Crossover instellen (en subwoofer te luid)

Gestart door Yeshua, juni 25, 2022, 17:00:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yeshua

Hallo, ik zoek wat hulp voor mijn instellingen, meer bepaald crossover en subwoofer.


Marantz SR5011

Front: B&W 684 S2
Center: B&W HTM62 S2
Surround/Rear: B&W 686 S2
Sub: B&W ASW608

Met behulp van Audyssey heb ik een en ander ingesteld, maar de subwoofer* was sowieso te luid, dus die heb ik van 50% naar 25% verminderd (en level staat al op -12db) en dat is bij momenten nog altijd te veel. Soms krijg ik eerder een gebrom te horen en dan bas. Het is me vooral om films bekijken  (5.1) te doen, niet zozeer voor muziek.

Audyssey zette front en center speakers op 'large', crossover op 40Hz (voor front, center en surround). Ik las online dat je beter alles op small zet en dan instelt op 80Hz. Ook las ik over een regel 1,5x de laagste frequentie, maar ik vind tegenstrijdige info over wat de laagste frequentie van mijn speakers zou zijn.

Bijkomende vraag ivm de sub: de handleiding  zegt over de AUTO instelling

Audiovisuele processoren met een automatische configuratie kunnen in verwarring raken met subwoofers die een automatische standby functie hebben. Er kan in zo'n situatie zelfs schade ontstaan. Bij gebruik van zo'n processor kan de subwoofer het beste worden ingeschakeld en actief gelaten gedurende de gehele setup.

Moet ik de sub constant op ON laten of is STANDBY een optie waarbij ik dan werk met de 12V trigger?



* Subwoofer B&W ASW608 instellingen:
Volume (lijn): 50%
Volume (speaker): 0%
Low pass freq: 120
Low pass filter: out
Bass extension: A
EQ: A
Phase: 0
(Dit zijn instellingen die ik online vond. 50% is/was op aanraden van Audyssey.)

Subwoofer mode: LFE
LPF for LFE: 120Hz

CBdicX

#1
Citaat van: Yeshua op juni 25, 2022, 17:00:01
Hallo, ik zoek wat hulp voor mijn instellingen, meer bepaald crossover en subwoofer.


Marantz SR5011

Front: B&W 684 S2
Center: B&W HTM62 S2
Surround/Rear: B&W 686 S2
Sub: B&W ASW608

Met behulp van Audyssey heb ik een en ander ingesteld, maar de subwoofer* was sowieso te luid, dus die heb ik van 50% naar 25% verminderd (en level staat al op -12db) en dat is bij momenten nog altijd te veel. Soms krijg ik eerder een gebrom te horen en dan bas. Het is me vooral om films bekijken  (5.1) te doen, niet zozeer voor muziek.

Audyssey zette front en center speakers op 'large', crossover op 40Hz (voor front, center en surround). Ik las online dat je beter alles op small zet en dan instelt op 80Hz. Ook las ik over een regel 1,5x de laagste frequentie, maar ik vind tegenstrijdige info over wat de laagste frequentie van mijn speakers zou zijn.

Bijkomende vraag ivm de sub: de handleiding  zegt over de AUTO instelling

Audiovisuele processoren met een automatische configuratie kunnen in verwarring raken met subwoofers die een automatische standby functie hebben. Er kan in zo'n situatie zelfs schade ontstaan. Bij gebruik van zo'n processor kan de subwoofer het beste worden ingeschakeld en actief gelaten gedurende de gehele setup.

Moet ik de sub constant op ON laten of is STANDBY een optie waarbij ik dan werk met de 12V trigger?



* Subwoofer B&W ASW608 instellingen:
Volume (lijn): 50%
Volume (speaker): 0%
Low pass freq: 120
Low pass filter: out
Bass extension: A
EQ: A
Phase: 0
(Dit zijn instellingen die ik online vond. 50% is/was op aanraden van Audyssey.)

Subwoofer mode: LFE
LPF for LFE: 120Hz

Als eerste opnieuw Audyssey laten lopen en dan de subwoofers bewust te hard of te zacht zetten.
Dan komt Audyssey met de mededeling dat er gecorrigeerd moet worden tot de waardes op de TV in het groen staan (rond de 75 dB)
Dat dien je handmatig op de subwoofer te regelen, of met een app.

Als dit groen is kan je de handel laten inregelen.

Als alles klaar is ga je naar de Manual instellingen, hier kan je o.a. volume en crossover aanpassen.
80 Hz (small) is een prima punt mits de speakers op 80 Hz of lager gezet worden (Front en/of Center)
Ga met de crossover nooit naar beneden, altijd omhoog.
Ga je naar beneden dan zal tussen de Audyssey waarde, en jouw instelling, geen filterring plaats vinden.

Zo zou alles goed ingeregeld moeten zijn.

Standby (of Auto) op subwoofers is een vervelende instelling en moet er op zitten om aan de regels te voldoen van de "Groenen".
Die instelling werkt vaak slecht en worden subs met moeite wakker, ik heb nooit een goed werkend Standby systeem gehad met een subwoofer.
Dus op (altijd) ON en dan via een 12v tigger, zit dat er niet op werkt een Master/Slave ook uitsteknd, die gebruik ik al jaren met plezier  :yes:


Yeshua

Hallo CBdicX,

Bedankt voor de reactie. Ik ben wel nog een beetje in de war met de sub. Deze heeft 3 opties:

- ON (altijd aan)
- AUTO (automatisch aan; uit na 5 minuten zonder ingangssignaal) - deze optie raadt de handleiding af *
- STANDBY

Over die laatste zegt de handleiding:

Standby:
met de schakelaar op Standby wordt de subwoofer actief wanneer 12 V wordt toegevoerd aan de Trigger Ingang (item 10, afb. 1). Nul volt op de ingang zet de subwoofer in standby. De indicatie licht groen op wanneer de subwoofer actief is en rood wanneer deze in standby staat.


Dus als ik de 12v trigger moet gebruiken moet ie op STANDBY, want via ON staat hij constant aan? Voor de trigger kan ik deze 3,5mm jack mono audiokabel gebruiken?

Master/Slave was me enkel bekend van (oude) PC's, maar het gaat hier om een stekkerdoos heb ik geleerd. Dat zou een optie kunnen zijn, maar ik heb alles (receiver, sub, tv, ps4, blu-ray, verlichting, ...) nu al in een stekkerdoos met 10 contacten steken en dan zou ik dus 2 stekkerdozen moeten koppelen. Dat doe ik liever niet, maar het gaf me een idee: ik heb een smartplug die ik eventueel zou kunnen gebruiken. Dan kan ik de sub in- en uitschakelen mbv een app. Maar al bij al lijkt standby met de 12v trigger me de beste optie. Geen gedoe met in- en uitschakelen.

Ik lees op het forum dat nogal wat mensen Audyssey links laten liggen en resoluut gaan voor 'manual'. Een laser afstandsmeter heb ik al, maar dan zou ik ook een decibelmeter moeten aanschaffen. Ik vind online dat deze digitale geluidsmeter van Membeli niet slecht zou zijn. Heb je enig idee of dat een goede keuze is?


* Audiovisuele processoren met een automatische configuratie kunnen in verwarring raken met subwoofers die een automatische standby functie hebben. Er kan in zo'n situatie zelfs schade ontstaan. Bij gebruik van zo'n processor kan de subwoofer het beste worden ingeschakeld en actief gelaten gedurende de gehele setup.

CBdicX

#3
Ja, sorry, ik bedoel Auto met jouw sub, en niet Standby in mijn vorige bericht.
Het wordt in diverse subs anders geregeld, normaal gesproken regelt trigger het aan en uit gaan via de ON stand.
Komt er 12 volt gaat ie aan, gaat de 12 volt eraf gaat ie uit.

Dat dit in jouw sub via Standby doet is merk afhankelijk, maar dit is voor jouw de correcte instelling.

Ik zou die berichten laten voor wat het is betreft Audyssey niet gebruiken, dit is een meer dan uitstekende ruimte correctie, zeker de XT32, dus gewoon gebruiken en lekker makkelijk.

Crossovers bepalen in een ruimte is geen "natte vinger" werk, en iedere ruimte is weer anders.
Zelfs speaker afstanden zijn geen afstanden in de regel dat wanneer een speaker 3 meter van de luisterplek staat, je ook daawerkelijk 3 meter als afstand moet ingeven  :no:

De opgegeven "afstanden" van Audyssey zijn vertragings waardes maar begrijpelijk opgegeven als afstanden.
Er wordt berekend hoe lang het test signaal er overdoet om bij de microfoon te komen.
Dit wordt dan vanaf 8 verschillende plaatsten (XT32) berekent, en daar komt dan een "afstand" uit.
Die opgegeven afstand kan totaal iets anders zijn dan iemand werkelijk zou meten !!
En dit is een belangrijk punt, de signaal vertagingen, om alle speakers op tijd te krijgen op de luisterplek en rekening houdend met meer of minder reflexies in een ruimte.

Ik heb zelf ook een tijdje Audyssey niet gebruikt.
Ik liet Audyssey wel de setup doen, dus alle afstanden, crossover en volumes waren dan goed, maar daarna zette ik Audyssey uit.
Lijkt goed te werken, in sommige muziek stukken is het mooier zonder, maar vocalen worden duidelijk slechter zonder Audyssey, dus is het bij mij voor TV, Films en Radio altijd aan, bij Phono uit (afhankelijk van de plaat) maar dan ook alleen Stereo zonder subwoofers.

Ik zou zeggen, doe lekker de setup met Audyssey, dan ben je van al die lastige instellingen af, daarna bepaal jij zelf wat je mooier of beter vind, met of zonder Audyssey.............



Yeshua

OK, bedankt. Ik probeer het. Het is echter wel zo dat ik langs een drukke autoweg woon. Heb je enig idee in hoeverre mate dit de berekening van Audessey (nadelig) beïnvloed? En als je zegt Audessey uitzetten, is dat dan Dynamic EQ?

Mijn mono jack is intussen gearriveerd en geïnstalleerd en het werkt zoals het moet. Ik las dat een stereo jack in principe ook zou moeten werken, maar de handleiding zegt 'mono', dus...

CBdicX

Citaat van: Yeshua op juni 30, 2022, 23:17:24
OK, bedankt. Ik probeer het. Het is echter wel zo dat ik langs een drukke autoweg woon. Heb je enig idee in hoeverre mate dit de berekening van Audessey (nadelig) beïnvloed? En als je zegt Audessey uitzetten, is dat dan Dynamic EQ?

Mijn mono jack is intussen gearriveerd en geïnstalleerd en het werkt zoals het moet. Ik las dat een stereo jack in principe ook zou moeten werken, maar de handleiding zegt 'mono', dus...

Als jij de autoweg kan horen, doet Audyssey dat ook, dus wordt de meting helaas beinvloed  :-(

Audyssey uitzetten is exact wat ik bedoel, gewoon uitzetten, dan wordt alles wat Aydyssey regelt ook uit gezet zoals Dynamic EQ.
Maar alleen D EQ uitzetten kan ook net zoals andere instellingen binnen Audyssey.
Ik zou Audyssey aan laten, dan werkt de ruimte correctie in ieder geval.

En voor de sub werkt zowel mono als stereo jack, maakt niets uit.