Zachte brom/zoem op zelfbouw eindversterker

Gestart door SMarcel, december 02, 2012, 16:18:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SMarcel

Beste Forummers,

Mijn zelfbouw eindversterker heeft een keer te lijden gehad van blikseminslag. Resultaat een giga brom over de speakers.

Ik heb vandaag weer eens de stoute schoenen aangetrokken en heb maar eens weer een test opstelling gemaakt met 2 voorversterkers en 2 eindversterkers. Dit om e.e.a. uit te sluiten en het resultaat was eigenlijk zeer verrassend, de zelfbouw eindversterker liet nu nog maar een zacht gezoem/brom horen. Dit was overigens alleen waarneembaar als de volume laag of uit stond. Ik heb de eindeversterker toen in mijn "oude" configuratie opgesteld (Rotel voorversterker) en een TEAC CD-speler en de eindversterker laat de brom horen, ook als de rest uit staat.

Het enige wat mij verbaasde was dat als ik de CD-speler met de hand aan raakte, de brom minder werd. Als leek zou k dan zeggen iets met aarding.

Jullie begrijpen nu wel wat de vraag is; Is met bovengenoemde info een oorzaak aan te geven waar deze (zachte)brom/zoem vandaan komt?

Even een foto van onder de klep. Voedingsprint met 18 stuks 4700uF per kant.


Ik hoor het graag van jullie.

Groeten,

Marcel

SMarcel

Hallo forummers en vooral TECHNEUTEN,

Ik heb, omdat ik nieuwe luidsprekers heb EPOS M22i, weer eens mijn Voorversterker en Eindeversterker van stal gehaald omdat deze speakers nog al wat vermogen vragen.

Nu is het nog steeds zo dat ik een zoem in de eindversterker heb. Ik heb inmiddels wat aardingsbedrading uit de EV verwijderd en moet zeggen dat dit al een stuk minder zoem tot resultaat heeft.
Ik heb dat van de week gedaan en was al heel tevreden. De CD-speler via de VV aangesloten in een test opstelling en het euvel was tot een acceptabel niveau teruggebracht.

Maar nu komt het, bij het aansluiten van meerdere apparaten op de VV is de zoem overgegaan in een hevige brom en dat is dus bij de aansluiting van bijvoorbeeld de tuner op de VV.
Zo gauw ik deze tulp pluggen er weer uit haal, is de zoem/brom ook weer weg.

Lijkt mij dus dat het probleem in de VV zit (wellicht dat dit daar in is ontstaan door de blikseminslag) maar wat zou dit dan kunnen zijn en is dit eventueel op te lossen.

Voor alle duidelijkeheid/zekerheid, ik wil nog even een test gaan ondernemen met de Marantz 1060 als VV en daar dan meerdere apparaten op aan sluiten en dan kijken wat het resultaat is.
En omgekeerd natuurlijk ook, de Rotel VV aansluiten op Marantz 140 om te zien wat deze daar op doet met verschillende aangesloten apparaten.

Zo, dat was weer een update van een eindeloos gebed.

Groeten,

Marcel

Maus

Die brom is een aardlus (google, wikipedia) en word veroorzaakt omdat je waarschijnlijk een hoop geaarde apparaten met elkaar verbind.

EV > Geaard stopcontact
VV > Geaard stopcontact, link daartussen is een tulpsnoer met aarde

Tuner > Kabel = Aarde
Die koppel je ook weer aan de set.

Ik heb hier thuis een PC aan de set hangen, als ik de tuner tulpkabel in de Marantz prik, gaat het PC scherm gek doen en de set brommen. Aardlus!

Tis een vreemde wereld die aardlussenwereld en je moet soms even proberen welke je wel en niet moet aarden.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin

Weet natuurlijk niet wat voor brom het is, maar bij mij werkt een potlootje tussen de pre-outs al maanden naar behoren..... :schater:


--Verstuurd zonder netwerk--

Maus


Marvin

Of een goed potlootje.


--Verstuurd zonder netwerk--

Maus


Marvin

Ik breek met alle liefde een stukje van dit audiofiele schrijfmateriaal af, voor de liefhebber reken ik 30 euro per centimeter...  :schater:

SMarcel

IK had gisteravond mijn vintage set van Marantz beneden staan en heb voor de aardigheid mijn zelfbouw EV er maar eens op angesloten, de 1060 als VV op de EV maar ook hier weer een brom/zoem.

Vreemde is dat als ik de uitgang van de CD-speler (met variabele uitgang) rechtstreeks op de EV aansluit deze zoem nagenoeg weg is.

Welke conclusie kan ik dan hieruit trekken?? Dat i.i.g. de EV niet defect is???? :lol:

Zou mooi zijn want dat apparaat heeft mij genoeg gekost dus liever niet defect.

Groeten,

Marcel

Cornelis1921

 stupid Misschien dat SB's expertise uitkomst kan bieden. Ritje naar Cuijk kan er ook wel vanaf als de EV jou al zoveel gekost heeft.
Groetjes, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SMarcel

Citaat van: Cornelis1921 op februari 08, 2013, 06:58:44
stupid Misschien dat SB's expertise uitkomst kan bieden. Ritje naar Cuijk kan er ook wel vanaf als de EV jou al zoveel gekost heeft.
Groetjes, Cor.

Ja Cor, dat weet ik. Ben bij Wilfred nu al een aantal maal geweest maar dit kan wel even wachten tot hij uit de rommel is.
Wilfred heeft ook al aangeboden om hiernaar te kijken en ik denk dat het er ook wel van zal komen maar ik ben zelf ook heel nieuwsgierig naar wat er nu eigenlijk aan de hand is en daarom probeer ik zelf ook van alles om e.e.a. uit te sluiten.

En vergeet niet, wat deze huis-tuin-keuken techneut (ik dus) allemaal kan uitsluiten scheelt Wilfred misschien weer een hoop zoekwerk.

Wordt vervolgd.

Groeten,

Marcel

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *