Marantz 104 - kalkpapier vs LED lampjes

Gestart door pamfletty, november 26, 2012, 09:36:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pamfletty

Hallo,

Ik heb gisteren een Marantz 104 tuner gekocht. De tuner moet mij nog opgestuurd worden. Uit de beschrijving en het contact met de verkoper blijkt dat hij in mintstaat is. Alles werkt nog zoals het moet. Ook alle lampjes werken nog. Uit de foto's bleek echter wel dat de verlichting wel wat 'groener' was geworden, i.p.v. mooi blauw.

Nu heb ik zelf al wat research gedaan, en er blijken dus 2 oplossingen te zijn (vul maar aan als er meer zijn). Hier heb ik een paar vraagjes over.

Oplossing 1: Het papier achter het metertje en display vervangen. Uit verschillende posts op dit forum blijkt dat dit met kalkpapier kan. Moet dit kalkpapier dan echt aan de display gekleefd worden, of zit dat er los in?

Oplossing 2: De lampjes vervangen door LED-lampjes. Dan zou (volgens posts op Audiokarma) het papier zelfs niet vervangen moeten worden. Kan er mij iemands zeggen of het correct is dat ik voor de Marantz 104 hiervoor LED-lampjes van 8v nodig heb? Ik heb het over van die plug en play lampjes die je bijvoorbeeld hier kan kopen: Ebay.


Alvast bedankt voor het lezen!

Hier foto's van de aanwinst:




SMarcel

Beste Pamfletty,

Het enige wat ik jou kan melden is dat LED makkelijker en praktischer is.

Ik heb een vreemd voorbeeld, maar het komt op hetzelfde neer. Ik heb een Volvo 480 waar een soort dagrij verlichting in zit. Nu is dat een standaard lamp met bajonetfitting, maar de eigenschap bij deze auto is dat door de warmte welke door het lampje wordt gegenereerd, het lamp glas na verloop van tijd geel gaat kleuren.

Oplossing hierin is het plaatsen van LED lampen waardoor er geen warmte ontstaat.

Deze reden/oorzaak geld dus ook voor het kalkpapier achter VU-meters of schaalverdelingen. Door de warmte van de buislampjes kleurt dit ook na verloop van tijd geel en dat is dus met LED te voorkomen.

Hopende jou hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Groeten,

Marcel

SB_Marantz

Het perkamentpapier moet sowieso vervangen worden.
Leds kan en volgens de berichten zou dat best mooi moeten zijn maar ik heb het tot op heden niet gezien.
Niet in het echt, alleen op foto's en dat wijkt flink af van de realiteit.

Vervangen door de std buislampjes is het meest makkelijke mochten ze stuk gaan.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

pamfletty

Bedankt voor de info!  :-)

Ik denk eerst eens het papier te vervangen. Als dat de mooie blauwe verlichting terugbrengt, laat ik de LED-lampjes even zo.

Kan er mij iemand zeggen of ik het nieuwe papier aan de display moet kleven met lijm, of kan het gewoon er achter geschoven worden?

Alvast bedankt!

SMarcel

Als het goed gebeurt, kun je het er netjes omheen vouwen, wellicht dat een klein stukje tape nodig is om het op zijn plek te houden.

Groeten,

Marcel

klaas1965

Hallo Pamfletty,

Ik heb 2 104 tuners met leds uitgevoerd en zo blauw krijg je het met pilotlampjes niet.
Dat komt omdat ook de lamphouder donkerder is geworden, deze kan je verven met radiatorlak, dat scheelt.
Probeer het maar eens door er een stuk glimmend wit papier in te doen. (Niet laten zitten ivm brandgevaar)
En ik ben erachter gekomen dat de 250mA minder wit zijn dan de orginele 200mA van vroeger
Maar ik maak de ledlampjes zelf met de kapjes van een oud pilotlampje, gebruik dan 2 strayhead leds, deze stralen 120 graden en een weerstand van 120 ohm ertussen, hierin kan je nog varieren voor de lichtsterkte.
Het licht trilt maar met het diffuserpapier ervoor zie je dat niet. (je kan de spanning nog gelijk richten)
Omdat de intensiteit vrij hoog is kan je er ook 2 velletjes kalkpapier tussendoen, is het licht nog egaler
Echt heel mooi, zo had Marantz het bedoeld in de jaren 70..................


pamfletty

Marcel en Klaas, bedankt voor de info!

Klaas, jammer genoeg ben ik niet zo technisch aangelegd... Dus zelf ledlampjes maken zit er niet direct in.

Maar mocht ik er kant en klare bestellen, bijvoorbeeld via ebay (http://www.benl.ebay.be/itm/LED-fuse-lamp-for-Marantz-Pioneer-Sansui-Onkyo-McIntosh-Kenwood-Receivers-/190701554561?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item2c66b2cb81), heb ik dan de lampjes van 8V nodig?

Ik leer met elke post bij  :lol:

Maus

Ledjes hebben het nadeel een vaste kleur te hebben. Ze zijn vaak érg groen of érg blauw of érg wit. Precies goed krijg je het niet snel.
Bovendien geven ze een lichtbundel, dus krijg je snel last van verschillende hoeveelheden licht op de schaal. Een simpele oplossing hiervoor is het is lichtjes opschuren (met heel fijn schuurpapier!) van de kop van de led, zo maak je hem 'mat'.
Wil je dit nog verfijnder doen, kun je een stukje Frost filter gebruiken.


Doorzichtig maar mat-wit. Dus dan word het vanzelf diffuser. Ik zag dat dit achter de VU's van de 170DC standaard zit.

Wil je de juiste kleur bereiken met (gloei)lampjes en is de originele kleur verdwenen? Dan kun je ook met lichtfilters werken. Als je de technici bij een plaatselijk theater lief aankijkt willen ze je vast wel aan een stukje helpen ;)

Succes!

Theatertechnicus (belichter ;))

klaas1965

Beste Maus,

Met de 120 graden stralingshoek leds (wit) gaat het best goed, maar ik zal ze nog wat opschuren.
Heb ook wel eens blauw geprobeerd maar dan word het bijna paars...
Ik haal het diffuser papier bij Harolds in Rotterdam (bij de kubuswoningen) is een soort kunststof maar witter dan kalkpapier.
Het licht van de 250mA pilot lampjes neigt wat naar oranje, kan je dit met een filter wit krijgen?
Ik houd mij aanbevolen voor een proefstukje, walhalla is mijn plaatselijke theater..... :-)

Maus

Walhalla je plaatselijke theater, heb je dat in mijn profiel gelezen ofzo? ;)

Maar je kunt geel niet wit krijgen, wel andersom.
Wit kleur mee met het licht. Probeer het maar eens met een lamp op een witte muur. Welke kleur lamp je neemt, de muur kleurt mee.

In walhalla hebben we wel een hoop kleuren. We kunnen eens experimenteren :)

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

klaas1965

Hallo Maus,

had ik een keer in een topic voorbij zien komen, vandaar...
Ik dacht al dat ik iets gemist had bij natuurkunde maar niet dus.
Stuur je wel een pm om wat af te spreken, ben zeker geïnteresseerd in dat frost filter.
Neem ik de gemodificeerde 104 mee om te testen.

@pamfletty, klopt, 8v is correct. maar dat word wel een dure grap met de verzendkosten erbij.
je hebt er 5 nodig, komt dan op 30 euro.
Als je het leuk vind om te proberen wil ik ze wel voor je maken, vind je het niks stuur je ze gewoon weer terug.
Maar ik denk dat je het wel mooi vind, ook zonder het diffuser papier te vervangen zal je verrast staan, als je dit ook doet is het nog beter.

pamfletty

@klaas, bedankt voor het aanbod! Ik heb ondertussen iemand via het Audiokarma forum gevonden die al jaren niets anders doet dan ledjes maken en versturen over heel de wereld. Hij krijgt op dat forum ook veel goeie waardering, dus zal wel in orde zijn. Als ik er 5 bestel bij hem komt dat op $25 inclusief verzending, dus zo'n 19€. Als jij het goedkoper kan, en je vindt er de tijd voor, ga ik graag in op jouw aanbod! Hou er wel rekening mee dat ik in België woon. Nu ja, qua verzendingskost voor 5 lampjes zal dat nu ook niet veel uitmaken...

Laat maar weten of je het ziet zitten!

Bedankt ook iedereen voor de nuttige info!

klaas1965

 Hallo pamfletty,

Omdat ik nieuwsgierig ben wat jij van de led modificatie vind zoals ik het doe wil ik je een set opsturen.
Doe ik er ook diffuser papier bij
Vind je het niks stuur je ze terug, vind je het mooi mag je het houden voor 10 euro.
Stuur maar een pm met adres als je het wil proberen.

Mvg,

Klaas