Mijn bescheiden setje en een vraagje

Gestart door valkyrienineball, februari 10, 2016, 22:45:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoewie Loewie

Wat je ook nog kan proberen, is deze verstellen. Het is niet helemaal goed te zien maar volgens mij kun je hier de slipkoppeling een beetje mee instellen. En eerst even schoonmaken want hier zal ook wel wat van je spray terecht zijn gekomen?


Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

valkyrienineball

Ik gebruik geen spray maar breng alles aan met wattestaafjes, olie met een pinnetje zoals ik gewend ben met mijn treinen.
Die slipkoppeling moet ergens in grijpen blijkbaar ?
Ik heb de rubbers even uitgekookt en met een microvezeldoek opgeruwd.
Ze zijn mooi ruw nu en dat merk ik bij vooruit en achteruit spoelen.

Op een of andere manier word mijn rechter spindel niet meegenomen dus.
Ik ga het straks weer loshalen.....'

Bedank in ieder geval voor het meedenken, het helpt wel.

Bart

valkyrienineball

Het lijkt er op dat ik de verantwoordelijke heb gevonden, het was niet de roller met de slipkoppeling waar je naar wees.
Dat is degene die bij vooruit- en achteruitspoelen moet kunnen slippen om de band niet te breken.
Het probleem zit hem met de roller die tegen het vliegwiel zit en daarna de roller op de spindel aandrijft.
Deze heb ik waarschijnlijk (per ongeluk) geraakt met wat siliconen olie.
Die slipt dus.

Daar ga ik vanavond maar eens mee bezig en zal ook even een foto maken.

Leuke hobby  :oops:

valkyrienineball

Ik heb even een foto gemaakt van de roller, kwam er ook achter dat de ringetjes er nog in zaten.
Die moet je niet kwijt raken...



Hier word dus volgens mij de rechter spindel mee aangedreven:









valkyrienineball

Dat was dus wel het probleem.

Na het schoonmaken van de twee rollers en iets opruwen van het smalle deel van het vliegwiel heb ik gelukkig mijn deck aan het draaien.


https://www.youtube.com/watch?v=bykeRbtKyqs

Eind vd week komt mijn demagnetiseerapparaat binnen, maar ook nu al klinkt het prima.
Hij draait nu ook mooi konstant, jengelen zoals in het begin hoor ik niet meer.

Pappie is blij.

groeten,  Bart

Hoewie Loewie

#50
Citaat van: valkyrienineball op november 16, 2020, 15:44:08
Het probleem zit hem met de roller die tegen het vliegwiel zit en daarna de roller op de spindel aandrijft.
Die bedoelde ik ook. Ik had die foto gekozen omdat daar de instelling van de slipkoppeling op te zien was en ik abusievelijk in de veronderstelling was dat dat de juiste was. Fijn dat dit probleem getackeld is. :yes:

EDIT: Nog even teruggekeken naar jouw foto's. Zie nu ook, dat er op het bedoelde wieltje geen slipkoppeling zit. Die zit waarschijnlijk in het spindelwieltje.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

valkyrienineball

Is wel mooi dat het mechanische gedeelte nu werkt, ik heb mijn deck gisterenavond aangesloten op mijn 1040 en wat getest.
Best mooi geluid, heb nog wel een issue gevonden met het linkerkanaal. Op een gegeven moment valt het linkerkanaal uit.
Wat dit kan zijn weet ik nog niet.
Als ik de stroom er af haal en weer er op zet doet ie het weer.

Beetje vreemd, misschien dat er een van de componenten niet meer goed is, condensator oid.

Dat is de volgende horde.

wordt vervolgd dus.

groeten,  Bart

Hoewie Loewie

Hoi. Even op de print de lange rec/play schakelaar opzoeken en daar IPA in spuiten. Aantal keren op en neer doen en dan zal de storing zich wellicht niet meer voordoen.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

valkyrienineball

Goeie tip, ga ik doen.

Bedankt.

Ik laat wel even weten of het geholpen heeft.

groeten,  Bart

valkyrienineball

Nou, dat heeft geholpen.
Ik heb kontaktspray gebruikt en de schakelaar die bij opnemen een gedeelte van het circuit omleid een flink aantal keren ingedrukt.

Dat was de truuk om het goed te laten spelen, mijn linkerkanaal blijft nu wel werken.
De potmeters van de grote draaiknoppen heb ik meteen maar even dezelfde behandeling gegeven.

Nu heb ik een werkend deck, met nog een aantal laatste kleine issues om op te lossen.

Bedankt voor je tip.

Groeten,  Bart

Hoewie Loewie

Mooi zo. :yes: Nog hulp nodig bij de laatste kleine issues?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

valkyrienineball

#56
Dank je voor je aanbod.

Ik merkte gisteren bij een test van het opnemen dat dit niet zo vol en zuiver klinkt als bij het afspelen van mijn oude opnames.
Nu is er verder nog niks nagemeten op de printplaat, de koppen zijn nog niet gedemagnetiseerd etc.
Het daadwerkelijk correct afstellen zal ik waarschijnlijk moeten uitbesteden.

Ik zag op youtube iemand de potmetertjes op de printplaat inspuiten met kontaktspray en met een schroevendraaiertje heen en weer draaien om eventuele oxidatie weg te halen.
Lijkt me link om dat zomaar te doen, lijkt me iets om te doen als je ook daadwerkelijk meetapparatuur hebt en er verstand van hebt hoe je zo'n deck correct instelt.

(EDIT) Ik zag hem dat doen met twee schroevendraaiertjes, eentje naast de potmeter om de instelling aan te geven en de andere om te draaien. (/EDIT)

Hier en daar moet ik dus nog wat uitzoekwerk doen.

Afspelen is in ieder geval qua geluid prachtig. Daar ben ik ook erg blij mee.

Ondertussen ben ik bezig met mijn CR-1050, deze heb ik los liggen voor een grondige schoonmaak en doorsmeerbeurt.
De potmeters en schakelaar tussen radio en tape heb ik al behandeld met kontaktspray inmiddels.
Ruikt lekker..... :-o

valkyrienineball

 :-(

Ik zoek me een ongans naar een originele antenne voor mijn CR-1050, je weet vast wel welke ik bedoel.
Met het kogelgewricht, 8 mm doorsnede.

Bij mijn radio was de antenne afgebroken, ik heb enkel de voet met het kogelgewricht nog.
Nu zit er een tijdelijke antenne op die het wel doet maar dat sprietje vind ik geen gezicht.

Mocht er hier iemand zijn die hem heeft dan hou ik me aanbevolen.

groeten,  Bart

valkyrienineball

 :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Ik heb iets verkeerd gedaan, de CR-1050 doet weinig meer.
Het cassettegedeelte draait nog maar het versterkergedeelte doet niks meer.

Ik heb met kontakt 60 de schakelaar en de potmeter voor volume behandeld.
Dan komt er ook wat op de printplaat, ik dacht dat dat geen probleem zou zijn.
Kunnen weerstanden en andere componenten daar blijkbaar niet tegen....

Blijkbaar wel want hij doet nou niks meer, ook de uitgang voor extra speaker geeft geen signaal door.

Deze heb ik mooi vakkundig kapot gemaakt.........

Hoewie Loewie

#59
Hoi. Da's balen maar mogelijk is ie nog niet verloren. Ik heb het zelf wel eens meegemaakt dat het geluid wegviel na gebruik van IPA in de volumepotmeter van een versterker. Tijdje gewacht totdat het spul vervlogen was en toen kwam het geluid langzaam weer terug. Wat voor contactspray gebruik je eigenlijk?

EDIT: Ik zie het al, Kontakt 60. Dat is om te smeren maar daar mag je maar heel weinig van aanbrengen.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl