Superscope Marantz R-1302

Gestart door marantz54321, april 05, 2021, 23:38:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marantz54321

Hallo beste mensen ik ben nu in het bezit van een vintage Superscope Marantz R-1302 tuner/versterker
Alleen nu is er een probleem dat het stereolampje niet aan en uit gaat bij het zoeken van zenders op de AM/FM band.
Als ik een zeer sterke zender heb zoals 538 / Skyradio zou het toch wel aan moeten gaan?.....
Is dit normaal dat het niet (meer) werkt?... Wordt deze functie tegenwoordig nog wel uitgezonden via de fm frequenties?....
Als ik de knop bandselector gebruik en ik zet hem op Phone of Aux gaat het wel branden....
Wat zou hier mogelijk de oorzaak van kunnen zijn en wat is er eventueel aan te doen?

Alvast heel erg bedankt voor reacties.

Vr Gr: Daniel

SB_Marantz

Hoi Daniel,

Ontvangt de tuner wel in stereo of blijft het mono?
Het verschil tussen stereo en mono is natuurlijk overduidelijk te horen.
Hoor je dat het mono is en daar ben ik bang voor is je tuner sectie verlopen of stuk.
Het zou kunnen dat de stereo decoder stuk is maar dat kan ik zo niet zeggen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

marantz54321

Hallo als ik een sterke zender heb hoor ik wel geluid uit beide boxen. Als ik de schuif links/rechts speaker beweeg dan hoor ik het geluid ook wel van de 1ne speaker naar de andere speaker gaan.
Misschien dat u hier iets verder mee komt.

Maar alvast bedankt voor uw antwoord.

Vr Gr: Daniel

lieven

aangezien die op phono wel aan springt ligt het niet aan een instelling en niet aan de lamp. Heb je een antenne in de tuner zitten? Zo ja kijk of deze er fatsoenlijk in zit zo nee stop er eens ene in.

marantz54321

#4
Hallo ik heb er wel een antenne inzitten maar is gewoon een dikke koper draad. En hij ontvangt ook wel super goed daarmee. Kan heel veel zenders ontvangen. Alleen ik heb wel 4 schroefjes achterop zitten 2 x FM 1 X AM en 1 X GND. Momenteel gebruik ik alleen 1 FM en geen GND. Als ik 2 X FM gebruik elk een draadje. Wordt er niet anders van.

Bedankt voor uw antwoord.

Vr Gr: Daniel

marantz54321

#5
Hallo ik heb even het print gedeelte geĆ¼pload waar na mijn idee de fout in zit?..... :)
De Stereo Mono knop is een drukknop. :)

Misschien dat er nog iemand is die hier nog iets wijs uit kan worden of vertellen je moet misschien even dit of dit doen?....

Let op waarschijnlijk wordt deze foto na een maand van de gratis server verwijdert.

Hoop dat het werkt met de foto. :)

SB_Marantz

Ik zou er maar vanaf blijven als ik jou was.
In het verleden veel ontregelde tuners gezien, tevens met stuk gedraaide ferriet kern van een spoel.
Vaak is het dan al helemaal einde oefening.
Tuners afregelen is een vak apart.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Ik heb nog steeds niet de benodigde info gekregen.
Ik kan tot nu toe alleen maar aangaande verhaal,aannemen dat de tuner sectie niet in stereo weergeeft.
En dus: of de tuner ''ziet'' de 19Khz piloottoon niet door verlopen instellingen of de stereodecoder is stuk.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

marantz54321

#7
Ja?.... Ik kan niet goed horen of het mono of stereo is. Maar als ik op de AM/FM selector(input) zit. En ik druk de Mono knop in dan gaat hij spelen op 2 luidsprekers links en rechts. Als ik hem uitgedrukt heb. Dan speelt hij op 1 luidspreker. (Wel beetje raar als er mono bij staat en je drukt hem in dat hij dan op 2 luidsprekers speelt i.p.v van 1 voor mijn gevoel beetje onlogisch...) <<< Waarschijnlijk lust hij het mono signaal door naar de andere kant L of R dat zou er wel gebeuren als je mono indrukt. :) )
Mijn idee van verschil tussen Mono en Stereo is of hij speelt op 1 luidspreker (L of R) of op 2 (L en R) :) Maar als hij op 2 speelt blijft het ledje uit.

Als de mono knop uitgedrukt is dan staat de radio in Stereo.  :-) :-D frusty Alle zenders die ik nu ontvang spelen via 1 luidspreker. Dus hij krijgt geen stereo signaal dus ook niet de signaal om over te springen op 2 luidsprekers.

Maar dan zal er wel iets met het 19khz signaal zijn o.i.d of de encoder maar is dit te laten maken/zelf te maken of kost het een vermogen?..... :) :-D

Vr Gr: Daniel


marantz54321

Hallo zijn er toevallig mensen hier die een service manuel hebben van deze type?.... Superscope R-1302

SB_Marantz

Je hebt dus nog een probleem want bij het indrukken van de mono schakelaar horen beide kanalen te spelen.
Gebeurt dat ook bij andere lijningangen en phono?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Hoewie Loewie

#10
Citaat van: marantz54321 op april 06, 2021, 16:36:58
Wel beetje raar als er mono bij staat en je drukt hem in dat hij dan op 2 luidsprekers speelt i.p.v van 1 voor mijn gevoel beetje onlogisch...
Hoi. Ik denk dat je een denkfout maakt. Als de schakelaar bij FM op "stereo" staat (of bij eender welke bron dan ook), wordt de muziek in stereo weergegeven wat wil zeggen dat de kanalen voor links en rechts gescheiden zijn en voor het stereo-effect klinkt de muziek uit het linker kanaal (iets) anders dan uit het rechter kanaal (als je bijvoorbeeld de oude muziek van de Beatles afspeelt, hoor je dat heel goed). Dat moet ook anders krijg je geen stereo-effect. Als je de schakelaar in de "mono" stand drukt, wordt er over beide kanalen exact hetzelfde muziek signaal weergegeven. Je schakelt er dus niet mee welke luidspreker signaal krijgt.

Om te testen of de FM ontvangst wel stereo is (ondanks dat het lampje niet aangaat), zou je een hoofdtelefoon kunnen gebruiken. Dan hoor je het stereo-effect veel beter. Bij stereo hoor je op de hoofdtelefoon echt op links en rechts iets anders en bij mono exact hetzelfde. Dat hoor je heus wel.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie

Citaat van: marantz54321 op april 06, 2021, 17:59:49
Hallo zijn er toevallig mensen hier die een service manuel hebben van deze type?.... Superscope R-1302
Ik heb geen service-manual van een R-1302 maar wel van een Superscope R-1270 en die lijken van binnen best wel op elkaar.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

marantz54321

#12
Citaat van: SB_Marantz op april 06, 2021, 18:48:08
Je hebt dus nog een probleem want bij het indrukken van de mono schakelaar horen beide kanalen te spelen.
Gebeurt dat ook bij andere lijningangen en phono?

Hallo ik heb het geprobeerd met Phono daar hoor ik de beide luisprekers wel spelen als ik dan het knopje Mono bedien heb ik het gevoel dat hij wat harder gaat spelen of iets anders. Maar ze blijven beide aan.
Op de Aux 1 en de Aux 2 als ik dan de mono indruk gaat er ook 1 luidspreker uit. Maar het lampje van stereo brandt dan wel?...... :| Volgens mij heb ik een boel geld betaald voor een hoop ellende?..... :cry:
Kan je dit fixen of is dit nog te fixen?........ SB_Marantz

marantz54321

Citaat van: Hoewie Loewie op april 06, 2021, 19:16:48
Ik heb geen service-manual van een R-1302 maar wel van een Superscope R-1270 en die lijken van binnen best wel op elkaar.

Oke ja?.. Ik had gebeld met een Hifi techbedrijf maar ze adviseren me om de service manual erbij te zoeken dat zou hun een hoop schelen met uitzoeken.....

Hoewie Loewie

Hoi. Heb je alle schakelaars e.d. schoongemaakt? Lijkt me dat de stereo/mono-schakelaar vervuild is. Maar goed, al zou die goed schoon zijn, verklaard dat nog steeds niet het eventueel niet in stereo ontvangen op FM.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl