PM8000 MM ingang

Gestart door Henricus, maart 24, 2021, 21:47:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henricus

Ik heb een technische vraag. Al jaren ben ik de gelukkige bezitter van o.a. een PM8000 versterker met KEF Q75 luidsprekers. De versterker heeft een paar jaar geleden een servicebeurt gehad met hoorbaar effect (uitgevoerd door Audio Service in Elst; naar mijn mening een uitstekend bedrijf) en in de KEF luidsprekers heb ik indertijd op advies van de fabrikant een verbeterde versie van de UniQ drivers geïnstalleerd, ook met een hoorbare verbetering. Ik ben nog steeds volkomen tevreden met dit materiaal want in uitstekende conditie, alhoewel de verleiding er wel is om eens wat nieuws aan te schaffen (maar is het verstandig?). Maar mijn vraag is de volgende. De specificaties van de MM ingang zijn 2.5 mV/47 kOhm. Ik gebruik een oude (ca. 40 jaar) Technics draaitafel (SL D3; werkt prima; LP's maak ik schoon met een OkkiNokki) met een Grado Gold 1 element (4 mV/47 kOhm). Het valt mij al jaren op dat (t.o.v. bijvoorbeeld de CD-speler of de tuner) ik het volume aardig moet open draaien voor een beetje "lekker" geluid. Nou is dat met deze versterker niet zo'n probleem, maar is (a) hier een reden voor en (b) is dit "eenvoudig" op tel ossen?
Woonkamer: Marantz PM8000, Marantz CD8000 OSE, Marantz ST6000, KEF Q75, Akai GX95, Technics SL-D3 (Grado Gold), Hifidelio Pro 160, Beovision 7 met Beolab 7 en Beolab 11.

lieven

Ik dacht dat de reden op je vraag is omdat je ook elementen hebt die bvb 9 mv hebben en deze moeten ook gaan op je versterker. Dus wat men doet is men zet de versterker van de phono trap wat lager zodat deze elementen ook kunnen gedraaid worden. Er kan iets aan gedaan worden namelijk een andere element kopen met een hogere output zoals de shure 44-7 maar de goedkoopste optie blijft gewoon de volume knop opendraaien en terug dichtdraaien na gebruik.

BVB

Klopt, een hogere output van het element resulteert in meer volume aan het eind.
Een mooi voorbeeld is b.v. de Goldring 1006 met een output van 6,5 Mv.
De Grado heeft een output van 5Mv, dus dat scheelt al heel wat.

Henricus

Bedankt voor de adviezen . Het genoemde Sure element schijnt niet meer te worden gefabriceerd. Maar ik weet waar ik naar op zoek kan.
Woonkamer: Marantz PM8000, Marantz CD8000 OSE, Marantz ST6000, KEF Q75, Akai GX95, Technics SL-D3 (Grado Gold), Hifidelio Pro 160, Beovision 7 met Beolab 7 en Beolab 11.

lieven

Citaat van: Henricus op april 06, 2021, 23:01:56
Bedankt voor de adviezen . Het genoemde Sure element schijnt niet meer te worden gefabriceerd. Maar ik weet waar ik naar op zoek kan.

oeps vergeten te vermelden dat element is inderdaad uit productie aangezien dat al van de jaren 70 in jukeboxen wordt gebruikt. Maar een of ander merk is het aan het namaken met dezelfde specs.