Marantz CD52 MKII (2) error. Hulp gevraagd!

Gestart door Ivo93, december 23, 2020, 18:22:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ivo93

Beste forumleden.

In de jaren 90 heeft mijn vader een set gekocht met onder andere een CD52 MKII CD speler. Deze deze is de afgelopen 15 jaar in mijn bezit geweest en ik gebruikte hem iedere dag wel. één keer is het tandwieltje van de lade stuk geweest, verder nooit problemen gehad. Tot nu.....

De CD speler begint vaak als hij ''koud'' is prima te spelen, totdat deze even draait (zeg nummer 6). Dan slaat hij af en geeft hij een error.. Soms pakt hij wel weer een cd, maar meestal niet meer. Heb al op diverse forums zitten kijken en lopen googlen, maar ik kom er niet uit. Inmiddels ligt alles uit elkaar en heb ik ook de printplaat bekeken. Hier zie ik niks raars aan en het ruikt (gelukkig) ook niet verbrand. Ik heb dus het gevoel dat op het moment dat alles ''warmer'' wordt, hij in error gaat. Heb ook het service manual bekeken, hier staat ook niks in.

Wat heb ik gevonden?
https://www.diyaudio.com/forums/digital-source/187457-marantz-cd52mkii-calibrate.html
Op dit forum staat dat bepaalde capacitors wel eens defect gaan, waaronder de 2517.

https://www.high-endforum.nl/topic/4448-reparatie-marantz-cd52-mk2
Het zou de laser kunnen zijn, maar moet het dan niet zo zijn dat hij het helemaal niet meer doet?

Hebben jullie misschien enig idee of ervaring hier mee? Of een test die ik evt zou kunnen doen?
Zijn er dingen die standaard ''slijten''?

Met vriendelijke groet,
Ivo

Hoewie Loewie

Hoi. Wellicht al gedaan maar heb je het lensje van de laser al schoongemaakt?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Maus

En als je dat gaat doen NIET met alcohol. Probeer eerst maar een droog wattenstaafje en heel voorzichtig.

Als de speler niet werkt probeer dan eens veel keer achter elkaar naar het laatste nummer op de CD te gaan en naar nummer 1. Dan beweegt de laser even over de hele rails, klinkt een beetje alsof hij gaat klemmen door warmte.

NB

Citaat van: Maus op februari 12, 2021, 13:07:59
En als je dat gaat doen NIET met alcohol. Probeer eerst maar een droog wattenstaafje en heel voorzichtig.

Ik doe dat al decennia lang met een wattenstaafje met wat after shave.
Al mijn spelers doen het nog steeds prima.
Het railje en/of de tandwielbaan licht smeren doe ik ook altijd even.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Maus

Ik heb matglazen lensjes gezien omdat het een kunststof lens bleek te zijn waarvan de bovenlaag oploste. Dus ik geef altijd maar het veilige advies..

JohnWx

Citaat van: Nb op februari 12, 2021, 13:28:54
Ik doe dat al decennia lang met een wattenstaafje met wat after shave.
Al mijn spelers doen het nog steeds prima.
Het railje en/of de tandwielbaan licht smeren doe ik ook altijd even.

Welk merk en hoe klinkt het ? verfrissend :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Citaat van: Nb op februari 12, 2021, 13:28:54
Ik doe dat al decennia lang met een wattenstaafje met wat after shave.
Al mijn spelers doen het nog steeds prima.
Het railje en/of de tandwielbaan licht smeren doe ik ook altijd even.

Ruikt de lens wel lekker.  :schater:
Bij een glazen altijd gedenactueerde alhohol gebruiken en zeker geen after shave....
Bij een kunststof lens droog zoals Maus al aangaf.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

NB

#7
Op de verpakking staat bij de ingredienten alcohol denat.
Het merk laat ik mij niet over uit.
--
Heb het nog eens wat verder nageplozen, in sommige niet voor consumptie geschikt gemaakte alcohol, zoals spiritus, zit aceton.
Dat laatste lost plastic op.
Dat zit gelukkig niet in mijn after shave.  :no:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

CBdicX


Ach, er zijn weer meer onorthodoxe manieren om iets voor elkaar te krijgen.
Hier nog zo een die werkt:

Knetterende en smerige plaat insmeren met een laagje HOUTLIJM, nacht laten drogen, hoekje beetpakken en laag eraf trekken, en Eureka, schoon is de plaat !!

Methode krijgt steeds meer aanhangers  :yes:

https://www.youtube.com/watch?v=UJIf2I_47ZE&ab_channel=RanJurgenson

Maus


CBdicX

Ik heb ook wel eens een haakse slijper gebruikt, al het vuil was zo weg 😂 lol