Doorlussen van luidsprekers ?

Gestart door Vlearmoes, juli 27, 2007, 09:48:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vlearmoes

Doorlussen van luidsprekers mag dat??   

en welke gevolgen heeft het voor de versterker??

bv Zoon maarten heeft een DPL versterker en wil graag 3 kleine speakertjes achter (van 8 Ohm)
ik kan er dus maar twee regulier aansluiten.......
nr 3 zou ik dan kunnen doorlussen van een van de twee regulieren....maar mag dat??

Dolby pro logic geeft een mono singnaal naar achter   hij wil ook graag rondom achter dat geluid  :wink:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

D.A.R.R.Y.L.

Ik zou ten eerste dit niet zo aansluiten omdat je dan juist het surroundeffect omzeep gaat helpen.
Je pakt ?f het linkerachterkanaal ?f het rechterachterkanaal en gaat zo het 'stereobeeld' van de rears versmeren.
Ten tweede is aansluiten van 2 x 8 ohm niet verstandig op een surroundmachine: je gaat naar 4 ohm.
MAAR, pas op!! Er staat dat de speaker 8 ohm is; dit is een gemiddelde. Er kan best een dip zijn van 4 ohm. Op dat punt wordt je dubbele setje speakers dan toch echt 2 ohm!!!
Kortom, niet doen.

Maurice

D.A.R.R.Y.L. geeft het enige en juiste antwoord!  pompom

Inderdaad niet doen. Meer surround dan nu is er niet met Prologic.
Beter is dan om naar een leuke 2ehandse surround receiver te kijken, of eventueel naar zo'n merkloos all-in-one setje. Veel plezier voor een knul voor weinig geld.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Vlearmoes

En welke gevolgen heeft dit voor speaker of versterker als die dipt naar 2 ohm??
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Maurice

Citaat van: Vlearmoes op juli 27, 2007, 21:01:53
En welke gevolgen heeft dit voor speaker of versterker als die dipt naar 2 ohm??
Speaker niets, maar versterker kan einde oefening betekenen, oftewel doorfikken van de eindtrappen (als ik het goed heb begrepen).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Vlearmoes

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

mischa

Citaat van: Maurice op juli 27, 2007, 19:21:41
D.A.R.R.Y.L. geeft het enige en juiste antwoord!  pompom

Daar ben ik het niet geheel mee eens. De meeste Dolby Pro Logic versterkers of receivers hebben maar 1 eindversterker voor beide achterkanalen. De speakers staan dan meestal in serie. Het heeft dus geen enkele zin om het signaal van links- of rechtsachter met de surroundkanalen te versmeren, want het is hetzelfde signaal. Wat wel een moglijkheid is, en in het verleden ook wel eens in de Elektuur beschreven is om het verschilsignaal van linksvoor en rechtsvoor als achterkanaal in te zetten. Zo krijg je een heel behoorlijke diepte in je geluid, maar hoe dit werkt in combinatie met een DPL-set weet ik eerlijk gezegd ook niet. Het beste lijkt mij om hem aan te sluiten zoals het hoort: linksvoor, midden, rechtsvoor en bijvoorbeeld de achterkanalen in plaats van achter je te zetten en dan naar voren te laten stralen gewoon naar elkaar toe draaien, zodat ze het geluid achter je verspreiden en dus niet naar voren weergeven. Door de afstraalhoek krijg je toch wel iets van rechtstreeks geluid, maar ik denk dat je op die manier de beste verdeling achter krijgt. Een andere optie is kijken voor een DPL versterker die bijvoorbeeld 5.1 kan worden aangestuurd, dus echt 5 verschillende eindversterkers heeft. Werkt bij mij prima.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

D.A.R.R.Y.L.

Je hebt gelijk Mischa; ik was te snel om te denken dat het DPL II was.
DPL geeft slechts zelfde signaal op beide achterspeakers met een beetje reverb-gekloot.

Jan

@Mischa: bedoel je onderstaande schema?



mischa

Yes, die bedoel ik. Ik heb hem ook een keer gebouwd en had er verrassend goede resultaten mee. Ik denk alleen dat het aan de DPL-weergave niet echt iets toevoegt.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

audiof. zonder budget

Nog eventjes mijn toevoeging over het "doorlussen" van speakers...
Rekenkundig klopt het als je twee speakers van 8 ohm parallel zet dat je een vervangende weerstand van 4 ohm krijgt. De meeste hifi versterkers laat dat niet onberoerd en houden het "hoofd" niet meer echt koel. Laat staan als je 3 speakers parallel gaat zetten, dan is je vervangingsweerstand 8/3 ohm, oftewel 2,66 ohm....
Dat is echt te laag voor het gros van de hifi versterkers.....

Maar, in overweging nemende dat, een speaker ( vooral het laag) heeft een dermate freguentieverloop  dat juist in de onderste regionen ( ergens tussen de 50 en 200 hz) de impedantie enorm omhoog schiet en zelfs wel waardes van 200 ohm kan bereiken....Dus bij aanbieden van een spectrum zal je DYNAMISCHE impedantie in de regel hoger liggen als de rekenkundige impedantie.

Ik heb van dit principe, met aktief filteren en te crossen tussen de 30 en 120 Hz, zelf regelmatig gebruik gemaakt om 4 bass speakers van 8 ohm parallel te zetten, zonder dat de versterker roodkokend heet werd na een avondje voluit draaien.

Overigens wil dat niet zeggen dat je versterker bloot moet stellen aan deze impedanties... d.w.z.bij twijfel nooit lager als de rekenkundige impedantie !!
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Maurice

Nog verder aanvullen, vergeet niet dat een speaker niet alleen pieken in impedantie kent, maar ook dalen!

8 ohm nominaal (gemiddeld) met een piek van 200 ohm moet gecompenseerd worden door een dal ver onder de 8 ohm (Infinity Kappa 9 iets van 1 ohm?)
Ga je bij die infinity de speaker doorlussen, dan kom je dus op 0,5 ohm en is een binnenbrandje bijna gegarandeerd!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

audiof. zonder budget

Bedankt voor je aannvulling , maar wanneer je crossed tussen de 30 en 120 hz bereik je dat diepe dal dus niet...in het algemeen speelt dat meestal na de 200 Hz. Maar goed, het kan zeker geen kwaad om specifiek naar de impedantie-curve van je speaker te kijken, mocht je dit uberhaupt van plan zijn.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Maurice

Citaat van: audiof. zonder budget op december 03, 2007, 07:41:35
Bedankt voor je aannvulling , maar wanneer je crossed tussen de 30 en 120 hz bereik je dat diepe dal dus niet...in het algemeen speelt dat meestal na de 200 Hz.
Dat is niet altijd het geval! Dat verschilt namelijk per speaker!

Citeer
Maar goed, het kan zeker geen kwaad om specifiek naar de impedantie-curve van je speaker te kijken, mocht je dit uberhaupt van plan zijn.
Dat zeker, maar houdt je ook aan de voorschriften van de versterker leverancier. Deze zet er namelijk niet voor niets een impedantie spec bij.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SS-99

Citaat van: Maurice op december 03, 2007, 19:33:44
Dat is niet altijd het geval! Dat verschilt namelijk per speaker!
Dat zeker, maar houdt je ook aan de voorschriften van de versterker leverancier. Deze zet er namelijk niet voor niets een impedantie spec bij.

Volgens mij is er wel een mogelijkheid, om toch die 3 speakertjes aan te sluiten, verbeter me, als ik het fout heb...
Subwoofer nemen, achterkant van de subwoofer, die speakertjes aansluiten...
Is dat soms een manier, jongens ?
Marantz SR7000 - Marantz DV4100 OSE - Marantz DV4300 - Marantz DV6001 - Marantz CC870 - Marantz M5220 - Marantz TT530 CT - Marantz LD300 - Marantz SS99   - Marantz RC7000SR - Marantz RC870CC - Marantz RC4300DV - Marantz RC4100DV - Marantz LC3701E