Wat is nou precies een HDAM module?

Gestart door ll0ll, juli 02, 2007, 11:56:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ll0ll

Wat zijn die koperen toverdoosjes nou eigenlijk precies?  :-D
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

SB_Marantz

#1
Niets anders dan een discrete operational amplifier module.

Vaak worden er IC's gebruikt als op-amp maar deze HDAM is dus discreet met transistoren opgebouwd.

Het koperen doosje erover is voor de show  :-D

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mischa

Wat zijn de voordelen van deze schakeling? Ik heb deze ook in mijn CD-67 MKII zitten, maar in het schema zie ik dat in andere types een weerstand in de plaats ervan zit. Guido van Tentlabs adviseerde mij ook om het hele circuit met een bypass op non-aktief te zetten om een schonere weergave (minder halfgeleiders in de signaalweg) te hebben.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

mahansz

mahansz, joep, bramdg, thom en lloll bekijken dit topic, blijkbaar vragen meer mensen zich dit af (incluus ik :-D )
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

ll0ll

http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

SB_Marantz

Citaat van: mischa op juli 02, 2007, 21:43:34
Wat zijn de voordelen van deze schakeling? Ik heb deze ook in mijn CD-67 MKII zitten, maar in het schema zie ik dat in andere types een weerstand in de plaats ervan zit. Guido van Tentlabs adviseerde mij ook om het hele circuit met een bypass op non-aktief te zetten om een schonere weergave (minder halfgeleiders in de signaalweg) te hebben.

Groeten,
Mischa


Guido Tent is een hele goede techneut maar ik ben het niet op alle punten met hem eens.

Om een voorbeeld te geven;  Ik heb ooit een eindversterker toen mijn ''leraar'' laten modificeren.

Deze eindversterker was opgebouwd uit ik meen 5 versterkende trapjes.

Na modificatie waren er nog 3 over dus veel minder componenten.

Het resultaat was niet slecht ofzo maar het klonk ook zeker niet beter dan het originele ontwerp.

Wat ik wil zeggen dat de uitspraak; less is more niet altijd opgaat.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mischa

Oke, dat is jouw ervaring waar ik ook wel in kan meegaan. Misschien is de klank wel niet hoorbaar in kwaliteit toegenomen, maar misschien wel meetbaar. Nu kun je daarop wel zeggen dat het erom gaat wat je hoort, maar beter is beter, of dit nu blijkt door luisteren of door meten. Hier bedoel ik niets mee, en ik wil ook niemand in bescherming nemen, maar waarom knippen de audiofielen allemaal hun mute-torren uit de cd-spelers? Omdat dit een extra halfgeleider is die het signaal be?nvloedt. In geval van de mute-torren zijn er dat maar 1 of 2 per kant, maar in de HDAM-schakeling lijken het wel emmers torren :-D.

Maar goed, weer even on topic: Weet jij dan waarvoor deze schakeling exact is?

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SB_Marantz

Elk actief en passief component heeft een zekere invloed op de weergave.
Dat kan net zo goed een C'tje zijn of een weerstand.

Alles eruit slopen dan maar?  :-D :-D

Nee, ik ben niet zo in voor de meeste mod's.
Wel voor het vervangen van verouderde componenten voor nieuwe en betere.

De HDAM is een op-amp en doet mijns inziens geen afbreuk aan de weergave kwaliteit.

Ik denk dat mensen vaak te ver gaan in het willen modificeren en dan denken enrme verschillen te horen.
Wanneer je ze dan de vraag stelt of ze 1 op 1 vergeleken hebben is het antwoordt negen van de 10 keer ''nee''

Ik heb al zoveel CD-spelers vergeleken dat ik de winst uit een modificatie die vaak ook aardig in de papieren loopt niet de moeite is.

Met een stel andere speakers ben je veel beter af wil je een echte up-grade.
Ook op versterker gebied kun je nog leuke dingen doen en dan vooral met de discreet opgebouwde, vintage en ook nieuwe modellen.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mischa

Citaat van: S.B.Marantz op juli 02, 2007, 22:57:39
Alles eruit slopen dan maar?  :-D :-D

Ja, ik stel voor dat we dan ook de laser eruit slopen en een naald erin zetten.  :wav:
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Maurice

Tja, die HDAM's zijn er volgens mij niet zonder reden ingezet.
Verwijderen van mute-torren heeft ook ongewenste effecten, zoals ploppen bij aanzetten en bij sommigen ook ploppen bij volgend of vorig nummer kiezen/lezen. De mute-torren moeten deze ploppen "muten".

HDAM's zijn complete schakelingen. Denk dat Marantz zich behoorlijk in de vingers zou snijden als zij schakelingen zouden plaatsen die er beter niet in kunnen zitten. Vervangen door betere schakelingen zou misschien wel winst opleveren, maar ja, wie bepaalt wat beter is?

Ik heb zelf een Tent klok, wat mij toendertijd een verbetering in dynamiek opleverde. Geen idee of het in mijn huidige setup nog steeds een verbetering is. Deze mod leverde in Marco's set zelfs een verslechtering op, dus mods zijn zeker niet altijd voor iedereen een verbetering!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: mischa op juli 02, 2007, 23:18:01
Ja, ik stel voor dat we dan ook de laser eruit slopen en een naald erin zetten.  :wav:
Dan zijn we er nog niet, want dan cre?er je weer nieuwe problemen. Je moet dan namelijk een high precision spindel monteren, een trillingvrij chassis en een compleet andere kast. Daarnaast kun je al je cd's doneren aan een goed doel, anders beschadig je.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mischa

Citaat van: Maurice op juli 02, 2007, 23:26:20
Verwijderen van mute-torren heeft ook ongewenste effecten, zoals ploppen bij aanzetten en bij sommigen ook ploppen bij volgend of vorig nummer kiezen/lezen. De mute-torren moeten deze ploppen "muten".

Het eerste kun je voorkomen door eerst je cd-speler aan te zetten en bij uitschakelen eerst je versterker uit te zetten. Anders kun je ook je versterker zacht zetten bij in- en uitschakelen. Of je kiest een andere bron bij deze actie.

Het tweede fenomeen laat zich iets lastiger oplossen, maar of dit optreedt zul je moeten proberen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die audiofielen (of audioten) naar die ploppen zitten te luisteren, dat irriteert toch ook.

Oh, wat klinkt mijn cd-speler nu ineens een stuk beter, even kijken bij een andere nummer, KNAL, ja, hier klinkt ie ook beter. jaja. frusty

We laten de HDAM er maar gewoon in zitten. Als nou iemand zou kunnen vertellen wat ie precies doet?

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SB_Marantz

#12
Een ander woord voor op-amp is differentiaal versterker oftewel verschil versterker.

Zo duidelijk?  :-D :-D


Vout = Ao(V+ - V-)



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mischa

Nee, want die zit al voor de HDAM-schakeling, meteen na de DAC. Er gaat 1 signaal de HDAM in en er komt 1 signaal uit, dus is het geen verschilversterker. Het lijkt in het schema wel wwn mini-eindversterker met push-pull eindtrappen.

Waarvan is HDAM eigenlijk de afkorting? Misschien dat dat ergens toe leidt.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SB_Marantz

#14
Citaat van: mischa op juli 03, 2007, 01:09:27
Nee, want die zit al voor de HDAM-schakeling, meteen na de DAC. Er gaat 1 signaal de HDAM in en er komt 1 signaal uit, dus is het geen verschilversterker. Het lijkt in het schema wel wwn mini-eindversterker met push-pull eindtrappen.

Waarvan is HDAM eigenlijk de afkorting? Misschien dat dat ergens toe leidt.

Groeten,
Mischa


Ja natuurlijk komt er maar 1 signaal uit per HDAM.
Pos. en neg. sinus

HDAM= hyper dynamic amplifier module en het is wel degelijk een discrete op-amp mijn beste.


QUOTE;

The Arcam Alpha 5 uses four single opamps. Two for the I/V stage and two for the output stage. Once again, we found that when used in the I/V stage, the results were disappointing. So we moved the HDAM's to the output stage and at last we could hear why Burson Audio are so proud of these modules! There is quite clearly an improvement over the opamps (and we tried quite a few). In (and out) went the OPA132, OPA134, OP-27GN, OP27E, OPA606KP, LT1028, OPA627BP, and the good 'old' NE5534. In truth, only the OP27's gave the HDAM anywhere near a real challenge. And please note, the OP27's sounded very good in the Arcam but I am not saying that they are the 'best' opamp for all CD players!

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM