's items of iets in die geest. Ik zie zelfs vraagprijzen van boven de 1000 Euro op enkele sites.....  dus ben ik toch erg tevreden met de 2100. Denk dat Jack er wel iets leuks van kan bakken.  Zojuist overigens ook nog een andere topper weten te bemachtigen, namelijk de Rotel-1025 ...........
Da's een hele audiofiele bak !!!!! ( volgens TubeJack dan ) ......  Die mag dan aan de Scan Speaks  :-D :-D :-D

Heb zelf ooit via Jon ( HAL9000) de 104 tuner aangeschaft, betaalbaar en ben er tot op heden tevreden over.
Staan regelmatig op mp voor weinig geld.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Leonneke

Citaat van: Paul op februari 01, 2008, 21:07:12
Heb zelf ooit via Jon ( HAL9000) de 104 tuner aangeschaft, betaalbaar en ben er tot op heden tevreden over.
Staan regelmatig op mp voor weinig geld.

Nou staat deze weer net niet in de top 5 ........... Maar toch dank voor je reactie.
Groetjes Leonneke .  . ...

Paul

Citaat van: Leonneke op februari 01, 2008, 22:48:03
Nou staat deze weer net niet in de top 5 ........... Maar toch dank voor je reactie.
Jon geeft aan dat het zijn persoonlijke top 5 is.
Denk dat je eigen visie belangrijker is dan dat van een ander, zoveel mensen zoveel wensen.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Leonneke

Citaat van: Paul op februari 02, 2008, 19:36:50
Jon geeft aan dat het zijn persoonlijke top 5 is.
Denk dat je eigen visie belangrijker is dan dat van een ander, zoveel mensen zoveel wensen.

Hoi Paul ..........  Ik bedoelde hier niet dat de 104 niet in "De Top 5" staat. Ik bedoelde hier meer te zeggen dat deze nog nergens genoemd was en ik, heel eerlijk, moet toegeven dat ik die ook helemaal niet ken.

Uiteraard ben ik het volledig met je eens dat het een zeer persoonijke kwestie is. Ik ben 20 jaar geleden letterlijk verliefd geworden op de 2100 en ik kwam er een aantal weken geleden achter dat ik dat nog steeds was.
Vandaar mijn aankoop en het besluit dit bakkie goed onderhanden te laten nemen.

Ik schrok zelf alleen een beetje van "het niet ruisvrij ontvangen" zoals eerder gemeld. Over enkele weken kan ik dit beter beoordelen, na de revisie - upgrade. 
Groetjes Leonneke .  . ...