Marantz Marantz... wat te kiezen?

Gestart door KvL, november 16, 2010, 18:17:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KvL

Goedenavond allen,

Ik schuim al een tijdje dit fijne forum af op zoek naar info over Vintage Marantz versterkers.  Ik ben een enorme vinyl-liefhebber, ga binnenkort verhuizen en ik zoek een mooie Marantz amp die enkel gaat dienen om de platenspeler aan te hangen.

Nu had ik een vraag, waar jullie kenners me wellicht konden mee op weg helpen.  Ik ben alles behalve een expert op technisch vlak, dus als ik de bal gigantisch mis sla hier weten jullie meteen hoe dat komt.  Ik weet niet goed voor welke optie ik moet gaan kiezen als het op Vintage-Marantz onderdelen aankomt.  Of ik ga voor pre-amp + amp, of voor een geïntegreerde versterker, of voor één van de fijne receivers uit de 22 reeks bvb. 

Ik heb in mijn jeugd mijn hart verloren aan die leuke verlichte metertjes  :mrgreen: zoals op het 140-model, maar als ik het goed begrijp heb ik -indien ik die zou aanschaffen- ook een voorversterker nodig.  Zijn alle modellen onderling combineerbaar in dat geval?  Wat ik ook erg mooi vind, en dan bedoel ik dat zuiver esthetisch, zijn de 1060 en 1090 versterkers.  Die springen me wellicht in het oog omdat je ze ook relatief makkelijk kan vinden online.

Graag had ik ff jullie mening hierover.  Ga ik voor de combinatie van voor- en eindversterking, of zijn er onder jullie die van mening zijn dat niets boven een versterker/receiver van een bepaald type gaat?  Remember, in mijn geval interesseert een tuner me niet, het gaat enkel om vinyl.

Bedankt voor de vrije gedachten alvast!
Groeten uit Vlaanderen,
Kristof

Marantz 1965

Ik heb zelf een 1060 met een 6100 draaitafel met Vifa vivace speakers en ik vind het te gek klinken.
Nu heb ik de ervaring niet met een 140 eindtrap,zou ik ook wel eens willen proberen.
Wat voor een draaitafel heb je in jouw verzameling?

KvL

Wel een 'verzameling' heb ik niet echt hoor, ik heb gewoon een Numark TT1910 Direct drive turntable.  Niets vintage aan dus ;-)

Ik ben gewoon erg benieuwd naar hoe 't allemaal klinkt met een klassieke Marantz in het hart, die herinner ik me nl. van toen ik kind was.

mars

#3
Oi KVL

hoewel ik niet speciaal iets met vintage heb, heb ik wel een zeer belangrijke tip voor :yes:

Namelijk als je er (online) een op het oog hebt, neem dan conact op met een van de techneuten hier op het forum.
En zorg dat je het item MAG laten checken.......................ik heb in al die jaren al heel wat miskopen gedaan zien worden, ook duidelijk gevallen van oplichting oplichting meegemaakt.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

KvL

Bedankt voor de tip Mars!  Houd ik mooi in gedachten.

KvL

#5
Er is me nog wat niet duidelijk.  Ik las ergens dat je bvb ook een model 140 eindversterker alsnog kan aansluiten op een 1060 versterker.  Dit omdat je bij laatstgenoemde kan 'kiezen' wat je gebruikt, voor- en eindversterking - of afzonderlijk.

Klopt dit?

Edit: in hetzelfde veld, kan je bvb een 3200 voorversterker ook apart gebruiken als versterker?  Of heb je beide elementen nodig...?

Nogmaals, ik ben een leek hierin  frusty


Mexicaanse Hond

#6
Je hebt voorversterkers, eindversterkers  en geïntegreerde versterkers (voorversterker met eindversterker in één behuizing).

Die 140 eindversterker kun je óf aan een voorversterker koppelen óf aan een geïntegreerde versterker met een aparte uitgang van het voorversterkergedeelte van die geïntegreerde versterker.

Snappie?  :wink:

KvL

Kristalhelder!   :yes:

Nu nog een leuke versie (mét metertjes) vinden...

Wat versterkers betreft, zowel de 1060 als de 1090 hebben deze aparte uitgang, klopt?

Marantz 1965

De 1060 in elk geval wel
Pre-Out is dat!!