marantz 2238B

Gestart door Tjalling Frankena, maart 14, 2021, 11:36:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tjalling Frankena

Hallo beste techneuten,

ik heb in het verleden een Marantz 2238B gekregen om mijn hobby uit te breiden. ik wil hem alleen liever nog een mooie tijd gebruiken dan te verkopen.

alleen nu komt er uit de rechterkant geen geluid meer, en de componenten zien er nog goed uit.
ik heb een klein beetje ervaring met simpele kleine versterkers en dit is daarom toch wel een hele andere klus en ik heb geen idee waar ik moet beginnen het enigste wat ik hoop is dat het tuner gedeelte in takt gelaten kan worden zodat ik niet het draad opnieuw hoef te spannen (heb gehoord dat het nog wel is een gepruts kan zijn)

kan iemand mij hier verder helpen of een richting op sturen? bij voorbaat bedankt en ik hoop dat hij binnenkort weer mooi kan gaan spelen!

groeten
iemand die graag wil bijleren.


i2Paq

Ik zou er zelf niet aan beginnen.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Tjalling Frankena

#2
Citaat van: i2Paq op maart 14, 2021, 15:03:38
Ik zou er zelf niet aan beginnen.
dat vraag ik niet. maar misschien had ik erbij moeten vermelden dat ik wel al een elektrotechniek studie doe en bijna afgerond heb. niet dat ik dus compleet leek ben.

JohnWx

Maar je leert niet om een voor jouw onbekend product te analyseren en de fout op te zoeken en te herstellen en alles gelijk te reviseren

Waar je moet beginnen is de projecten van deskundige lezen hier

Zoek op SB Marantz en Hal
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Tjalling Frankena

Citaat van: John Wx op maart 15, 2021, 11:42:08
Maar je leert niet om een voor jouw onbekend product te analyseren en de fout op te zoeken en te herstellen en alles gelijk te reviseren

Waar je moet beginnen is de projecten van deskundige lezen hier

Zoek op SB Marantz en Hal

Zal ik zeker even doen. Had wel al een revisie van hal gezien met een 2238 blk.

SB_Marantz

Een revisie project bekijken is leuk maar heeft voor jouw 2238b probleem totaal geen zin.
Je moet naar het specifieke probleem kijken en begrijpen waarom er 1 kanaal niet werkt.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Tjalling Frankena

Citaat van: SB_Marantz op maart 16, 2021, 12:22:18
Een revisie project bekijken is leuk maar heeft voor jouw 2238b probleem totaal geen zin.
Je moet naar het specifieke probleem kijken en begrijpen waarom er 1 kanaal niet werkt.

yes ik heb het schema nog is goed bekeken en was al gauw wat in de war want via headphones werkte beide kanten, daarna toch al snel achtergekomen dat er een aantal contacten smerig waren en meteen maar even schoongemaakt (volume potmeters en relais) met wat extra uitleg over mijn osciloscoop heb ik wat componentjes nagekeken of er signaal overheen kwam en toen kwam ik er al snel achter dat er 1 elco was (C702) die los zat en alleen signaal af gaf als je er aan zat en dus ook geluid gaf via het rechterkanaal.
zodoende die opnieuw vastgezet want ook dit was wel een goed begin punt geweest ( kijkende naar de service manual ). nu weer een werkende 2238B!!

een revisie bekijken had in het totaal plaatje misschien geen zin maar heeft me wel een beetje geholpen er wat logischer naar te kijken en het genieten om zulke parels die jullie reviseren weer te zien werken is een leuke bijkomst