Schema filter Mission 753 Freedom, Wie-O-Wie ???

Gestart door SMarcel, oktober 31, 2012, 06:53:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SMarcel

Beste forummers,

Ik loop met het idée om het filter van mijn Mission 753 Freedom te gaan upgraden. Ik heb deze tweak al eens eerder gedaan met mijn toenmalig Canton Ergo RC-L en dat pakte goed uit.

Ditzelfde ben ik nu weer van plan maar dat begint natuurlijk met gedegen voorbereiding en als eerste ben ik op zoek naar het schema van het filter in deze speaker.

Voordat ik moeilijk moet gaan doen met waardes meten, kies ik voor de makkelijke weg en dat is via het forum.

Ik heb op internet wel diverse tweaks voorbij zien komen (Justblair), maar die gaan over de Mission 753 (eerste versie) en niet de Freedom.
Het is een totaal ander filter dan in de eerste versie dus aan dat schema heb ik niets.

Dus tips en suggesties zijn van harte welkom.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

#2
Wat wil je veranderen?

Upgraden vind ik persoonlijk een wat vreemd woord.

Vind je de klank balans niet helemaal in orde?


Het is een 2-weg en er wordt 2 x gecrossed?

http://www.dutchaudioclassics.nl/img/brochures/Mission-753f.pdf

Zal nog eens verder neuzen......

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#3
X-over filtertje:

Met electrolyten...........dat kan beter imo.


http://i65.photobucket.com/albums/h219/justblair/P4280009.jpg


Modding cursus:


Of het werkelijk zin heeft en of jij het mooi gaat vinden is vers 2......................



http://www.world-designs.co.uk/forum/showthread.php?t=2868&page=3
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SMarcel

He Wilfred,

Ik had al het e.e.a. op internet gevonden, de topic van Justblair is heel duidelijk maar van de voorgaande 753 versie. Deze heeft een ander filter.

Dan heb ik nog wat gelezen over de bypass mogelijkheden, welke eigenlijk zeer simpel uit te voeren zijn en toch  een beetje verbetering in het signaal bewerkstelligen.

Ik heb een luidspreker upgrade/tweak al eens eerder gedaan op mijn Canton RC-L speakers. Bitumen aan de binnenzijde van de kast, John van Gent zilver/goud bekabeling intern en een totaal ge-upgrade filter.
Wel alle waardes van het filter gelijk gehouden, maar met veel betere componenten.

Die upgrade maakte dat de Canton minder Duits/bombastisch ging klinken en prettiger was om naar te luisteren. En dat terwijl deze speaker toch niet echt kattepis was/is.

Ik ga zowiezo de binnenbekabeling aanpassen, daar zitten nu vanuit de fabriek van die fietslamp draadjes in zoals ook op menig filter foto te zien is.

Groeten,

Marcel

SB_Marantz

Ik lees niet wat je anders / beter zou willen in de weergave?

Last van kast resonanties, klank onbalans in JOU ruimte etc?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mountainbiker

Ik heb eens op de foto gekeken en zie dat deze speakers volgens mij foamranden hebben.Voordat je begint met  klussen aan een filter eerst deze randen allemaal een voor een nalopen om te kijken of deze niet vergaan zijn.Mocht dit zo zijn dan allemaal vervangen!!
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

SMarcel

Citaat van: SB_Marantz op oktober 31, 2012, 10:34:30
Ik lees niet wat je anders / beter zou willen in de weergave?

Last van kast resonanties, klank onbalans in JOU ruimte etc?

He Wilfred, leuke opmerking, maar dan kan ik de wedervraag stellen, waarom koopt iemand andere apparatuur als iets toch al goed klinkt?

Waarom laat ik bijvoorbeeld een versterker recappen? Vergeet niet dat deze speakers inmiddels ook al ruim 20 jaar oud zijn.

Het blijft een zoektocht naar (suggestief) beter/mooier geluid.

Ik weet uit ervaring met de Canton speakers dat de investering in de betere filteronderdelen, welke de fabriek (uit kosten overweging) niet heeft gedaan en welke ik wel heb gedaan, een positieve uitwerking heeft gehad op het totaalbeeld van deze luidspreker.

En vergeet één heel belangrijk ding niet, het blijft een hobby en in mijn geval blijft dat niet bij luisteren alleen.

Groeten,

Marcel


SB_Marantz

Wanneer het X-over met elektrolyten bezet is zou ik deze vervangen voor film of MKP's.

Wanneer koopt iemand wat anders?
Veranderingsdrang en dat mag.... notworthy

Re-cappen doe je wanneer het versleten boel is net zoals re-solderen , oxidatie verwijderen etc.
Maar die zou ik onder de noemer onderhoud willen plaatsen.

Last but not least: Natuurlijk is het een hobby en het kan een hele leuke zijn ook zolang je er niet in ''verzuipt.''

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op oktober 31, 2012, 10:37:56
Ik heb eens op de foto gekeken en zie dat deze speakers volgens mij foamranden hebben.Voordat je begint met  klussen aan een filter eerst deze randen allemaal een voor een nalopen om te kijken of deze niet vergaan zijn.Mocht dit zo zijn dan allemaal vervangen!!

tis rubber op jouw foto lijkt het foam
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mountainbiker

versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

leo de M

Ik doe zeker met je mee gezien de status van mijn filtertjes.  redface
is idd zeer weinig over te vinden op internet.

mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

SMarcel

Hallo Leo,

Dit ziet er heel erg Mission achtig uit!

Zie de link waar hetzelfde filter staat, http://myoldvintagehifi.blogspot.nl/2011/01/mission-753-freedom.html

Groeten,

Marce

leo de M

Ja  klopt , ik heb die link ook al eens gezien, viel mij toen op dat er 2 rode en 2 zwarte draden aangesloten zitten, lijkt als of de LF speakers parallel staan. bij mij staan ze in serie geschakeld. (rode draad weg en groene draad terug. ) heb je al gezien hoe ze bij jouw staan ?

gr. leo
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

SMarcel

Citaat van: leo de M op oktober 31, 2012, 20:39:14
Ja  klopt , ik heb die link ook al eens gezien, viel mij toen op dat er 2 rode en 2 zwarte draden aangesloten zitten, lijkt als of de LF speakers parallel staan. bij mij staan ze in serie geschakeld. (rode draad weg en groene draad terug. ) heb je al gezien hoe ze bij jouw staan ?

gr. leo

Nee, ga ik nog uitzoeken en meteen foto's maken.

In die link stond ook iets over de QED kabel. Deze heb ik inmiddels goedkoop kunnen scoren en ga dat ook uitproberen.

Die Bypas ga ik ook nog doen, eerst de onderdelen bestellen.

Groeten,

Marcel