Apparatuur ontkoppelen d.m.v. blokjes African Blackwood

Gestart door HiFi gek, januari 02, 2010, 11:24:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HiFi gek

Dit gaat over het ontkoppelen van mijn versterker en cd speler , de Marantz SA7-S1 , en de Accuphase E-408 .

Fritz van STS-Digital heeft laatst een doosje naar mij opgestuurd met 2 verschillende soorten houten blokjes om de apparatuur te ontkoppelen .

De ene soort betreft : Blokjes Padouk ---- rood/bruin van kleur , 18 gram , maatvoering is vierkant 30mm .

De andere soort betreft ; Blokjes African Blackwood ---- zwart van kleur , 34 gram , maatvoering is vierkant 30mm .


Volgens Fritz zijn de blokjs African Blackwood van dezelfde houtsoort gemaakt als het bekende en peperdure merk HARMONIX . helaas is Harmonix vrijwel onbetaalbaar , terwijl de door Fritz aangeleverde blokjes maar een schijntje kosten i.v.m. Harmonix .



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dan volgen nu mijn test bevindingen .



Zelf gebruik ik al een tijd zowel onder mijn cd speler als onder mijn versterker ontkoppelaars van het merk : Quadraspire - QX 25 , die zijn gemaakt van Acrilaat .

Eerst onder mijn cd speler de African Blackwood blokjes geplaatst ( 4 stuks ) en dan luisteren .
Een duidelijk verschil met mijn Quadraspire .
Het geluid wordt meer open van klank struktuur alsof er een sluier voor de boxen wordt verwijderd .
De klankkleur wordt wat helderder .
Micro info is wat duidelijker te horen .
Meer diepte en lucht waar te nemen .

Met de African Blackwood blokjes ( 4 stuks ) onder mijn versterker ervaar ik hetzelfde maar dan in wat mindere mate .
De SA7-S1 heeft er meer baat mee dan de versterker , alhoewel het wel degelijk nut heeft onder mijn versterker .



------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Dan schakel ik in één keer over naar de : Blokje Padouk  , zowel tegelijk onder de cd speler en de versterker .

Met deze blokjes eronder gaat een deel van de eerder genoemde winst weer verloren .
Ook het geluidsbeeld in zijn totaal heeft wat minder body .
Maar ook deze : Blokjes Padouk presteren beter dan mijn Quadraspire QX 25 .


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Inmiddels zitten de blokjes : African Blackwood alweer zo'n 1,5 week onder mijn cd speler en versterker .
Hiermee bedoel ik dat ik ze dus aangeschaft hebt .





EVEN VOOR ALLE DUIDELIJKHEID OVER BEIDE TYPE BLOKJES .
HET IS GEEN VINDING VAN FRITZ VAN STS-DIGITAL .
ZE ZIJN ECHTER WEL VIA FRITZ TE BESTELLEN .
WAT ZE PER STUK MOETEN KOSTEN WEET IK NIET , DE PRIJZEN MAG FRITZ HIER ZELF VERMELDEN .
OMDAT IKZELF DEEL UITMAAKT VAN HET STS-DIGITAL LUISTERTEAM KRIJG IK ZE VOOR EEN SPECIALE PRIJS DIE AFWIJKT VAN DE NORMALE PRIJS .


De maatvoeringen die verkrijgbaar zijn volgens de specificatie zijn .



BLOKJES  PADOUK               lang         breed        hoog

                                      30            30            25      mm
                                      30            30            30      mm
                                      40            40            50      mm
                                      50            50            60      mm



BLOKJES  AFRICAN BLACKWOOD          lang          breed         hoog

                                                   30             30             30       mm
                                                   30             30             50       mm
                                                   60             60             50       mm



Echter , specifiek maatwerk is ook mogeklijk .
Of daar een meerprijs aan vast zit weet ik niet .







rood/bruin is blokje Padouk       ,     zwart is blokje African Blackwood



Groeten  EDWIN  B




lo

Hoi Edwin,

Weer een uitgebreid verslag geworden :-D
Je moet nog weel een foto plaatsen van hoe of het er nu uitziet hoor!
Hoe ver staan jouw speaker nu trouwens van de zij muren af? Dit nav de opmerking van Fritz dat je misschien met beide speakers naar buiten zou moeten schuiven :lol:

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

Bij NIJHOF in Baarn is het op elke maat te verkrijgen.
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mars

OI

ik heb nog een paaltje echt ebbehout liggen.

Zou dit de ''trick'' ook doen?
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Mexicaanse Hond

Citaat van: mars op januari 02, 2010, 12:30:16
OI

ik heb nog een paaltje echt ebbehout liggen.

Zou dit de ''trick'' ook doen?

Zonde, daar kun je beter een mooie fretloze hals voor een basgitaar van maken.  :yes:

HiFi gek

Even ter aanvulling .

Ik heb van Fritz vernomen dat er ook uitvoerig is getest met andere hout soorten door de producent .

Andere hout soorten geven niet het gewenste resultaat , sterker nog , andere hout soorten doen totaal niets met het geluids beeld .

Dat zijn de eigen bevindingen van de producent na langdurig testen met diverse houtsoorten .



Groeten  EDWIN  B

renes59

Wel geloven in een paar blokjes hout die het geluid zouden veranderen, ook onderling en niet geloven in een stoel?
Als ik zou geloven in een paar blokjes hout dan helemaal in een stoel, maar ik geloof er niet in. Niet in de blokjes en niet in de stoel.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Mexicaanse Hond

Citaat van: renes59 op januari 02, 2010, 13:12:19
Wel geloven in een paar blokjes hout die het geluid zouden veranderen, ook onderling en niet geloven in een stoel?
Als ik zou geloven in een paar blokjes hout dan helemaal in een stoel, maar ik geloof er niet in. Niet in de blokjes en niet in de stoel.
Met geloven heeft het bij Hifi Gek niets van doen. Hij heeft zelf de proef op de som genomen. Dus ik hecht meer waarde aan zijn oordeel dan aan het jouwe. Jij hebt een vooroordeel i.p.v. een oordeel. Je hebt immers zelf niet proefondervindelijk vastgesteld of de blokjes hout al dan niet een hoorbaar effect hebben.

HiFi gek

#9
Citaat van: lo op januari 02, 2010, 12:05:35
Hoi Edwin,

Hoe ver staan jouw speaker nu trouwens van de zij muren af? Dit nav de opmerking van Fritz dat je misschien met beide speakers naar buiten zou moeten schuiven :lol:

groet,

lo



De rechter box staat 73 cm van de zijwand af , van af het hart van de luidsprekers gemeten .
De rechter box is op zijn oude plek blijven staan waar hij al stond .

De linker box staat nu 78 cm van de zijwand af , van het hart van de luidsprekers gemeten .
De linker box is dus 10cm opgeschoven , de afstand was eerst 88 cm tot de zijmuur .

Met de rechtse box kan ik niets beginnen wat verschuiven naar binnen toe betreft omdat deze nu al half voor de keuken deur staat en daardoor de ingang sterk belemmerd .
Naar buiten toe verschuiven doe ik ook niet met rechts , dat heeft weer een andere reden .

De linker box ook op 73cm van de zijmuur brengen dat kan dus niet omdat ik toen die onoplosbare problemen kreeg waar ik over geschreven heb .



Groeten  EDWIN  B

lo

Citaat van: Mexicaanse Hond op januari 02, 2010, 13:17:48
Met geloven heeft het bij Hifi Gek niets van doen. Hij heeft zelf de proef op de som genomen. Dus ik hecht meer waarde aan zijn oordeel dan aan het jouwe. Jij hebt een vooroordeel i.p.v. een oordeel. Je hebt immers zelf niet proefondervindelijk vastgesteld of de blokjes hout al dan niet een hoorbaar effect hebben.

Steun ik helemaal. Edwin is geen goed gelovige Thomas, maar voert enkel en alleen iets door als hij daadwerkelijk een verbetering hoort. Ik ben bij hem geweest en hij heeft me de verschillen van zijn tweaks laten horen. En ik kan je melden dat ook ik het verschil hoorde pompom
Ik kan begrijpen dat eea moeilijk is te bevatten tot dat je zelf het gehoord hebt en overtuigd raakt.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

lo

Citaat van: HiFi gek op januari 02, 2010, 13:23:55


De rechter box staat 73 cm van de zijwand af , van af het hart van de luidsprekers gemeten .
De rechter box is op zijn oude plek blijven staan waar hij al stond .

De linker box staat nu 78 cm van de zijwand af , van het hart van de luidsprekers gemeten .
De linker box is dus 10cm opgeschoven , de afstand was eerst 88 cm tot de zijmuur .

Met de rechtse box kan ik niets beginnen wat verschiuiven naar binnen toe betreft omdat deze nu al half voor de keuken deur staat .

De linker box ook op 73cm van de zijmuur brengen dat kan dus niet omdat ik toen die onoplosbare problemen kreeg waar ik over geschreven heb .



Groeten  EDWIN  B

Oké, helder. Je hebt dus nu de meest ideale speaker opstelling gecreëerd binnen jou woonkamer mogelijkheden.
Korter naar de zijwanden is dus geen optie meer. Het enige waar je misschien nog mee zou kunnen experimenteren is wellicht de luister afstand tot je speakers en mogelijk daaraan gekoppeld de indraaiing. Maar jou kennende heb je dat ook al geoptimaliseerd :-D

Geniet van je verbeteringen pompom

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

renes59

#12
Citaat van: Mexicaanse Hond op januari 02, 2010, 13:17:48
Met geloven heeft het bij Hifi Gek niets van doen. Hij heeft zelf de proef op de som genomen. Dus ik hecht meer waarde aan zijn oordeel dan aan het jouwe. Jij hebt een vooroordeel i.p.v. een oordeel. Je hebt immers zelf niet proefondervindelijk vastgesteld of de blokjes hout al dan niet een hoorbaar effect hebben.
Hij heeft zelf niet op die stoel gezeten en geeft er een ( voor)oordeel over. Hij moet dan eerst maar eens op die stoel gaan zitten en dan een oordeel geven, voordat hij het belachelijk vindt. Hij denkt bij de stoel ook "te gek voor woorden" , dat heb ik bij tweaks die niets te maken hebben met het apparaat zelf. Behalve de ruimte aanpassen/aankleden, dat geeft meer verschil als die onzinnige tweaks die overal voorbij komen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

HiFi gek

Ik kan het heel goed begrijpen als een aantal forumleden wat sceptisch tegen mijn tweaks in het algemeen aankijken .

Laat ik hier duidelijk over wezen .
Als ik ook maar enigszins twijfeld of een willekeurige tweak wel of geen winst opleverd , dan zal ik zo'n tweak nooit en te nimmer doorvoeren in mijn set .
Als ik een tweak doorvoerd in mijn set dan werkt de tweak ook echt .

Wat trouwens ook niet automatisch inhoud dat het bij iedereen zal werken , dat heeft weer te maken met hoe uw apparatuur er mee omgaat .
Niet alle apparatuur is daar gevoelig voor , en dat is nou juist die questie van het uit te proberen .
Ik heb ook wel eens tweaks geprobeerd die negatief werken op mijn set , die verwijder ik dan weer .



Groeten  EDWIN  B

Mexicaanse Hond

#14
Citaat van: renes59 op januari 02, 2010, 13:46:53
Hij heeft zelf niet op die stoel gezeten en geeft er een oordeel over. Hij moet dan eerst maar eens op die stoel gaan zitten en dan een oordeel geven. Hij denkt bij de stoel ook "te gek voor woorden" , dat heb ik bij tweaks die niets te maken hebben met het apparaat zelf. Behalve de ruimte aanpassen/aankleden, dat geeft meer verschil als die onzinnige tweaks die overal voorbij komen.
Daar heb je een punt. Eerst beproeven en dan oordelen.
Het samen lachen om een peperdure audiofiele stoel (op zich al een rare term, want een stoel kan niet audiofiel zijn) is wel een stuk leuker dan zurig/spottend zeggen dat je niet gelooft in de tweak die de topic starter heeft getest. De maker van de audiofiele stoel heeft verder niets te 'lijden' van onze spot. Als ik het verkeerd opvat dan bij voorbaat mijn verontschuldigingen, maar zo komt het wel op me over.