HD 540 luidsprekers

Gestart door maxvp, februari 16, 2012, 00:28:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

maxvp

Hallo,

Ik ben net nieuw op dit forum en ik zou graag wat willen vragen.

Ik heb op mijn kleine studenten kamer een set staan met 4 Marantz HD 540 luidsprekers en een pioneer SX-450 versterker. Begon met maar twee luidsprekers maar de versterker bied de mogelijk voor vier en was heel tevreden met de kwaliteit van de eerste twee 540's. Ik heb er toen twee extra bij gekocht.
Het punt is alleen dat de nieuwe speakers wat scherper klinken en dat de hoge tonen sneller vervormen. Ze klinken ook niet meer zuiver en vervormen bij hogere volume's. En ik weet niet waar dit aan zou kunnen liggen.
Dat is ook mijn vraag, waar zou dat aan kunnen liggen?

Bedankt!

Gr.
4 marantz HD540 ; Pioneer SX-450

TurboMarco

Klinken ze scherper op het moment dat er 4 luidsprekers zijn aangesloten? ,en hoe luid draai je dan ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

maxvp

hee marco,

ze klinken ook scherper als ik alleen de nieuwe aan heb, niet alleen met alle vier en ze klinken bij elk volume wel scherper, het vervormen begin je goed te horen bij half volume
4 marantz HD540 ; Pioneer SX-450

mountainbiker

Citaat van: maxvp op februari 16, 2012, 00:28:55
Hallo,

Ik ben net nieuw op dit forum en ik zou graag wat willen vragen.

Ik heb op mijn kleine studenten kamer een set staan met 4 Marantz HD 540 luidsprekers en een pioneer SX-450 versterker. Begon met maar twee luidsprekers maar de versterker bied de mogelijk voor vier en was heel tevreden met de kwaliteit van de eerste twee 540's. Ik heb er toen twee extra bij gekocht.
Het punt is alleen dat de nieuwe speakers wat scherper klinken en dat de hoge tonen sneller vervormen. Ze klinken ook niet meer zuiver en vervormen bij hogere volume's. En ik weet niet waar dit aan zou kunnen liggen.
Dat is ook mijn vraag, waar zou dat aan kunnen liggen?

Bedankt!

Gr.
De speakers aansluiten op een tweede extra versterker. :yes:
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

maxvp

die heb ik alleen niet. Zou het dan aan de versterker liggen?
4 marantz HD540 ; Pioneer SX-450

TurboMarco

Nee want anders zouden de andere speakers ook slecht klinken .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Whisper.nl

Het zijn het dezelfde type speakers begrijp ik.  Hoe nieuw zijn ze ? Net uit de doos ?

Indien net uit de doos laat ze dan nog even een weekje continu draaien en laat ons het verschil dan even weten.

Gebruik je verschillend luidspreker snoer ??

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

lo

Citaat van: maxvp op februari 16, 2012, 09:57:19
hee marco,

ze klinken ook scherper als ik alleen de nieuwe aan heb, niet alleen met alle vier en ze klinken bij elk volume wel scherper, het vervormen begin je goed te horen bij half volume

Half volume is ongeveer 100% vermogen, erg veel dus! Mogelijk toch vervorming vanuit de versterker, indien dit het geval is oppassen met opblazen van je speakers.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

SB_Marantz

#8
Citaat van: Whisper.nl op februari 16, 2012, 16:38:00
Het zijn het dezelfde type speakers begrijp ik.  Hoe nieuw zijn ze ? Net uit de doos ?

Indien net uit de doos laat ze dan nog even een weekje continu draaien en laat ons het verschil dan even weten.

Gebruik je verschillend luidspreker snoer ??

Groet Whisper




Ik heb een vaag vermoeden dat het deze zijn.
Speakerdraad heeft hierop geen enkele invloed.


http://www.auctipix.com/store/1/4/595/05.JPG



Edit:

M.b.t. het scherper klinken.
Heb je alle pots op flat staan? ( van beide paren bedoel ik dus)


De pioneer receiver levert max. 2 x 15 Watt.

http://www.vintagehifi.nl/overige-vintagehifi.html

Wanneer 2 paar speakers aangesloten zijn zal de voedingspanning sowieso wat inkakken dus minder vermogen ter beschikking.
Je versterker zal hier door sneller tegen het clipping point aan zitten.

Mocht je nog vragen hebben lees ik het graag.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

maxvp

@ whisper:
Ja het zijn dezelfde speakers en ze zijn redelijk oud, uit de jaren 70 dacht ik, dus niet echt meer nieuw uit de doos. Gebruik ook dezelfde audio snoer.

@SB marantz:
klopt, die speakers zijn het (foto) , alle pots staan ook op flat.
wat is het clipping point?

heb het vandaag ook in een audio zaak gevraagd, hij zei dat het misschien ook aan de tweeters kan liggen, dat de spoel vervormd is en daarom niet meer goed werkt.

4 marantz HD540 ; Pioneer SX-450

JohnWx

Citaat van: Whisper.nl op februari 16, 2012, 16:38:00
Het zijn het dezelfde type speakers begrijp ik.  Hoe nieuw zijn ze ? Net uit de doos ?

Indien net uit de doos laat ze dan nog even een weekje continu draaien en laat ons het verschil dan even weten.

Gebruik je verschillend luidspreker snoer ??

Groet Whisper

Kans groot dat hij nog niet geboren was Whisper  :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Whisper.nl

Citaat van: John Wx op februari 16, 2012, 18:04:17
Kans groot dat hij nog niet geboren was Whisper  :-P

r.o.f.l. zo nieuw dat waarschijnlijk een onderdeel versleten zal zijn.

Beter een techneut eens naar laten kijken.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

still life

#12


bij het apart luisteren, best de speakers op dezelfde plaats zetten

als je gewoon wisselt gaan de bovenste beslist 'anders' klinken dan de onderste..

op je foto zien de tweeters er ook anders uit, of is dat gewoon een ander frontje ?
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Thierry

Ik vermoed dat de "nieuwe" luidsprekers diegene zijn die onderaan staan?
Dan is de oorzaak niet ver te zoeken : in die speakers zitten geen originele tweeters meer. Deze zien er ook geen marantz tweeters(van die tijd) uit.

Groeten, Thierry.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM