"slijtage" componenten

Gestart door mountainbiker, mei 03, 2011, 20:45:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mountainbiker

Op dit forum word vaak de discussie gevoerd over lamme of uitgedroogde elco's. Maar hoe zit het nu met de levensduur/kwaliteit/slijtage en verloop van waardes van andere electronica componenten zoals weerstanden,transistors,ptc,ntc relais etc. Is er bijvoorbeeldeen kwaliteitsverschil tussen bepaalde merken en soorten weerstanden en transistors? Is het de moeitte waard om bijvoorbeeld weerstanden na een tig aantal jaren gewoon preventief te vervangen net zoals met elco's? Graag zou ik jullie ervaringen vernemen met electronica onderdelen (behalve elco's dan) .
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

JohnWx

Kan je beter vragen op het DIY forum / zelfbouw die zijn van 5 cijfers achter de komma

Weet alleen wel uit ervaring dat het heel erg meevalt en vaak overdreven word

Weerstand die nog de juiste waarde afgeeft hoef je niet te vervangen natuurlijk
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

Om welk apparaat gaat het, een platenspeler of een laptop?
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Citaat van: f.luisteraar op mei 03, 2011, 21:14:17
Om welk apparaat gaat het, een platenspeler of een laptop?

hoezo laptop klinkt slecht ?  :schater:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mountainbiker

versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

HAL9000

is een goede vraag, want alles komt op leeftijd. Bij elko's kan je het vaak zien, zo niet merken aan het geluid dat ze minder worden, dit is dan ook de makkelijkste keuze.  Transistoren vervang ik ook met regelmaat, een kleine signaal transistor zoals  de c2240 of een A1175 zitten veel in marantz  versterkers/receivers. Ik heb uit  eigen ervaring opgedaan dat merk erg een rol speelt en de  positie waar ze in een circuit staan. Komt er ook nog bij waar ze zijn geplaatst fysiek bijvoorbeeld bij een weerstand van 90 graden of een gebied dat erg in temperatuur verschilt.

Bij versterkers zijn voornamelijk de slijtage punten dan, hoofdtransistoren in de voeding. Deze dissiperen de meeste energie en slijten daarom ook snelt, echter een warme transistor slijt niet gelijk. Het is namelijk de verschillen in ''current'' stroom dat deze moet beheersen.  Als dat met dalen en pieken heel de tijd is, is zo'n transistor zo stuk.
Zelfde geld voor een ''ic'' spanningsregelaar (Lm74xx/Lm75xx).

Bij de nieuwere marantzen na 1990 is meestal  toshiba/sanken. De kleine signaal transistoren staan vaak op MAX geschakeld waardoor ze al gauw 65+ graden worden... En in de zomer 75+  en bij slechte ventilatie weer meer.. 

En na jaren lang gerepareerd  te hebben merk ik dat merken voor transistoren wel bepalend is.
Bijvoorbeeld,  HITACHI elec, Mitsubichi elec, SGS thomson,motorola, NXP.  deze merken horen in het bakje :  shit
Want  deze hebben altijd corrosie, de ic zijn meestal stuk of vertonen deels defecten.
Panasonic, philips,toshiba,onsemi,texas intr,RCA, SANKEN, philips mogen in het bakje:prima.
Zeker de  oude  toshiba's en panasonics zin bijna nooit defect hebben ook weinig ruis.
En van merk NEC is opizch niets om aan te merken, alleen zijn er teveel Chinese replica's van....
ook de oude  Ph transistoren en ic's zijn erg goed.

Weerstanden met een goude ring zijn prima. Weerstanden met zilvere ring moeten doorgemeten worden op afwijking. En weerstanden die  warm/heet worden moeten ook doorgemeten worden.

Keramiche C, laat ik altijd zitten, plastic en folie ook.  Met olie moeten wel vervangen worden, en electrolytisch ook.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

mountainbiker

#6
Bedankt Hal9000 voor je bijdrage. Nog een paar aanvullende vraagen aan je.
Op de stuklijst van het schema kom ik naast de waardes van de weerstanden ook een wattage tegen. Stel dat je een weerstand vervangd  heeft het dan effect op de levensduur door dezelfde weerstandwaarde te nemen met een zo  laag mogelijke tollerantie/afwijking maar bijvoorbeeld een hogere wattage net zoals je bij een elco kunt doen met een hoger voltage. En kan dit ook bij transistors en andere componenten?
Wat ik ook veel zie in versterkers en andere audio apparatuur zijn ic's die geen ic voetje hebben maar direct op de printplaat gemonteerd zijn. Als ik dit vroeger (jaren 80) op de Lts/Mts zo gemonteerd had zou ik direct op mijn flikker krijgen van mijn electroleraar omdat dit de levensduur zou beperken van de ic ( ivm met de warmte van de soldeerbout). Heb ik ergens iets gemist en is het old skool om een dergelijk voetje eerst te monteren?
Tevens heb ik de spanning van de trafo een tijdje geleden veranderd.De 230 volt was nog aangesloten op de 220 aansluiting aan de primaire kant.Deze heb ik veranderd naar 240 volt primair ( 230 was niet aanwezig).Leverd dit nog een merkbaar positief effect  op voor de  levensduur van de componenten?
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

HAL9000

Weerstanden beginnen bij kwart watt 0.25  0.50 1  & 2,  daarna worden het draadgewonden vanaf 2 Watt tot XX.
Als je vermogen verlaagd bij de grotere dan riskeer een overhitte weerstand waardoor de waarde zal afgaan wijken.

Transistor  schakelt, als je een transistor neemt die meer u aankan en meer I dan kan het meestal wel.
Echter lager ,moet je niet doen, en elke past ook niet zomaar, want je dient je aan de  aantal Mhz te houden.

Ic,  ja  het is waar wat die leraar verteld, echter in die tijd konden ic's ook geen ESD hebben want dan waren ze bijna direct stuk.  Nu is het anders, de ic's zijn betrouwbaarder en kunnen veel warmer worden dan toen. Echter ik solderen eerst een voetje.. en bij SMD ic's brand ik ze bij 350/400 graden 5 min dus.....

Sommige transformatoren beginnen te brommen, echter zal het niet erg zijn. Die wikkelingen hebben een afwijking van soms wel 20%. alleen heb je wel dat de secundaire wikkeling OOK meer U gaan sturen naar  je gelijkrichter/afvlak elko's/eindtrasistoren... en dan de voeding.  DIe moet wel extra spanning aankunnen. Meestal wel, maar word wel warmer. En geschakelde voedingen gaan zingen.. (piepen, en reageren erg op stroom veranderingen)   Veel Denon versterkers, en NAD versterkers hebben de neiging om bolle elko's te krijgen in de voeding.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Cornelis1921

 byebye Halliburton 2010 (shit zo bedoel ik het heel niet...), thanx for your interesting lecture. It's all about energy in electrickery...
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Musicman

Citaat van: HAL9000 op mei 04, 2011, 13:26:14
is een goede vraag, want alles komt op leeftijd. Bij elko's kan je het vaak zien, zo niet merken aan het geluid dat ze minder worden, dit is dan ook de makkelijkste keuze.  Transistoren vervang ik ook met regelmaat, een kleine signaal transistor zoals  de c2240 of een A1175 zitten veel in marantz  versterkers/receivers. Ik heb uit  eigen ervaring opgedaan dat merk erg een rol speelt en de  positie waar ze in een circuit staan. Komt er ook nog bij waar ze zijn geplaatst fysiek bijvoorbeeld bij een weerstand van 90 graden of een gebied dat erg in temperatuur verschilt.

Bij versterkers zijn voornamelijk de slijtage punten dan, hoofdtransistoren in de voeding. Deze dissiperen de meeste energie en slijten daarom ook snelt, echter een warme transistor slijt niet gelijk. Het is namelijk de verschillen in ''current'' stroom dat deze moet beheersen.  Als dat met dalen en pieken heel de tijd is, is zo'n transistor zo stuk.
Zelfde geld voor een ''ic'' spanningsregelaar (Lm74xx/Lm75xx).

Bij de nieuwere marantzen na 1990 is meestal  toshiba/sanken. De kleine signaal transistoren staan vaak op MAX geschakeld waardoor ze al gauw 65+ graden worden... En in de zomer 75+  en bij slechte ventilatie weer meer.. 

En na jaren lang gerepareerd  te hebben merk ik dat merken voor transistoren wel bepalend is.
Bijvoorbeeld,  HITACHI elec, Mitsubichi elec, SGS thomson,motorola, NXP.  deze merken horen in het bakje :  shit
Want  deze hebben altijd corrosie, de ic zijn meestal stuk of vertonen deels defecten.
Panasonic, philips,toshiba,onsemi,texas intr,RCA, SANKEN, philips mogen in het bakje:prima.
Zeker de  oude  toshiba's en panasonics zin bijna nooit defect hebben ook weinig ruis.
En van merk NEC is opizch niets om aan te merken, alleen zijn er teveel Chinese replica's van....
ook de oude  Ph transistoren en ic's zijn erg goed.

Weerstanden met een goude ring zijn prima. Weerstanden met zilvere ring moeten doorgemeten worden op afwijking. En weerstanden die  warm/heet worden moeten ook doorgemeten worden.

Keramiche C, laat ik altijd zitten, plastic en folie ook.  Met olie moeten wel vervangen worden, en electrolytisch ook.

Bedankt Hal.

Zo kan men nog eens wat leren.
Ik vind dat je het duidelijk verwoordt hebt, en dat je meerdere formers van goede info hebt voorzien!!

Gr, Pat
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

joep

Ook kun je het goed merken 's morgens bij het plassen.
Over welke leeftijd hebben we het hier eigenlijk dat bij gemiddeld gebruik dat er zaken vervangen moeten worden?

Mexicaanse Hond

Citaat van: joep op mei 31, 2011, 07:31:39
Ook kun je het goed merken 's morgens bij het plassen.
:schater: :schater: :schater: 10.000 punten voor Joep.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Citaat van: f.luisteraar op mei 31, 2011, 08:40:19
:schater: :schater: :schater: 10.000 punten voor Joep.

alleen die upgrade is van tijdelijke aard steeds
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.