Marantz PM8005 op Sonus Faber Amati.

Gestart door Samro, februari 09, 2021, 22:33:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Samro

Ik heb vandaag Sonus Faber Amati beluisterd bij een audiovriend. Dat klonk geweldig met een dure (...)versterker. :-o Nu gaan we morgen mijn Marantz PM8005 eens loslaten op de Sonus Faber Amati. Ben benieuwd hoeveel slechter dat klinkt..Afijn is wel weer spannend denk ik  :lol:

JohnWx

Citaat van: Samro op februari 09, 2021, 22:33:05
Ik heb vandaag Sonus Faber Amati beluisterd bij een audiovriend. Dat klonk geweldig met een dure (...)versterker. :-o Nu gaan we morgen mijn Marantz PM8005 eens loslaten op de Sonus Faber Amati. Ben benieuwd hoeveel slechter dat klinkt..Afijn is wel weer spannend denk ik  :lol:

Verschil zal alleen in je akoestiek liggen en omdat het een "dure" was dus beter zegt er iets achter in het hoofd

Je kan beter met je versterker naar je maat of moet ik het zo ook lezen  :roll:

Akoestiek en speaker is 97% nou dat vind ik al heeelllll mooi

Geniet ze
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

Citaat van: Samro op februari 09, 2021, 22:33:05
Ik heb vandaag Sonus Faber Amati beluisterd bij een audiovriend. Dat klonk geweldig met een dure (...)versterker. :-o Nu gaan we morgen mijn Marantz PM8005 eens loslaten op de Sonus Faber Amati. Ben benieuwd hoeveel slechter dat klinkt..Afijn is wel weer spannend denk ik  :lol:

Zou een goede test zijn als je 1 op 1 kunt schakelen tussen de versterkers, en beide natuurlijk op Direct !!
Denk dat het verschil verbluffend zal zijn, dus dat er amper of geen verschil te horen zal zijn........  :yes:

Samro

Nou ik hoor wel degelijk verschil in versterkers. Ook die maat van mij hoort verschillen. We hebben de SF Amati eerder al op de Mc intosh beluisterd en gisteren op zijn oude Leema Tucana. Ik kan je wel zeggen dat we het er beiden over eens waren dat de Tucana  gedetaileerder klonk en wat voller dan de veel duurdere Mc intosh. Ik denk ook dat de match gewoon beter is. Maar wel genoten natuurlijk. De test met  de Marantz gaat voorlopig niet door. Ik ben toch wel van plan om een Tucana te kopen. Maar het versturen van zoiets kwetsbaars vind ik wel doodeng als ik zie hoe bezorgers met de paketten omgaan. Dat is dus weer lastig.

Dennis E36

#4
Citaat van: CBdicX op februari 10, 2021, 14:36:34
Zou een goede test zijn als je 1 op 1 kunt schakelen tussen de versterkers, en beide natuurlijk op Direct !!
Denk dat het verschil verbluffend zal zijn, dus dat er amper of geen verschil te horen zal zijn........  :yes:

Ik vind dit altijd wel wat verbluffende reacties :yes:
Dus een PM8005 vs een PM10 is 0 verschil?

Verdient wel wat nuance toch zo'n uitspraak?  :-o

Ik ben wel van mening dat je de prijsverschillen tov "geluidswinsten" niet kan relativeren.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

JohnWx

Citaat van: Dennis E36 op februari 10, 2021, 16:14:38
Ik vind dit altijd wel wat verbluffende reacties :yes:
Dus een PM8005 vs een PM10 is 0 verschil?

Verdient wel wat nuance toch zo'n uitspraak?  :-o

Ik ben wel van mening dat je de prijsverschillen tov "geluidswinsten" niet kan relativeren.

Zoek hier op de site een Sony versterker van nieuw 200 euro tot en met hele dure versterkers werd er niet uitgehaald wat wat was

Anders even contact met SB Marantz contact opnemen die kan het in duidelijke taal verklaren

Bij duurdere spelen meer dingen mee dan eventuele verschillen

Had ooit een Accuphase en een Rotel RA 935 bx op een SONY ES SS-F7es made bij Canton geen verschil 2 x 50 W Rotel versus 2 x150 W Accuphase
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

#6
Citaat van: Dennis E36 op februari 10, 2021, 16:14:38
Ik vind dit altijd wel wat verbluffende reacties :yes:
Dus een PM8005 vs een PM10 is 0 verschil?

Verdient wel wat nuance toch zo'n uitspraak?  :-o

Ik ben wel van mening dat je de prijsverschillen tov "geluidswinsten" niet kan relativeren.

Al jaren zijn er mogelijkheden om behoorlijk wat geld te verdienen als je het verschil tussen 2 versterkers kunt waarnemen.
De meest recente test is de Richard Clark $10,000 Amplifier Challenge, die dus $10,000 oplevert als je slaagt, maar nee, is tot heden nooit uitgekeerd.
Verder terug liep er zelfs een versterker "challenge" waar maar liefst $1 miljoen werd klaar gezet voor degene die zijn eigen versterker er blind uit kon halen, maar ook hier is nooit iemand geslaagd, en uiteraard wel vaak geprobeerd.

Verschil in speakers is uiteraard zonder enige discussie, die bepalen voor een groot deel wat iemand hoort en hoe dit klinkt, een andere grote factor is de ruimte (kamer) zelf.

Maar goed, deze discussie is al jaren gaande, en hoe er ook bewezen word dat verschil tussen versterkers, kabels, stekkerdozen, voedingskabels, meer Watts, en andere audio rommel onzin is, het kamp die wel "verschil" hoort, blijft bestaan, net zoals er nog steeds lieden zijn die denken dat de maanlandingen uit de jaren 60-70 nep zijn, en dat de aarde toch echt plat is.  :wink:

De audio industrie houd deze gedachte uiteraard zelf ook in leven, want ieder jaar weer een nog betere versterker, nog betere speakerskabels, weer verbeteringen kunnen aan brengen (was de vorige versie zo slecht dan ??) en zo gaat het maar door, de Mythe in leven houden...........


CBdicX

#7
Citaat van: Samro op februari 10, 2021, 14:57:39
Nou ik hoor wel degelijk verschil in versterkers. Ook die maat van mij hoort verschillen. We hebben de SF Amati eerder al op de Mc intosh beluisterd en gisteren op zijn oude Leema Tucana. Ik kan je wel zeggen dat we het er beiden over eens waren dat de Tucana  gedetaileerder klonk en wat voller dan de veel duurdere Mc intosh. Ik denk ook dat de match gewoon beter is. Maar wel genoten natuurlijk. De test met  de Marantz gaat voorlopig niet door. Ik ben toch wel van plan om een Tucana te kopen. Maar het versturen van zoiets kwetsbaars vind ik wel doodeng als ik zie hoe bezorgers met de paketten omgaan. Dat is dus weer lastig.

Al jaren zijn er mogelijkheden om behoorlijk wat geld te verdienen als je het verschil tussen 2 versterkers kunt waarnemen.
De meest recente test is de Richard Clark $10,000 Amplifier Challenge, die dus $10,000 oplevert als je slaagt, maar nee, is tot heden nooit uitgekeerd.
Verder terug liep er zelfs een versterker "challenge" waar maar liefst $1 miljoen werd klaar gezet voor degene die zijn eigen versterker er blind uit kon halen, maar ook hier is nooit iemand geslaagd, en uiteraard wel vaak geprobeerd.

Verschil in speakers is uiteraard zonder enige discussie, die bepalen voor een groot deel wat iemand hoort en hoe dit klinkt, een andere grote factor is de ruimte (kamer) zelf.

Maar goed, deze discussie is al jaren gaande, en hoe er ook bewezen word dat verschil tussen versterkers, kabels, stekkerdozen, voedingskabels, meer Watts, en andere audio rommel onzin is.
Een versterker heeft een match met een speaker is ook wel iets van  :-o, een versterker versterkt, klaar, en welke dat dan is op welke speakers dan ook.

Het kamp die wel "verschil" hoort, blijft bestaan, net zoals er nog steeds lieden zijn die denken dat de maanlandingen uit de jaren 60-70 nep zijn, en dat de aarde toch echt plat is...........  :wink:

De audio industrie houd deze gedachte uiteraard zelf ook in leven, want ieder jaar weer een nog betere versterker, nog betere speakerskabels, weer verbeteringen kunnen aan brengen (was de vorige versie zo slecht dan ??) en zo gaat het maar door, de Mythe in leven houden...........

Veel plezier met de Tucana, want daar gaat het om, en dat luistert het pretigste !!

Dennis E36

Er is nog wel een verschil tussen je eigen versterker er blind uithalen en verschil tussen versterkers toch?
Sowieso in een vreemde/andere ruimte is het nagenoeg onmogelijk.

Met andere woorden:

https://www.allekabels.nl/versterker/7341/1219568/mini-versterker.html?gclid=EAIaIQobChMI95aR_6_g7gIVlpCyCh3_0gByEAQYASABEgIsRPD_BwE

of mijn eigen versterker zou geen verschil maken?

Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

SB_Marantz

Citaat van: Dennis E36 op februari 10, 2021, 16:14:38
Ik vind dit altijd wel wat verbluffende reacties :yes:
Dus een PM8005 vs een PM10 is 0 verschil?

Verdient wel wat nuance toch zo'n uitspraak?  :-o

Ik ben wel van mening dat je de prijsverschillen tov "geluidswinsten" niet kan relativeren.

Tja een mening hebben mag altijd natuurlijk.

Iets onderbouwen en het bij de feiten houden is een compleet ander verhaal.

Ik ben het absoluut eens met de klank van een luidspreker die iemand wel of niet mooi vindt.
Tevens met de kwaliteit van de opname.
Ook zeker met elementen onder onze platenspelers.

Over dit onderwerp, versterkers dus, is al jaren lang een soort van vete aan de gang en mensen hebben daar een uitgesproken mening over of ze nu over de benodigde kennis bezitten of niet.

Er valt meer dan genoeg te lezen over dit specifieke onderwerp, zowel hier als ook op het hififorum waar deze testen zijn uitgevoerd waaronder ook bij mij thuis waarbij ik flink op mijn plaat ging met mijn echte Marantz buizen set tegen het prul Sony versterkertje.

Je kunt geen objectief oordeel vellen wanneer je de ene versterker een tijdje laat spelen en dan de andere aansluit.
De variabelen zijn: tijd, ons geheugen qua geluid (Luttele seconden) output verschil , eventuele afwijkingen in kanaal balans. Noem maar op.

Tevens denken mensen dat er in een duurdere versterker ook betere componenten zitten waardoor het beter zou klinken.

Ook verkeren mensen maar al te vaak in de technisch luisteren fase waarin ik zelf ook gezeten heb.
Dus alleen maar luisteren hoe het klinkt.

De correcte vergelijking welke voor mij compleet overbodig is geworden is de boel ijken op output , kanaalbalans en het direct kunnen schakelen zodat er geen tiid en bovenstaande verschillen zijn.

Laatst een PM-4001 op bezoek gehad samen met een PM -94 . (beide gerepareerd)
Als ik zou willen hou ik je per direct voor de gek.  8-)

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

#10
Citaat van: Dennis E36 op februari 10, 2021, 23:42:05
Er is nog wel een verschil tussen je eigen versterker er blind uithalen en verschil tussen versterkers toch?
Sowieso in een vreemde/andere ruimte is het nagenoeg onmogelijk.

Met andere woorden:

https://www.allekabels.nl/versterker/7341/1219568/mini-versterker.html?gclid=EAIaIQobChMI95aR_6_g7gIVlpCyCh3_0gByEAQYASABEgIsRPD_BwE

of mijn eigen versterker zou geen verschil maken?

Zeker wel, deze mini versterker zal brommen (je zal de trafo horen in de kast) en de ruisvloer zal op een lager volume nivo liggen, en natuurlijk gewoon goedkoop in elkaar geknutseld, plastic koppen, dunne blikkenkast.
Speel je op een medium nivo, en het brommen even buiten beschouwing laat, zal je geen verschil waarnemen, ze versterken, meer niet.

Ik heb daadwerkelijk een Denon PMA520 naast een Marantz Ruby laten spelen (de Denon heb ik als reserve staan, die gaat nooit weg) dus een verschil van 180 euro tegen 3000 euro, GEEN verschil, op rugpijn na dan wat ik van de Ruby kreeg  :-D
De Ruby was wel prachtig om te zien, maar beter klinken, nee.

Dennis E36

Citaat van: SB_Marantz op februari 10, 2021, 23:44:08
Tja een mening hebben mag altijd natuurlijk.

Iets onderbouwen en het bij de feiten houden is een compleet ander verhaal.

Ik ben het absoluut eens met de klank van een luidspreker die iemand wel of niet mooi vindt.
Tevens met de kwaliteit van de opname.
Ook zeker met elementen onder onze platenspelers.

Over dit onderwerp, versterkers dus, is al jaren lang een soort van vete aan de gang en mensen hebben daar een uitgesproken mening over of ze nu over de benodigde kennis bezitten of niet.

Er valt meer dan genoeg te lezen over dit specifieke onderwerp, zowel hier als ook op het hififorum waar deze testen zijn uitgevoerd waaronder ook bij mij thuis waarbij ik flink op mijn plaat ging met mijn echte Marantz buizen set tegen het prul Sony versterkertje.

Je kunt geen objectief oordeel vellen wanneer je de ene versterker een tijdje laat spelen en dan de andere aansluit.
De variabelen zijn: tijd, ons geheugen qua geluid (Luttele seconden) output verschil , eventuele afwijkingen in kanaal balans. Noem maar op.

Tevens denken mensen dat er in een duurdere versterker ook betere componenten zitten waardoor het beter zou klinken.

Ook verkeren mensen maar al te vaak in de technisch luisteren fase waarin ik zelf ook gezeten heb.
Dus alleen maar luisteren hoe het klinkt.

De correcte vergelijking welke voor mij compleet overbodig is geworden is de boel ijken op output , kanaalbalans en het direct kunnen schakelen zodat er geen tiid en bovenstaande verschillen zijn.

Laatst een PM-4001 op bezoek gehad samen met een PM -94 . (beide gerepareerd)
Als ik zou willen hou ik je per direct voor de gek.  8-)

Dank voor je reply!

Ik zeg ook nergens dat ik er verstand van heb overigens, maar ik denk dat er een interpretatieverschil zit in "klank" ofzo.
In 2009 ongeveer had een ik PM7001 KI en later kocht ik de PM14mk2 KI.
Waarom was de klank uit de luidsprekers dan een stuk scherper dan met de 14? Tevens kon ik met de 14 harder spelen, zonder daar last van te krijgen. Is dat dan sec tussen de oren geweest?
Als je luidsprekers hebt die een grillig impendantieverrloop hebben dan gaat de ene versterker toch eerder over zijn nek dan een andere?
Op laag of medium geluidssterkte zal het best we meevallen, maar als je luid wil spelen kom je met een PM4001 toch lang niet op het niveau van een PM10?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

CBdicX

Ondanks dat dit uit loopt in een oude audio discussie moet iedereen doen wat hij wil.
Denk je verschil te horen, prima, geef een berg geld uit en je bent gelukkig, daar gaat het om.

Ik heb 2 maanden geleden een McIntosh MA9000 verkocht aan iemand die de MA8900 had.
En waarom kocht hij de MA9000, omdat deze 50 Watt per kanaal meer had, 250 versus 300 watt........
Prima voor mij, maar slaat nergens op.

Ik had teveel problemen met ARC via de MA9000, wat totaal niet werkte, echt een slechte combi met mijn Sony Oled TV  :-(
Ook meteen mijn Davone Solo speakers eruit en nu al weken zeer gelukkig met de Sennheiser Ambeo soundbar.
En dit na jaren van zeer kostbare stereo amps en prijzige receivers met zelfs 15 speakers in huis  :-o

En mijn vrouw ook blij  :-D  :-D

TurboMarco

Het hoorbare verschil is zoals ik het ervaren heb verdwenen zolang je de versterkers binnen hun werkgebied laat spelen, maar wanneer je op een hoog volume gaat draaien dan gaat de meer potente versterker er met de winst (minder vervorming) vandoor.

Wanneer je niet met regelmaat op oorlogssterkte speelt zijn er nog genoeg criteria om voor jou een versterker te kiezen. Ik denk aan de aansluitmogelijkheden bijvoorbeeld, zo prefereer ik een L/R pre-out om met extra eindversterkers aan de gang te kunnen gaan. Tja wanneer die eindversterkers ook nog eens voorzien zijn van fase/gain/en boost functies dan ben ik helemaal blij.


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Citaat van: CBdicX op februari 11, 2021, 08:33:19
Ondanks dat dit uit loopt in een oude audio discussie moet iedereen doen wat hij wil.
Denk je verschil te horen, prima, geef een berg geld uit en je bent gelukkig, daar gaat het om.

Ik heb 2 maanden geleden een McIntosh MA9000 verkocht aan iemand die de MA8900 had.
En waarom kocht hij de MA9000, omdat deze 50 Watt per kanaal meer had, 250 versus 300 watt........
Prima voor mij, maar slaat nergens op.

Ik had teveel problemen met ARC via de MA9000, wat totaal niet werkte, echt een slechte combi met mijn Sony Oled TV  :-(
Ook meteen mijn Davone Solo speakers eruit en nu al weken zeer gelukkig met de Sennheiser Ambeo soundbar.
En dit na jaren van zeer kostbare stereo amps en prijzige receivers met zelfs 15 speakers in huis  :-o

En mijn vrouw ook blij  :-D  :-D

De Mac verkocht?
Ach wattage, oftewel maximaal uitgangsvermogen below clipping point is zo overrated.....wat gebruik je in de praktijk?

En inderdaad verzanden we voor de zoveelste keer in een hele oude discussie.

Uiteraard worden of werden er allerlei ''nieuwe'' schakelingen verzonnen/ontworpen puur om de centen.
Dat was in de buizen era al zo...... :schater:

Allerlei BS schakelingen zijn de revue gepasseerd: Extreme stijgsnelheden, slew rate , DF, weinig of veel negative feedback of zelfs geen.

Sommigen werden daardoor zo instabiel dat ze letterlijk in vlammen opgingen.
Phase Linear is daar een mooi voorbeeld van......een model kreeg de bijnaam flame linear.

Ik heb hier ooit een buizenversterker gehad waarbij je de NFB loop kon uitschakelen.
Geen enkel verschil te bespeuren en ook niet te meten wat veel dieper gaat dan ons gehoor.

Laat ik het heel simplistisch houden: Wanneer je echt verschil hoort is dat direct zichtbaar op de scope met een squarewave en is er een versterker simpelweg niet in orde of een waardeloos ontwerp zoals b.v. de eerste T-amp.

Powercables, speakersnoertjes etc doen helemaal niets.
Of je moet er net zoals een bepaalde fabrikant flikt er een kastje met een weerstand en een condensator en of spoel tussen frotten.
Dus het signaal opzettelijk beinvloeden!
Zilver , koper en nikkel doet dat niet!

Gewoon logisch nadenken: koper in de muur naar de wcd, netsnoer ( welke dan ook) , versterker bekabeling, PCB traces in micron, componenten met leads van welk materiaal? speakerdraad, speakerdraad in de speaker, materiaal van de voicecoil, x-over filter ......oops!


Tot zover de feiten..... en verder moet een ieder zelf weten wat te kopen en uit te geven.

Ik weet wel wat ik persoonlijk zou kopen als ik dat al zou doen, en dat zijn andere luidsprekers!






Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM