Marantz PM80SE doet niks meer

Gestart door 1060, juli 27, 2008, 20:29:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

1060

Hallo iedereen,

Ik heb hier een PM80SE van een vriend die niks meer doet (de versterker).

Een tijdje geleden viel plots de linkerkant uit en een dag later ook de rechterkant.
De versterker krijgt wel stroom maar de relay's klikken niet. Ik heb veel gelezen over
de STK3102IV module maar ik vroeg me af of ik op een of andere manier kan testen
of ze wel kapot is. Als ik de versterker aanzet wordt ze heet, ik weet niet of dit betekent dat ze nog OK is.

Weten jullie of/waar deze modules nog te krijgen zijn ?

dank bij voorbaat

Paul

#1
Als het een PM80SE betreft kan ik je melden dat daar geen STK module inzit.
Het boven genoemd probleem is een bekend PM80 probleem, dit kan diverse oorzaken hebben.
Het niet inschakelen van de relais kan betekenen dat er sluiting in bv de eindtrap zit.
Een andere oorzaak kan slechte soldeer verbindingen zijn.
Mij eerste optie is breng deze naar een reparateur en laat het een en ander nazien.
Dit type Marantz staat bekend om de "mindere" kwaliteit printen dus een check kan geen kwaad.

Voorkomen is beter dan genezen dus een regelmatige controle voor dat er echt problemen komen is geen luxe.

Correctie in de PM80mkII zit geen stk module. :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

1060

#2
hallo paul,

Bedankt voor uw antwoord. Het is een PM80SE en volgens mij zit er een STK3102IV module in. Ik zie alleszins een zwart plaatje tegen een koelblok met "STK3102IV" op, maar misschien is dit iets anders dan een STK module.

Ik ga de soldeerverbindingen controleren.

bedankt


HAL9000

Citaat van: 1060 op juli 27, 2008, 21:10:23
hallo paul,

Bedankt voor uw antwoord. Het is een PM80SE en volgens mij zit er een STK3102IV module in. Ik zie alleszins een zwart plaatje tegen een koelblok met "STK3102IV" op, maar misschien is dit iets anders dan een STK module.

Ik ga de soldeerverbindingen controleren.

bedankt



soldeer verbindingen is een heel goed punt, maar die veroorzaken niet dat het relai stopt met klikken.
wat losse verbindingen doen, en onstabiliteit veroorzaken waardoor en iets kapot gaat.
met name iets in de eindversterker sectie

STK(module) drivers of power transistoren
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

1060

Hallo en bedankt Hal9000,

Ik heb 2 power transistoren losgesoldeerd en getest, alle twee OK.
Door het lossolderen zijn er al 2 stukjes print losgekomen dus ik ga hier voorlopig mee stoppen.

Ik heb een nieuwe STK3102IV besteld, ik zag dat de gemiddelde levensduur zo'n 10 jaar is dus
vervangen kan zoiezo geen kwaad dacht ik.

HAL9000

Citaat van: 1060 op juli 28, 2008, 22:06:03
Hallo en bedankt Hal9000,

Ik heb 2 power transistoren losgesoldeerd en getest, alle twee OK.
Door het lossolderen zijn er al 2 stukjes print losgekomen dus ik ga hier voorlopig mee stoppen.

Ik heb een nieuwe STK3102IV besteld, ik zag dat de gemiddelde levensduur zo'n 10 jaar is dus
vervangen kan zoiezo geen kwaad dacht ik.


Ja het zijn printen met de kwaliteit van lik me vestje.
inderdaad is de levensduur van zo'n STK 10 jaar.
STk modules zijn eigenlijk micro printjes op Film gemaakt.... pas astjeblieft op met solderen, anders verbrand je de stk gelijk...  nonono  nopompom
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

1060

hallo Hal9000,

Ik heb 1 kapotte 2SA1265N gevonden. (hij meet 0,8 ohm in alle richtingen)

Verder ook nog 2 zwartgeworden weerstanden gevonden. RN21 en RN22.

Op de foto heb ik ze uitgesoldeerd maar ze zaten tussen de relay's.(RN21 rechts v/h linkse relay en
RN22 links v/h rechtse relay) RN21 is 330 ohm en meet nog OK, maar RN22 is zo zwart dat ik de kleuren
niet echt meer kan zien. Ik gok op rood-zwart-bruin-goud (200ohm) en hij meet 294ohm.

Weet jij toevallig welke waarde hier hoort te zitten ?


1060


Ik heb 2 foto's gevonden van een PM88SE op een Japanse site.
Als ik het goed begrijp is dit dezelfde als de PM80SE.
Volgens de foto's is het 2 X een 330 ohm weerstand.



1060

Hallo,

Ik heb vandaag de nieuwe STK erin gezet en hij doet het weer.

DC offset is ok en BIAS in AB is terug 18mV (was nog maar 0,6mV).
Alleen in klasse A krijg ik de BIAS niet afgesteld. Hij meet 0,4 en 0,8 mV
en blijft zo als ik aan de potmeters draai (de blauwe).

Misschien doe ik iets verkeerd, ik zet bv de versterker eerst af voor ik hem in klasse A zet,
omdat ik gelezen had dat dit moest.

Moest iemand een idee hebben, het zou ten zeerste geapprecieerd worden.





1060


Probleem opgelost.

Ik was de zekeringen (blijkbaar van het klasse A circuit) vergeten terug te zetten.

Eindelijk luisteren dus, mooie warme klank vind ik.

groeten

TurboMarco

Leuk verslag en mooi dat hij het weer goed doet  :yes:
Ik zit zelf ook weer aan een PM80 te denken,die zijn echt mooi van klank vind ik  8-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

HAL9000

de schade valt idd mee zie ik..  :lol:

soldeer alles nog wel even goed door hoor!!!  stupid
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

WimPeu

Mijn pm80Se gaf vandaag na 1 a 2 seconden luid gekraak de geest :no:
Dan begint hier mijn STK verhaal ook denk ik....
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES