Marantz PM8005 op Sonus Faber Amati.

Gestart door Samro, februari 09, 2021, 22:33:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis E36

Ik snap het principe van de discussie wel. Je kan ook geen objectief oordeel vellen door de ene versterker aan te sluiten, luisteren en dan de andere versterker. Daar zit teveel "ruis" tussen; begint al met de gebruikte tijd van de werkzaamheden en daarna de volumeregeling.

Als je LS hebt met een gevoeligheid van 90dB, wat al een aanzienlijk niveau is als je op 90dB luistert (even los van welke frequentie dat gespecificeerd is, 90dB SPL op 40Hz is al wat anders dan op 4000Hz uiteraard) dan heb je daar slechts 1 watt voor nodig. Iedere - zelfs slechter gebouwde - versterker kan dat zonder vervorming leveren dus zal dat geen verschil mogen geven. Daar komt de eerste crux; op welke stand van de volumeknop bereik je dat en hoe steil gaat dat. De ene versterker doet dat bij het eerste tikje en een andere na een cm draaien aan de knop bijvoorbeeld. Daar wordt de eerste conclusie al getrokken obv gevoel. Een goed regelbereik vind ik fijn en voelt prettig en wordt al snel vertaald naar een "betere" versterker.

Met mijn PM14 had ik al een forse geluidssterkte op de "10 uur stand" en naar "11 uur" draaien werd al te gek. Zodoende heb ik de volumeregeling laten aanpassen (weerstand op de print), zodat ik een veel groter regelbereik kreeg en de versterker "beter" ging klinken. Ik kreeg ineens cm's extra speelruimte op de volumeknop dus ik kon andere volume's halen dan in originele staat was. Elke tik op de afstandsbediening gaf teveel gain zogezegd.
Ergo, voor mij een hele fijne verbetering en meer luisterplezier.

Ik zou zelf dus ook positiever zijn over een versterker met lineaire volumeregeling dan een logaritmische regeling.

Zoals CBdicX al aangeeft een versterker vervangen van 250w in een 300w exemplaar is mij ook niet logisch. Hoeveel watt gebruik je in de praktijk...

Het komt op mij wat te makkelijk over dat elke versterker hetzelfde is....zou bijna dat mini ampje kopen en op mijn Tannoy's aansluiten.....zou ik dan werkelijk dezelfde resultaten halen als met de Pink Faun? Op voorhand zou ik al zeggen dat die vervormd als de hel als hem "open draai"  :|

Met de Pink Faun blijft het op hogere volumes meer overeind / dynamischer? tov de PM14 (20 jaar oud - nooit een recap gehad oid). Dus dit vergelijk is ook appels en peren. De eenvoud van de versterker lokte mij enorm en een keer wat anders is niet weg. De 14 heeft me 10 jaar plezier gegeven en daar draait onze subjectieve hobby om toch  :wink:

Hoop dat duidelijk is wat ik bedoel hiermee.

PS. Zou mooi zijn om, na corona, een keer face to face zo'n gesprek te voeren. Zou mezelf ook graag een keer "voor de gek laten houden" met zo'n blinde test! :yes:
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

SB_Marantz

#16
Citaat van: Dennis E36 op februari 11, 2021, 09:47:46

PS. Zou mooi zijn om, na corona, een keer face to face zo'n gesprek te voeren. Zou mezelf ook graag een keer "voor de gek laten houden" met zo'n blinde test! :yes:

Nou ik denk dat Jacco daar niet meer toe bereid is.
Deze man heeft die testen al tig keer gedaan en dus ook bij mij thuis.
Ook ik heb al tig meetings gehouden zowel thuis als op locatie met 30 mensen.
De laatste was ook de laatste heb ik besloten.


https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=16739.0

Tevens is het e.e.a. terug te vinden op www.hififorum.nl

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Dennis E36

Citaat van: SB_Marantz op februari 11, 2021, 09:59:35
Nou ik denk dat Jacco daar niet meer toe bereid is.
Deze man heeft die testen al tig keer gedaan en dus ook bij mij thuis.
Ook ik heb al tig meetings gehouden zowel thuis als op locatie met 30 mensen.
De laatste was ook de laatste heb ik besloten.


https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=16739.0

Tevens is het e.e.a. terug te vinden op www.hififorum.nl


Aaahh helaas, ben zelf een aantal jaren afwezig geweest op dit forum (kids en prio verschoven naar alleen maar wat luisteren) dus e.e.a. gemist  :-D
Snap overigens dat je moe kan worden van dit soort discussies. Vind het zelf weer rete interessant worden nu de audio hobby weer aan het opleven is.

Zou ook gewoon een defecte amp kunnen kopen en een afspraak maken ter reparatie  :schater:
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX


SB_Marantz

Die ''speakertjes'' mogen best hier logeren.  :schater:

Description: Three-and-a-half-way, reflex-loaded, floorstanding loudspeaker. Drive-units: 1.1" (29mm) soft-dome tweeter, 7" (179mm) cellulose-fiber midrange cone, two 8.75" (220mm) aluminum-magnesium–alloy cone woofers. Crossover frequencies: 80Hz, 220Hz, 3.3kHz. Frequency range: 25Hz–30kHz. Sensitivity: 90dB/2.83V/m. Nominal impedance: 4 ohms. Rated input power: 30–300W without clipping.
Dimensions: 45.7" (1160mm) H by 16" (405mm) W by 25" (635mm) D. Weight: 122 lbs (55.5kg) net each; 319 lbs (145kg)/pair shipping.
Finish: High-gloss lacquered wood veneer with leather-covered front baffle and silver-colored metal top and bottom plates and rear fins.
Serial Numbers of Units Reviewed: 088 (both).
Price: $36,000/pair. Approximate number of dealers: 40.
Manufacturer: Sonus Faber SPA, 36057 Arcugnano (Vi), Italy. Tel: (39) 444-288788. Fax: (39) 444-288722. Web: www.sonusfaber.com. US distributor: Sumiko, 2431 Fifth Street, Berkeley, CA 94710. Tel: (510) 843-4500. Fax: (510) 843-7120. Web: www.sumikoaudio.net.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

#21
Citaat van: Dennis E36 op februari 11, 2021, 09:47:46
Ik snap het principe van de discussie wel. Je kan ook geen objectief oordeel vellen door de ene versterker aan te sluiten, luisteren en dan de andere versterker. Daar zit teveel "ruis" tussen; begint al met de gebruikte tijd van de werkzaamheden en daarna de volumeregeling.

Als je LS hebt met een gevoeligheid van 90dB, wat al een aanzienlijk niveau is als je op 90dB luistert (even los van welke frequentie dat gespecificeerd is, 90dB SPL op 40Hz is al wat anders dan op 4000Hz uiteraard) dan heb je daar slechts 1 watt voor nodig. Iedere - zelfs slechter gebouwde - versterker kan dat zonder vervorming leveren dus zal dat geen verschil mogen geven. Daar komt de eerste crux; op welke stand van de volumeknop bereik je dat en hoe steil gaat dat. De ene versterker doet dat bij het eerste tikje en een andere na een cm draaien aan de knop bijvoorbeeld. Daar wordt de eerste conclusie al getrokken obv gevoel. Een goed regelbereik vind ik fijn en voelt prettig en wordt al snel vertaald naar een "betere" versterker.

Met mijn PM14 had ik al een forse geluidssterkte op de "10 uur stand" en naar "11 uur" draaien werd al te gek. Zodoende heb ik de volumeregeling laten aanpassen (weerstand op de print), zodat ik een veel groter regelbereik kreeg en de versterker "beter" ging klinken. Ik kreeg ineens cm's extra speelruimte op de volumeknop dus ik kon andere volume's halen dan in originele staat was. Elke tik op de afstandsbediening gaf teveel gain zogezegd.
Ergo, voor mij een hele fijne verbetering en meer luisterplezier.

Ik zou zelf dus ook positiever zijn over een versterker met lineaire volumeregeling dan een logaritmische regeling.

Zoals CBdicX al aangeeft een versterker vervangen van 250w in een 300w exemplaar is mij ook niet logisch. Hoeveel watt gebruik je in de praktijk...

Het komt op mij wat te makkelijk over dat elke versterker hetzelfde is....zou bijna dat mini ampje kopen en op mijn Tannoy's aansluiten.....zou ik dan werkelijk dezelfde resultaten halen als met de Pink Faun? Op voorhand zou ik al zeggen dat die vervormd als de hel als hem "open draai"  :|

Met de Pink Faun blijft het op hogere volumes meer overeind / dynamischer? tov de PM14 (20 jaar oud - nooit een recap gehad oid). Dus dit vergelijk is ook appels en peren. De eenvoud van de versterker lokte mij enorm en een keer wat anders is niet weg. De 14 heeft me 10 jaar plezier gegeven en daar draait onze subjectieve hobby om toch  :wink:

Hoop dat duidelijk is wat ik bedoel hiermee.

PS. Zou mooi zijn om, na corona, een keer face to face zo'n gesprek te voeren. Zou mezelf ook graag een keer "voor de gek laten houden" met zo'n blinde test! :yes:

Ik heb daadwerkelijk op de Watt VU meters van de 9000 nooit hoger gezien dan tussen de 3 en 30 watt !!
En dit ook op stevig volume nivo in films ZONDER subwoofer, dus al het zware werk door de amp alleen.
Wel eens op het AVS forum gelezen dat een gemiddelde van 10 -15 watt voldoende zou zijn, maar ja, dat levert te weinig poen op voor de fabrikanten.
De meeste buizen versterkers doen het ook prima op alle speakers met ruim onder de 50 watt.

En dat geprezen "warme" buizengeluid ?
Dat is gewoon vervorming wat een buis nu eenmaal doet en word door veel mensen als prettig en warm ervaren.
Een aantal solid state fabrikanten brengen deze vervorming bewust ook in de huidige moderne amps, om het warme geluid te krijgen.

Want dit soort belevingen moet je er kunstmatig in brengen, anders klinken alle versterkers het zelfde  :wink:  :wink:

SB_Marantz

Citaat van: CBdicX op februari 11, 2021, 11:23:13

En dat geprezen "warme" buizengeluid ?
Dat is gewoon vervorming wat een buis nu eenmaal doet en word door veel mensen als prettig en warm ervaren.
Een aantal solid state fabrikanten brengen deze vervorming bewust ook in de huidige moderne amps, om het warme geluid te krijgen.

Want dit soort belevingen moet je er kunstmatig in brengen, anders klinken alle versterkers het zelfde  :wink:  :wink:

Hmmmz vreemd dat er geen enkel verschil te bespeuren was tussen de Sony en mijn Marantz buizenset.
Gitaristen laten deze bewust vervormen...lees oversturen omdat dit wel wat doet met het geluid.
Een vriend uit Denemarken is blues gitarist en zanger.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Citaat van: SB_Marantz op februari 11, 2021, 11:29:58
Hmmmz vreemd dat er geen enkel verschil te bespeuren was tussen de Sony en mijn Marantz buizenset.
Gitaristen laten deze bewust vervormen...lees oversturen omdat dit wel wat doet met het geluid.
Een vriend uit Denemarken is blues gitarist en zanger.

Jij bent de man van de metingen, heb je wel verschil kunnen zien tussen de Sony en buis op de scope ?
Daar zal dan toch wat verschil te zien zijn.........
Als dit niet zo is kan zelfs deze theorie, tussen buis en transistor, de prullenbak in.

Ik heb kort een Mc gehad met 4 buizen in de voorversterker en solid state als eindversterking, ik kon in ieder geval geen verschil horen na de stap naar de 9000 die volledig solid state is.
Maar mijn oren zijn 60 jaar in gebruik, dat speelt ook mee dat ik sowieso kleine nuances niet zal horen.

Het brommen van de trafo wat ik met je besproken heb, hoorde ik wel  :wink:
Die werd vervangen door een nieuwe, bromde ook (heel licht)  :-o , versterker van 15.000 euro........

Omdat ik niet kon wennen aan dat ik teveel links zat, en ik voornamelijk de linker speakers hoorde, heb ik nu definitief afscheid van Stereo genomen.
Ook wilde mijn vrouw van die speaker zooi af, en bedrading door het hele huis, dus heb ik de sprong naar een soundbar gemaakt, maar wel de huidig "beste" op de markt gekocht.
Kon ook wel na de verkoop van de Mc en Davone speakers  :-)

En ik kan mijn oor op de Sennheiser leggen, hoor helemaal niets  :-D

SB_Marantz

#24
Nou, om even wat nuance aan te brengen ben ik zeker niet de man van de metingen.
Een muziekliefhebber pursang.
Metingen verrichten hoort bij het vak.

Uiteraard hebben we de Sony en de Marantz daaraan onderworpen.

Dat je de Mac van de hand gedaan hebt kan ik goed begrijpen.
Brommende trafo en VU meters die achterlijk reageren bij een nieuwe versterker zegt mij genoeg.
Je kunt natuurlijk pech hebben maar de kwaliteit van tegenwoordig is helaas niet meer wat het ooit was.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vinyl_Fuchs

#25
Citaat van: CBdicX op februari 11, 2021, 11:44:28
Jij bent de man van de metingen, heb je wel verschil kunnen zien tussen de Sony en buis op de scope ?
Daar zal dan toch wat verschil te zien zijn.........
Als dit niet zo is kan zelfs deze theorie, tussen buis en transistor, de prullenbak in.

Ik heb kort een Mc gehad met 4 buizen in de voorversterker en solid state als eindversterking, ik kon in ieder geval geen verschil horen na de stap naar de 9000 die volledig solid state is.
Maar mijn oren zijn 60 jaar in gebruik, dat speelt ook mee dat ik sowieso kleine nuances niet zal horen.

Het brommen van de trafo wat ik met je besproken heb, hoorde ik wel  :wink:
Die werd vervangen door een nieuwe, bromde ook (heel licht)  :-o , versterker van 15.000 euro........

Omdat ik niet kon wennen aan dat ik teveel links zat, en ik voornamelijk de linker speakers hoorde, heb ik nu definitief afscheid van Stereo genomen.
Ook wilde mijn vrouw van die speaker zooi af, en bedrading door het hele huis, dus heb ik de sprong naar een soundbar gemaakt, maar wel de huidig "beste" op de markt gekocht.
Kon ook wel na de verkoop van de Mc en Davone speakers  :-)

En ik kan mijn oor op de Sennheiser leggen, hoor helemaal niets  :-D
Dat is downgrading nonplus ultra.  :-D
Voordeel: heb je nog centjes over voor andere, leuke dingen. Serieus kan ik je nu niet meer nemen na je audio-avonturen, maar ik geloof je oprecht wel. Je hebt het in ieder geval geprobeerd (om ht en stereo te integreren tot 1 systeem: m.i. of/ of) en je hebt je rust gevonden. En dat is het belangrijkste. Vooral niet bij Bert gaan luisteren: die heeft het stereogebeuren op orde. Op een Audio Note set bij Stassen na de beste set die ik ooit gehoord heb.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

CBdicX

#26
Citaat van: Vinyl_Fuchs op februari 12, 2021, 02:32:35
Dat is downgrading nonplus ultra.  :-D
Voordeel: heb je nog centjes over voor andere, leuke dingen. Serieus kan ik je nu niet meer nemen na je audio-avonturen, maar ik geloof je oprecht wel. Je hebt het in ieder geval geprobeerd (om ht en stereo te integreren tot 1 systeem: m.i. of/ of) en je hebt je rust gevonden. En dat is het belangrijkste. Vooral niet bij Bert gaan luisteren: die heeft het stereogebeuren op orde. Op een Audio Note set bij Stassen na de beste set die ik ooit gehoord heb.

Ik denk dat ik juist heel serieus ben en mij niet laat leiden door ideeën van anderen en mijn eigen audio koers vaar en tijdens die tocht serieus alles probeer en test  :wink:
En ook door mijzelf niet in de maling te nemen hoorde ik dat er weinig tot geen verschil zit in dingen die door andere wel "waargenomen" worden.

En ik snap best dat ik na deze jaren niet als serieuze audiofiel gezien word (zeker op dit forum), ik heb tenslotte van budget tot serieus geld in huis gehad, en altijd weer op naar de volgende set.

Speakers erin, speakers eruit, 5.1 / 7.1 /7.2 / 9.2 / 9.2.2 / 9.2.4 / 9.2.6 en serieus Stereo, en alles vergezeld gaande met de nodige versterkers en receivers, dikke kabels, dunne kabels, zilver, koper, en andere exotische materialen.
(en dan laat ik de hoeveelheid subwoofers, merken/types, maar even buiten beschouwing)

Heb wel een berg aan praktische audio ervaring opgedaan, maar goed dat is wel mijn eigen ervaring, die kan uiteraard verschillen van wat andere meegemaakt hebben.

Ik was duidelijk naar iets op zoek, wat weet nog steeds niet, maar ik heb nu wel RUST gevonden met de Sennheiser Ambeo, en zit niet meer technisch te luisteren, en dat is na jaren de grootste winst voor mij   :-D

Ik zal wel proberen (beginnende) audio liefhebbers te behoeden om niet in dat moeras terecht te komen waar ik in zat met hulp en advies, of dit word aangenomen of niet............ :yes:

NB

#27
Er komt een onvoorstelbaar goed geluid uit die Ambeo.  :yes:
Kan mij best voorstellen dat je daar voor bent gegaan.
Is bepaald geen gewone soundbar.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Vinyl_Fuchs

Ik geef je groot gelijk om je niet door anderen leiden te laten en je hebt inderdaad veel uitgeprobeerd. Maar schijnbaar nooit het ware gehad/ gehoord dan wel geen concessies willen doen m.b.t. ht/ stereo.
Nogmaals ik scheid mijn ht van mijn stereo m.b.t. apparatuur. Waarbij stereo het belangrijkste is.

Nogmaals ik begrijp je volledig.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

SB_Marantz

Citaat van: CBdicX op februari 12, 2021, 08:31:41


Ik was duidelijk naar iets op zoek, wat weet nog steeds niet, maar ik heb nu wel RUST gevonden met de Sennheiser Ambeo, en zit niet meer technisch te luisteren, en dat is na jaren de grootste winst voor mij   :-D

Ik zal wel proberen (beginnende) audio liefhebbers te behoeden om niet in dat moeras terecht te komen waar ik in zat met hulp en advies, of dit word aangenomen of niet............ :yes:

En daar zit de crux.......de technisch luisteren fase.
Ik ben daar sinds het vergelijk tussen de Sony en de Marantz vanaf. (2012?)
Zou ik terug moeten zoeken op het forum
Één grote mindfuck is het.
Het tevreden zijn met iets is ook nog een factor evenals invloeden van en door derden.

Zoals ik al eerder zei: Als ik al wat anders zou kopen zijn het speakers en verders niets.
Versterkers genoeg aanwezig hier maar de kick is er wel vanaf door weer een andere oorzaak.
Mensen die mij goed kennen zullen dat zeker begrijpen.  :schater:

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM