Vervangingsspeakers voor Marantz 4-G

Gestart door erikz, december 22, 2008, 14:09:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erikz

Hallo mensen,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Akai versterker (weet het type zo niet) en een setje Marantz 4-G speakers (van mn vader gekregen, gekocht in 1979 of 1980, dus ze zijn ouder dan mij :)). De ophanging van de middentoners is totaal naar zijn grootje, zelfs delen van de conussen zijn kapot. Ik wil daarom graag een setje vervangende speakers aanschaffen.

Het liefst zou ik zo dicht mogelijk bij het originele geluid willen aansluiten. Heeft één van jullie enig idee welke speakers ik dan moet aanschaffen, en belangrijker, waar ik die kan aanschaffen? (het liefst via internet of in de regio Leiden ergens). En zou iemand me een prijsindicatie kunnen geven?

Hier een factsheet van mijn setje.

Alvast bedankt!

Erik

HiFi gek

Welkom op het forum om te beginnen .

Een antwoord geven op jouw vraag valt niet mee .
Je zal toch eerst aan moeten geven wat je voorkeur is qua klankkleur ?                                                      wat verwacht je dus met andere worden , veel of weinig laag , scherp of smooth hoog  , enz ?
Welke prijsklasse minimaal en maximaal ?
Vloerstaanders of ?

Groeten  EDWIN  B

TurboMarco

Ik denk  dat erikz vervangende units bedoelt en ook dat zal niet meevallen ,waar het eigenlijk op neer komt is dat je een compleet nieuw ontwerp gaat maken,daar hoort het scheidingsfilter dan ook bij ,ook de kastvolume zal in overeenstemming moeten komen met de gebruikte units,al met al word het nog een hele klus en afwachten of het naar wens zal gaan klinken.

grtz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Paul

Citaat van: Marco op december 22, 2008, 20:51:54
Ik denk  dat erikz vervangende units bedoelt en ook dat zal niet meevallen ,waar het eigenlijk op neer komt is dat je een compleet nieuw ontwerp gaat maken,daar hoort het scheidingsfilter dan ook bij ,ook de kastvolume zal in overeenstemming moeten komen met de gebruikte units,al met al word het nog een hele klus en afwachten of het naar wens zal gaan klinken.

grtz Marco


Misschien is dit wat: http://link.marktplaats.nl/209489474

Bekende naam van de verkoper. :lol:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

erikz

Citaat van: HiFi gek op december 22, 2008, 16:49:43
Welkom op het forum om te beginnen .

Een antwoord geven op jouw vraag valt niet mee .
Je zal toch eerst aan moeten geven wat je voorkeur is qua klankkleur ?                                                      wat verwacht je dus met andere worden , veel of weinig laag , scherp of smooth hoog  , enz ?
Welke prijsklasse minimaal en maximaal ?
Vloerstaanders of ?

Groeten  EDWIN  B
De hogetoners in de speakers werken nog perfect, een mooie heldere, volle hoge toon. Ik ben daarom op zoek naar speakers die de lage en middentonen goed kunnen weergeven. Ik dacht dan zelf aan breedbandspeakers met een filter ertussen? Of is dit geen goed idee? Ik dacht zelf dat de originele speakers woofers zijn met een groot antwoordbereik, but correct me if I'm wrong.

Waar het op neer komt is dat ik met het opknappen van de set speakers graag een vol geluid, helder over de hele bandbreedte wil bereiken. Ik heb op dit moment geen vloerstaanders.

Citeer
Ik denk  dat erikz vervangende units bedoelt en ook dat zal niet meevallen ,waar het eigenlijk op neer komt is dat je een compleet nieuw ontwerp gaat maken,daar hoort het scheidingsfilter dan ook bij ,ook de kastvolume zal in overeenstemming moeten komen met de gebruikte units,al met al word het nog een hele klus en afwachten of het naar wens zal gaan klinken.

grtz Marco
Daar doelde ik inderdaad op.

Is reparatie/restauratie van mijn originele units trouwens geen goed idee? Ik heb dan de goede drivers al in mijn bezit. Heeft één van jullie enig idee hoe hard met dat in de portemonnee raakt?

Citeer
Misschien is dit wat: http://link.marktplaats.nl/209489474
Leuke suggestie, maar dan is de leuk van het zelf doen er wel af :P

TurboMarco

#5
Als de spreekspoelen verder geen schade hebben opgelopen zou je nieuwe foam randen kunnen overwegen.

Dit zou je evt zelf kunnen fixen of laten doen ,als je het laat doen reken op ca €100,-

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

erikz

Citaat van: Marco op december 23, 2008, 09:07:30
Als de spreekspoelen verder geen schade hebben opgelopen zou je nieuwe foam randen kunnen overwegen.

Dit zou je evt zelf kunnen fixen of laten doen ,als je het laat doen reken op ca €100,-


De spreekspoelen hebben volgens mij geen schade ondervonden. Wel kan ik ze laten schoonmaken natuurlijk (ontvetten etc.). De conussen van de originele speakers zijn trouwens ook niet meer je-van-het.

SB_Marantz

Een nieuwe rolrand plakken valt reuze mee.
Ik heb dit vorige week bij een setje gedaan en is perfect gelukt.

Laten doen kost tegen de 100,- per woofer.

Kun je een foto plaatsen van de woofers om e.e.a. te verduidelijken?

De imperial reeks klinkt redelijk goed vind ik zelf met een laid back karakter.
Zo te lezen vind je het zelf ook leuk klinken dus zou ik de woofertjes (20 cm dacht ik) lekker zelf voorzien van een nieuwe rolrand.

Durf je het niet wil ik dit wel voor je doen.  :wink:
Zo gepiept.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin

als het geluid je bevalt zou het zonde zijn iets aan de speaker te veranderen.
nieuwe randjes eromheen en het speelt weer 20jaar door, als dat het enige is uiteraard...
als je daar zelf geen zin in hebt zou ik ze eens bij bv. SB Marantz laten logeren...

erikz

Citaat van: SB_Marantz op december 23, 2008, 11:43:36
Een nieuwe rolrand plakken valt reuze mee.
Ik heb dit vorige week bij een setje gedaan en is perfect gelukt.

Laten doen kost tegen de 100,- per woofer.

Kun je een foto plaatsen van de woofers om e.e.a. te verduidelijken?

De imperial reeks klinkt redelijk goed vind ik zelf met een laid back karakter.
Zo te lezen vind je het zelf ook leuk klinken dus zou ik de woofertjes (20 cm dacht ik) lekker zelf voorzien van een nieuwe rolrand.

Durf je het niet wil ik dit wel voor je doen.  :wink:
Zo gepiept.
De woofers zijn idd 20cmØ. Heb je een goed adresje waar ik die rolranden kan bestellen dan? Ik zal proberen vanavond foto's van de woofers online te zetten, ik hoop dat mijn internet thuis weer gefikst is.

De stofkappen zijn ingedeukt, maar verder niet gescheurd of zo. Is er een slimme manier om deze weer uitgedeukt te krijgen?

Bedankt voor het warme onthaal en de antwoorden trouwens iedereen!

SB_Marantz

Op marktplaats staan 2 aanbieders.

Maat A / B / C even opmeten en het komt helemaal goed.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

erikz


Paul

Citaat van: SB_Marantz op december 23, 2008, 11:43:36
Een nieuwe rolrand plakken valt reuze mee.
Ik heb dit vorige week bij een setje gedaan en is perfect gelukt.

Laten doen kost tegen de 100,- per woofer.

Kun je een foto plaatsen van de woofers om e.e.a. te verduidelijken?

De imperial reeks klinkt redelijk goed vind ik zelf met een laid back karakter.
Zo te lezen vind je het zelf ook leuk klinken dus zou ik de woofertjes (20 cm dacht ik) lekker zelf voorzien van een nieuwe rolrand.

Durf je het niet wil ik dit wel voor je doen.  :wink:
Zo gepiept.
Met de kennis van SB komt het altijd goed.
Heeft voor mij al een paar vintage versterkers nagezien, tot volle tevredenheid. :wink: :yes:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

TurboMarco

oei!  :-o die zien er behoorlijk gehavend uit   :| ,zelf zou ik daar geen geld aan spenderen want hoogstwaarschijnlijk hebben de spreekspoelen toch wel op hun donder gehad.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

#14
Ik zie dat één conus een optater heeft gehad.
Hoeft niet zo te zijn dat de spreekspoel beschadigd is maar mooi is anders.

Ik zou even moeten testen of deze woofer nog ok is voor we er nieuwe rolranden op gaan plakken anders is het natuurlijk zonde van de moeite.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM