Marantz NR1200 HDMI audio uit?

Gestart door BlueSound, januari 24, 2021, 15:59:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BlueSound

Ik heb een Marantz NR1200 gekocht en ben bezig deze te installeren, maar loop tegen het volgende aan:

Ik wil graag alle muziek via de luidsprekers horen en mijn TV via de TV speakers. Nu heb ik mijn KPN kastje via HDMI op de NR1200 aangesloten en de NR1200 HDMI out op de TV. Via de NR1200 instellingen heb ik  HDMI audio uit op "TV" gezet en HDMI doorgeven heb ik op "Aan" gezet. Als ik nu alles aan zet heb ik inderdaad TV met geluid via de TV speakers. Vervolgens zet ik alles uit en open mijn HEOS app en zet bv iets via Tidal op, hoor ik niets....Als ik mijn TV aanzet hoor ik de muziek over de TV speakers....

Mis ik iets, of is het alleen mogelijk op alles op TV speakers te zetten of alles op de luidsprekers?

CBdicX

Citaat van: BlueSound op januari 24, 2021, 15:59:46
Ik heb een Marantz NR1200 gekocht en ben bezig deze te installeren, maar loop tegen het volgende aan:

Ik wil graag alle muziek via de luidsprekers horen en mijn TV via de TV speakers. Nu heb ik mijn KPN kastje via HDMI op de NR1200 aangesloten en de NR1200 HDMI out op de TV. Via de NR1200 instellingen heb ik  HDMI audio uit op "TV" gezet en HDMI doorgeven heb ik op "Aan" gezet. Als ik nu alles aan zet heb ik inderdaad TV met geluid via de TV speakers. Vervolgens zet ik alles uit en open mijn HEOS app en zet bv iets via Tidal op, hoor ik niets....Als ik mijn TV aanzet hoor ik de muziek over de TV speakers....

Mis ik iets, of is het alleen mogelijk op alles op TV speakers te zetten of alles op de luidsprekers?

Volgens mij dien je alles in te stellen op HDMI ARC.
Als dat goed werkt kan je in het TV menu schakelen tussen "audio systeem" (ARC) en TV speakers als je TV wilt kijken.
Ga je muziek luisteren klik je audio systeem weer aan en schakelt de TV ARC weer aan, dus de externe speakers via de receiver.

BlueSound

Bedankt voor je reactie! Dat zou echter betekenen dat ik elke keer als ik TV wil kijken of audio wil luisteren in een menu mijn input moet veranderen...Dat vind ik (en mijn vrouw al helemaal ) erg omslagtig.

Anyways, ik heb nu mijn Harmony One afstandsbediener ingesteld dat bij TV kijken alleen mijn KPN kastje en TV aangaat en de NR1200 blijft uit. Op deze manier geeft de NR1200 wel het HDMI signaal door maar komt het geluid via mijn TV.

CBdicX

Citaat van: BlueSound op januari 31, 2021, 11:32:12
Bedankt voor je reactie! Dat zou echter betekenen dat ik elke keer als ik TV wil kijken of audio wil luisteren in een menu mijn input moet veranderen...Dat vind ik (en mijn vrouw al helemaal ) erg omslagtig.

Anyways, ik heb nu mijn Harmony One afstandsbediener ingesteld dat bij TV kijken alleen mijn KPN kastje en TV aangaat en de NR1200 blijft uit. Op deze manier geeft de NR1200 wel het HDMI signaal door maar komt het geluid via mijn TV.

En waarom wil je de 1200 voor het geluid niet gebruiken bij TV kijken ?

BlueSound

Voor een film of serie oid zet ik graag de nr1200 aan, maar ik vind het voor actualiteiten/praat programma's prettiger als het geluid wat meer van voren, zeg maar de spreker komt. Ook als de kids soms naar die hysterische  violent1 programma's kijken hoef ik daar niet het volledige spectrum van mijn speakers van te ervaren...

CBdicX

Citaat van: BlueSound op januari 31, 2021, 11:47:33
Voor een film of serie oid zet ik graag de nr1200 aan, maar ik vind het voor actualiteiten/praat programma's prettiger als het geluid wat meer van voren, zeg maar de spreker komt. Ook als de kids soms naar die hysterische  violent1 programma's kijken hoef ik daar niet het volledige spectrum van mijn speakers van te ervaren...

Ok, dan ga ik ervan uit dat je geen center speaker gebruikt ?

BlueSound

Nee inderdaad, en de nr1200 is ook een stereo receiver dus geen center speaker mogelijk.

CBdicX

#7
Citaat van: BlueSound op januari 31, 2021, 12:25:40
Nee inderdaad, en de nr1200 is ook een stereo receiver dus geen center speaker mogelijk.

Toch ook een probleem waar ik tegenaan liep met stereo, als je niet in het midden zit of kan zitten, zit je altijd naar 1  speaker te luisteren of zeker bij spraak dat het naar 1 kant "hangt" :-(
Zou dan toch een 3.1 opstelling prefereren als je niet je hele kamer vol met speakers wil zetten.
Vind ook de TV speaker als "midden kanaal" gebruiken, zo zo, het is het net niet.
Zou een wereld open gaan als je een goede center kan neerzetten, en dan meteen upgraden naar een 5-7.1 receiver  en die als 3.1 inzetten :wink:

Maar goed, dan gaan er ook weer andere dingen mee spelen, alles groter en meer, vind de partner vaak weer  puke

Misschien vloeken in de kerk, maar een goede soundbar ?
"best of both worlds", praten lekker uit het midden, prima in films, geen huis vol speakers.