PM10, SA10 & HD-CD1

Gestart door xander32, mei 04, 2016, 20:35:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Ik denk dat er zo langzamerhand niets meer echt te "verbeteren" valt aan een versterker.
Wat er nu te koop is kan voldoen aan de wensen van een ieder, voor de een is dan een versterker van 500 euro voldoende, de ander wil daar 5000 aan uit geven.
Maar echt vernieuwend, nee, die periode ligt achter ons, zelfde geld voor speakers, ook hier is alles te koop voor wat je budget kan hebben.

CBdicX

#271
Citaat van: Crooijmaster op november 18, 2016, 22:54:47
ik deel je mening niet. Alles wat brits is schrijven ze omhoog.
Heb op basis van een award van hen een audiolabs m-dac gekocht.  frusty doe. het. niet.

on-topic:
pm10 heb ik gehoord over een setje dure duitse speakers op de iEar audioshow 2 weken geleden (zondag)
ik ben op die dag 2 keer in ongeloof weggelopen dat Marantz een dergelijke demo durft te geven, zo slecht.
3e poging was een stuk beter maar zat toen op de eerste rij. Al met al klonk het toen wel heel correct maar ook weer dat plastic klasse D geluid. De demo heeft me met gemengde gevoelens achtergelaten maar heeft me grotendeels overtuigd dat de PM10 geen EUR8000,- geluid geeft.

De demo van McIntosh + B&W diamonds naast Marantz maakte absoluut gehakt van de Marantz demo.
Focal was ook aanwezig en was een goede tweede. Allebei een heel ander prijskaartje, dat wel.
Persoonlijk vond ik de (naar mijn eigen verbazing) de NAD demo op Dali speakers mij veel meer aanspreken. 
Creek Audio op een setje Tannoy XBTF's was prijs/prestatie voor mij de absolute winnaar van de show, met de aantekening dat er heel 'makkelijke' muziek over werd gespeeld. Nader beluisteren zou zeker interessant zijn.

Al met al was de PM10 en vooral de SA10 (DAC) waar ik voor naar de show kwam. Die SA10 heb ik nog geen idee van eigenlijk daarvoor klonk de demo te mottig en dat is eeuwig zonde. Om die te beoordelen had deze eigenlijk aan de McIntosh of Focal setup moeten hangen.

Tja, maar ook hier is het een vergelijk met andere speakers, als er een eerlijke test neer gezet word zou dit moeten zijn met verschillende versterkers, maar dan allemaal in dezelfde type ruimte, met dezelfde speakers op dezelfde afstand en ruimte vulling.
Enige wat redelijk zou werken is al die versterkers in dezelfde ruimte, op dezelfde speakers, en dan schakelen.

"Vroeger" bij RAF in de Rijnstraat ging je de luisterruimte in, je selecteerde een versterker, je ging zitten op 1 luisterplek en je kon via een toetsenbord schakelen tussen de speakers.
De deur werd zelfs vergrendeld als je serieus wilde kopen zodat niemand in de ruimte kon komen als de luister sessie bezig was.
Dit kon je ook doen voor versterkers over een set speakers, of met je eigen speakers.
Denk dat dit je enige goede manier is, buiten je eigen woonkamer, want dat speelt ook nog eens mee.
(sterk punt van Teufel om het 8 weken thuis te kunnen testen !)

95% van de huidige audio kopers loopt op een hectische Zaterdag naar de Mediamarkt waar een set staat te draaien met een stampende subwoofer, in een ruimte ter grote van een kerk, gillende kinderen om je heen,
een zeurende vrouw, koop nou, we moeten ook nog naar mijn moeder,
en dan een surround set uit kiezen van 299,00 inclusief receiver, inclusief 50 meter van die pis dunne speakerdraad.
En die andere 5% zit elkaar hier, en op andere audio forums het leven zuur te maken, vraag mij echt af wie er verstandiger is  :-D

CBdicX

#272
Nog maar even watertanden.........

En die Ultrasound Otello past in ieder geval lekker onder de Kerstboom, en dan de Pivetta Opera One, dan wil je en moet je nog 6 maanden wachten......  :-D

https://www.hifi.nl/artikel/25052/De-10-duurste-en-meest-speciale-versterkers-ter-wereld.html

xander32

... hebben we het hier dan over de uitvoerende, de auteur welke je niet serieus neemt, of draait het hier veel meer om de vorm, zijnde een blad/bladen welke volgens jou klaarblijkelijk meer als doel hebben de lezer te informeren over nieuwe componenten, ter vermaak van de lezer en als podium voor producenten, dan het weergeven van een objectieve review, gestaaft met reproduceerbare testen?

En zijn buiten de hobbymatige schrijver, voorts alle auteurs geen "broodschrijvers" ; die schrijven t.b.v. inkomsten :roll:


Zelf koop ik met enige regelmaat een deutsch blad (Stereo dan wel Audio) en deze brengt mij steevast het nodige leesplezier en meer; ik lees er over nieuwe componenten van bekende en meer onbekende producenten, welke met elkander worden vergeleken op verschillende onderdelen. De uitkomsten worden zowel in woorden als in cijfers gevat, in voor mij duidelijke overzichten. De woorden en wellicht de cijfers zullen gekleurd zijn, maar doordat de onderdelen waarop getest wordt en de vorm steeds het zelfde zijn, geven deze mij toch enig inzicht in het presteren van een component (t.o.v. een andere component)  :yes:.

Citaat van: joep op november 18, 2016, 11:57:18
Ik denk dat de Nederlandse bladen wel een mooi voorbeeld zijn. Als ik het goed heb schrijft F. daar ook voor. Dingen die hij wil promoten omdat hij een band heeft met de importeur of hij zelf een merk in Nederland probeert binnen te krijgen. Maar normaal krijgt zo iemand gewoon een bedrag per geschreven woord of per pagina. Zeker in deze bladen gebeurt dat in nauwe samenwerking met de importeur. De foto's komen digitaal van de importeur en zijn al eerder in Japan of zo gemaakt. Dezelfde foto's komen uit een de folder o.i.d. Het blad moet er dan alleen nog maar wat Nedelandse tekst omheen schrijven. Een "redactioneel stukje" zoals dat heet plaatst het blad vaak als de importeur van dat product er iets tegenoverstelt zoals het plaatsen van een dure advertentie.
Je zult begrijpen dat er natuurlijk geen negatief woord in dat stuk zal voorkomen. Ieder product schrijven ze de hemel in. Tegenwoordig krijgen bladen veel kritiek op dat broodschrijven zeker als je foto's en tekst zo overnemen van de importeur. Ze hebben er dan ook allerlei nieuwe woorden voor uitgevonden om boven het artikel te zetten. Advertentie is een beetje te duidelijk dus schrijft men "van onze sponsors" of "informatie van de importeur". Mensen kunnen dan direct zien dat ze naar een advertentie zitten te kijken i.p.v. een testbericht. Maar dit komt helaas nog maar zelden voor.
Zelf schreef ik ook persberichten welke dan vaak één op één werden overgenomen. Goedkope bladvulling voor de uitgever en gratis reclame voor de producent. Niet dat ik het product zelf ooit gezien had.

RHK

Citaat van: CBdicX op november 19, 2016, 07:35:33
Tja, maar ook hier is het een vergelijk met andere speakers, als er een eerlijke test neer gezet word zou dit moeten zijn met verschillende versterkers, maar dan allemaal in dezelfde type ruimte, met dezelfde speakers op dezelfde afstand en ruimte vulling.
Enige wat redelijk zou werken is al die versterkers in dezelfde ruimte, op dezelfde speakers, en dan schakelen.

"Vroeger" bij RAF in de Rijnstraat ging je de luisterruimte in, je selecteerde een versterker, je ging zitten op 1 luisterplek en je kon via een toetsenbord schakelen tussen de speakers.
De deur werd zelfs vergrendeld als je serieus wilde kopen zodat niemand in de ruimte kon komen als de luister sessie bezig was.
Dit kon je ook doen voor versterkers over een set speakers, of met je eigen speakers.
Denk dat dit je enige goede manier is, buiten je eigen woonkamer, want dat speelt ook nog eens mee.
(sterk punt van Teufel om het 8 weken thuis te kunnen testen !)

95% van de huidige audio kopers loopt op een hectische Zaterdag naar de Mediamarkt waar een set staat te draaien met een stampende subwoofer, in een ruimte ter grote van een kerk, gillende kinderen om je heen,
een zeurende vrouw, koop nou, we moeten ook nog naar mijn moeder,
en dan een surround set uit kiezen van 299,00 inclusief receiver, inclusief 50 meter van die pis dunne speakerdraad.
En die andere 5% zit elkaar hier, en op andere audio forums het leven zuur te maken, vraag mij echt af wie er verstandiger is  :-D

Haha, leuk geschreven. Toch heb ik onlangs samen met mn zoon een Bose Soundlink 300 (soundbar plus subwoofer) bij de Mediamarkt gekocht met 14 dagen retourgarantie. Die had ik met een maat even beluisterd in een andere vestiging Mediamarkt. Klinkt toch evengoed zelfs daar best goed.  Hij is er erg blij mee en speelt er muziek mee af en kijkt er films mee, ook thuis prima geluid. Hij koopt binnenkort de 2 draadloze surroundspeakers er nog bij. Voor een niet te groot budget toch een groots geluid.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

xander32

Wij hier allen, die 5%, zijn gewoon rete verwend  :yes:.
En de ontwikkeling staat niet stil: zo'n soundbar met sub kan zeer zeker een heel behoorlijk geluid opleveren.

Citaat van: RHK op november 19, 2016, 09:27:03
Haha, leuk geschreven. Toch heb ik onlangs samen met mn zoon een Bose Soundlink 300 (soundbar plus subwoofer) bij de Mediamarkt gekocht met 14 dagen retourgarantie. Die had ik met een maat even beluisterd in een andere vestiging Mediamarkt. Klinkt toch evengoed zelfs daar best goed.  Hij is er erg blij mee en speelt er muziek mee af en kijkt er films mee, ook thuis prima geluid. Hij koopt binnenkort de 2 draadloze surroundspeakers er nog bij. Voor een niet te groot budget toch een groots geluid.

Rob46

Citaat van: joep op november 18, 2016, 22:43:03
Zelf luisteren en kopen wat je zelf vind dat lekker klinkt.

Uit het boek der wijsheden van Joep.

:gp:

arjan1312

Citaat van: CBdicX op november 19, 2016, 07:17:50
Ik denk dat er zo langzamerhand niets meer echt te "verbeteren" valt aan een versterker.
Wat er nu te koop is kan voldoen aan de wensen van een ieder, voor de een is dan een versterker van 500 euro voldoende, de ander wil daar 5000 aan uit geven.
Maar echt vernieuwend, nee, die periode ligt achter ons, zelfde geld voor speakers, ook hier is alles te koop voor wat je budget kan hebben.

Ben ik niet (helemaal) met je eens. Op dit moment worden er  meerdere versterkers uitgebracht die je modulair kan opbouwen. Accuphase al wat langer, waar je bijvoorbeeld een DAC kan inbouwen. Bij Krell heb je de Vanguard die je  kan ombouwen tot een Krell Digital Vanguard. Dan heb je ook een DAC en een streamingmodule in dezelfde behuizing!

De mogelijkheid om dit ook nog ná je eerdere aankoop van een "standaard" versterker te kunnen is natuurlijk prachtig en is praktisch als je niet de eerste eigenaar bent die er níét voor heeft gekozen direct tot aanschaf van de module(s) over te gaan (uit oogpunt van financiën of interesse).

Arjan


PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac

WimPeu

Citaat van: arjan1312 op november 19, 2016, 15:00:53
Ben ik niet (helemaal) met je eens. Op dit moment worden er  meerdere versterkers uitgebracht die je modulair kan opbouwen. Accuphase al wat langer, waar je bijvoorbeeld een DAC kan inbouwen. Bij Krell heb je de Vanguard die je  kan ombouwen tot een Krell Digital Vanguard. Dan heb je ook een DAC en een streamingmodule in dezelfde behuizing!

De mogelijkheid om dit ook nog ná je eerdere aankoop van een "standaard" versterker te kunnen is natuurlijk prachtig en is praktisch als je niet de eerste eigenaar bent die er níét voor heeft gekozen direct tot aanschaf van de module(s) over te gaan (uit oogpunt van financiën of interesse).

Arjan

Meridian doet dit al jaren. Mijn 10 jaar oude 861 surround pre is bv dmv een PC kaart (ID40 genaamd) nu een high end streamer. XLR en/of digitale inputs toevoegen? Kaart erbij kopen en klaar. Alle mainstream merken (ook Marantz) willen gewoon dat je elke twee jaar naar je dealer gaat en een nieuw product koopt. Ieder jaar een nieuwe versterker ed is gewoon geldklopperij imho. De ontwikkelingen gaan op dat gebied helemaal niet snel of staan gewoon stil. Zet een goede versterker van 20 jaar naast een nieuwe PM11 en doe blind een vergelijk. Geloof nooit dat er veel mensen zijn die elke keer de nieuwe als beter gaan opmerken.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

joep





Kijk maar eens naar de Mark Levinson 585 Wim.
Ook een bouwdoos, maar dan wel een hele mooie en hele dure.

xander32

Het oogt meer als een alles-in-één dan een modulair systeem ...

Citaat van: joep op november 19, 2016, 16:28:50




Kijk maar eens naar de Mark Levinson 585 Wim.
Ook een bouwdoos, maar dan wel een hele mooie en hele dure.


WimPeu

Het idee is goed maar niet zoals bij Meridian. Dit is een blok maar bij Meridian vervang je onderdeel voor onderdeel. Weet niet wat de ML kost maar een 861 begint ook kaal vanaf de €20.000,-  Blijf het jammer vinden dat echte modulaire opbouw nog zo'n zeldzaamheid in de hifi wereld is. Zal ongetwijfeld met commercie te maken hebben. In de PC wereld vinden we het heel normaal .
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

joep

De ML kost normaal €14900,00 nu met €3000,00 inruil voor om het even welke oude versterker.

WimPeu

Citaat van: joep op november 19, 2016, 16:59:31
De ML kost normaal €14900,00 nu met €3000,00 inruil voor om het even welke oude versterker.

Ahh, instap spul tov de 861.  :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES