8-16 0hm?

Gestart door gtiman, september 24, 2010, 18:29:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gtiman

Hallo
Ik zie achterop mijn sr 6300 bij speakers staan 8-16 0hm?
En geen 1 keer staat  er 4 ohm...
Wat kun je nou het beste aansluiten??
Ik heb speakers op het oog die zijn 4 ohm..
Ik lees het graag
een ohmgestoorde

Stadium III

4/6/8 ohm is allemaal geen probleem
Hoe lager het Ohmage des te meer vermogen !

En zo zei hij deze weize woorden  :-P
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

gtiman

Okee dan!
Dus met 4 ohm ga je knallen
Waarom staat er dan in godsnaam tot 16 ohm..haha
Ik heb Vifa Carat op het oog...denk je dat is wat=
Grtz

lo

Hoeft niet persé, dat knallen. Dit is mede afhankelijk van wat je versterker kan leveren bij het gespecificeerde speaker vermogen.

Een laag ohmige speaker vraagt in de regel meer vermogen (kracht) om de speaker optimaal te laten functioneren. Echter op de normale luistervolumes maakt dit hoegenaamd niets uit om dat het vermogen wat dan gevraagd wordt ergens ligt in tienden van procenten van het versterker vermogen.
Een 4 ohmige speaker met een relatief vlakke impedantie karakteristiek zal makkelijker door een versterker aan te sturen zijn dan bijv een speaker van 8 ohm met een grillige karakteristiek.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HAL9000

Voornaamste red waarom dat er niet staat. Is dat de fabrikant niet kan garanderen dat het impedantie verloop van de speaker  gunstig is.  Opzich  qua theorie  kan het wel,  echter is dat in de praktijk nooit gegarandeerd. 

Het ellende bij die sr HT  recievers is dat een mono kanaal van zo'n ding vaak een P en N  complementair IC is.
Die kunnen  soms niet gespecificeerd zijn voor lager dan 4 ohm  of lager dan 2 ohm.

Doe je dat wel,  heb je de kans dat ineens zo'n ic  KNALLLL  zegt.  En eerlijk is eerlijk ik heb al foto's hier gezien van ''plotseling'' uitekaar geknalde eind ic's.  Of  na een luide avond film kijken, ineens de volgende dag geen leven meer wil vertonen. 

Dus liever wel 8 ohm speakers. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Marvin

Uiteraard heeft Hal meer verstand van de technische kant, maar ook ik zou niet per direct 5 x een 4 ohm speaker aan een middenklasser hangen. Punt.

thepioneer

het staat er niet voor k heb toen mijn pm8003 een keer in protect gehad. Ik had daar 4 ohm magnat viva 33 op aan gesloten. Hier moet je veel in stoppen voordat ze een beetje gaan doen. Wimpeu was bij me en we waren even aan het experimenteren. Toen onstond er blijkbaar zo'n grote dip dat de protect ingreep.

Veel verkijken zich op een pm8003 want dat zijn wel hele stabiele versterkers.

Ronald
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

gtiman

Bedankt voor deze info alvast.
Ik moet dus gaan zoeken op Duitse sites over het ohm verloop.
Iemand ervaring met zelfbouw Vifa speakers?
Die kan ik dus kopen..
Grtz

TurboMarco

Citaat van: gtiman op september 25, 2010, 09:07:00
Bedankt voor deze info alvast.
Ik moet dus gaan zoeken op Duitse sites over het ohm verloop.
Iemand ervaring met zelfbouw Vifa speakers?
Die kan ik dus kopen..
Grtz
http://www.speakerland.nl/paginas/luidsprekers.php/vifa-carat

Let wel op dat onder de zelfbouwers ook filters naar eigen inzicht gemaakt worden ,de Vifa woofers zijn in ieder geval 8 Ohm dus paralel komt dit op 4 Ohm nominaal .
Let ook op wanneer de rest vd speakers zoals center en rear's op 4 Ohm zitten dan word het te zwaar voor de receiver ,de andere speakers dienen dan een nominale impedantie van 8 Ohm te hebben .

tip : probeer eerst de receiver uit op de Vifa's .....en dan ook op hogere volume ,op een laag volume is er immers nog geen problemen te verwachten met de receiver .

grtz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Jeroen

Ik heb mij ooit laten vertellen dat als je de receiver zo instelt dat je speakers via het bass-mangement op 80hz of 100hz zet dat dan je speakers van 4ohm kan gebruiken. Juist bij de laag informatie moet de versterker zijn vermogen leveren. Dit wil wel zeggen dat je altijd in combinatie met een subwoofer moet spelen ook in stereo.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

Marvin

Vergis je niet in een smerige uithaal van een electrische gitaar in het hoog, dat lust ook wel wat sap.

hg5812

Je kunt op deze receiver 2 sets speakers aansluiten. Als je deze paralel aansluit krijg je bij 8 ohm speakers een aansluitwaarde van 4 ohm (wet van Ohm). Vandaar 8-16 ohm.  Een enkele set van 4 ohm aansluiten is geen probleem. Maar 2 sets van 4 ohm paralel aansluiten gaat ie waarschijnlijk niet overleven.
Set 1:
Marantz PM7004
Marantz NA7004
Marantz SA7003
Pioneer MJ-D707
Dual CS 2235Q
Philips DCC730
Denon DRS810
Elac EL115S

Set 2:
Marantz PM6005
Marantz NA7004
Marantz CM635
Marantz UD5005
Philips DCC600
Thorens TD170
Elac EL 115S

HiFi gek

Citaat van: hg5812 op september 25, 2010, 14:38:25
(wet van Ohm).

Die luid , van tante afblijven    :-D



Groeten  EDWIN  B

HAL9000

Citaat van: thepioneer op september 25, 2010, 06:34:48
het staat er niet voor k heb toen mijn pm8003 een keer in protect gehad. Ik had daar 4 ohm magnat viva 33 op aan gesloten. Hier moet je veel in stoppen voordat ze een beetje gaan doen. Wimpeu was bij me en we waren even aan het experimenteren. Toen onstond er blijkbaar zo'n grote dip dat de protect ingreep.

Veel verkijken zich op een pm8003 want dat zijn wel hele stabiele versterkers.

Ronald
Niet mee eens,  ik heb een pm7000  hier gehad die veel lijkt qua versterker ontwerp als dat van de pm8003.
Dit is ''maar'' een standaard push- pull complementair trapje.  Ik heb hier marantzen met 2x push pull en tot 8 x zelfs..

Ja kan een versterker testen op stabiliteit,  zet op de cd /aux ingang 10KHz/ tot 20KHz met een dummy van 8 ohm en een condensator erbij...  En bekijk dan de scope even  :evil:
ik denk dat je de Pm8003 gelijk te koop zet  :roll:

Niet Afkattend bedoel, maar er zijn veel betere versterkers te koop in die prijsklasse.
Ongeacht de geluidskwaliteit. 

Eerlijk is eerlijk,  luister gewoon naar de muziek, en sluit al het apparatuur correct aan, volgens de instructies en regels.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!